
Soms zijn er van die niches waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Voor degene niet die niet heeft opgelet bij Marketing of juist gestudeerd heeft voor dierenarts zullen we het toelichten: een niche is een zeer klein doch specifiek stukje, in dit geval van de markt. De nieuwe Audi A3 Allstreet 40 TFSI e plug-in hybride valt precies in die categorie. Ja, het is in basis een verhoogde hatchback met stoere uitstraling en duurzame aandrijflijn.
Helemaal raar is het natuurlijk niet. Audi kondigde laatste de gefacelifte Audi A3 al aan. Daarvan is bekend dat deze leverbaar wordt met twee plug-in hybrides. Naast de opgefriste A3 toonden de Ingolstadters meteen de A3 Allstreet. De Audi A3 Allstreet is in grote lijnen identiek aan de Sportback, dus het is eenvoudig om die twee aan elkaar te knopen.
Audi A3 Allstreet PHEV
Het is echter een bijzonder stukje van de markt, want bijna geen enkele andere fabrikant verkoopt een PHEV-versie van hun opgehoogde stationwagons of hatchbacks. Dus het kan maar zo zijn dat Audi goud in handen heeft. Of dat Audi een marktsegment aanboort dat waar het zo rustig is dat je alleen af en toe wat voorbij tumbleweeds voorbij ziet komen.
Enfin, ben jij die marketing-vice-president-director-manager van sales, marketing & promotion, dan is dit jouw nieuwe wagen. De auto heeft een 1,5-liter viercilinder motor met 150 pk en 250 Nm. Dit blok is gekoppeld aan een elektromotor met 116 pk en 330 Nm. Helaas kun je die getallen niet bij elkaar optellen, de motoren leveren immers hun maximale krachten niet op hetzelfde moment. Het hoogste systeemvermogen is 204 pk en qua koppel is dat 350 Nm. Alsnog meer dan voldoende.
Actieradius en prijs
Het belangrijkste is natuurlijk het rijbereik. De Audi A3 Allstreet 40 TFSI e – zoals deze officieel heet – haalt 139 kilometer volgens de WLTP, 4 kilometer minder dan de Sportback. De Allstreet heeft wel de dikkere bumpers en 30 millimeter grotere rijhoogte, maar vierwielaandrijving. Het is meer voor de stadsjungle dan voor de echte jungle, zeg maar. De Audi A3 Allstreet 40 TFSI e Advanced Edition is er vanaf 47.490 euro. Vergelijken met de concurrentie is zinloos, want die is er niet.
Je kan de nieuwe Allstreet vanaf 18 november bestellen. Vanaf januari staat de nieuweling bij de Audi-dealer te schitteren. Rest ons twee dingen te vragen. Ten eerste: waarom is er alleen een 204 pk sterke versie? De reguliere Sportback kun je als 272 pk sterke PHEV bestellen en meer power is altijd leuker. Andere vraag: waarom is er eigenlijk geen PHEV-versie van de Audi A3 sedan? Handig als je promoveert naar de positie van senior-marketing-vice-president-director-manager.


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Met dit type auto wordt het belangrijker dat je de (duurdere) Euro 98-benzine tankt

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

De Aston Martin Valhalla met 1.000+ pk blijkt spotgoedkoop te zijn

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen
