
Soms zijn er van die niches waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Voor degene niet die niet heeft opgelet bij Marketing of juist gestudeerd heeft voor dierenarts zullen we het toelichten: een niche is een zeer klein doch specifiek stukje, in dit geval van de markt. De nieuwe Audi A3 Allstreet 40 TFSI e plug-in hybride valt precies in die categorie. Ja, het is in basis een verhoogde hatchback met stoere uitstraling en duurzame aandrijflijn.
Helemaal raar is het natuurlijk niet. Audi kondigde laatste de gefacelifte Audi A3 al aan. Daarvan is bekend dat deze leverbaar wordt met twee plug-in hybrides. Naast de opgefriste A3 toonden de Ingolstadters meteen de A3 Allstreet. De Audi A3 Allstreet is in grote lijnen identiek aan de Sportback, dus het is eenvoudig om die twee aan elkaar te knopen.
Audi A3 Allstreet PHEV
Het is echter een bijzonder stukje van de markt, want bijna geen enkele andere fabrikant verkoopt een PHEV-versie van hun opgehoogde stationwagons of hatchbacks. Dus het kan maar zo zijn dat Audi goud in handen heeft. Of dat Audi een marktsegment aanboort dat waar het zo rustig is dat je alleen af en toe wat voorbij tumbleweeds voorbij ziet komen.
Enfin, ben jij die marketing-vice-president-director-manager van sales, marketing & promotion, dan is dit jouw nieuwe wagen. De auto heeft een 1,5-liter viercilinder motor met 150 pk en 250 Nm. Dit blok is gekoppeld aan een elektromotor met 116 pk en 330 Nm. Helaas kun je die getallen niet bij elkaar optellen, de motoren leveren immers hun maximale krachten niet op hetzelfde moment. Het hoogste systeemvermogen is 204 pk en qua koppel is dat 350 Nm. Alsnog meer dan voldoende.
Actieradius en prijs
Het belangrijkste is natuurlijk het rijbereik. De Audi A3 Allstreet 40 TFSI e – zoals deze officieel heet – haalt 139 kilometer volgens de WLTP, 4 kilometer minder dan de Sportback. De Allstreet heeft wel de dikkere bumpers en 30 millimeter grotere rijhoogte, maar vierwielaandrijving. Het is meer voor de stadsjungle dan voor de echte jungle, zeg maar. De Audi A3 Allstreet 40 TFSI e Advanced Edition is er vanaf 47.490 euro. Vergelijken met de concurrentie is zinloos, want die is er niet.
Je kan de nieuwe Allstreet vanaf 18 november bestellen. Vanaf januari staat de nieuweling bij de Audi-dealer te schitteren. Rest ons twee dingen te vragen. Ten eerste: waarom is er alleen een 204 pk sterke versie? De reguliere Sportback kun je als 272 pk sterke PHEV bestellen en meer power is altijd leuker. Andere vraag: waarom is er eigenlijk geen PHEV-versie van de Audi A3 sedan? Handig als je promoveert naar de positie van senior-marketing-vice-president-director-manager.


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Met dit type auto wordt het belangrijker dat je de (duurdere) Euro 98-benzine tankt

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches
