
Soms zijn er van die niches waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Voor degene niet die niet heeft opgelet bij Marketing of juist gestudeerd heeft voor dierenarts zullen we het toelichten: een niche is een zeer klein doch specifiek stukje, in dit geval van de markt. De nieuwe Audi A3 Allstreet 40 TFSI e plug-in hybride valt precies in die categorie. Ja, het is in basis een verhoogde hatchback met stoere uitstraling en duurzame aandrijflijn.
Helemaal raar is het natuurlijk niet. Audi kondigde laatste de gefacelifte Audi A3 al aan. Daarvan is bekend dat deze leverbaar wordt met twee plug-in hybrides. Naast de opgefriste A3 toonden de Ingolstadters meteen de A3 Allstreet. De Audi A3 Allstreet is in grote lijnen identiek aan de Sportback, dus het is eenvoudig om die twee aan elkaar te knopen.
Audi A3 Allstreet PHEV
Het is echter een bijzonder stukje van de markt, want bijna geen enkele andere fabrikant verkoopt een PHEV-versie van hun opgehoogde stationwagons of hatchbacks. Dus het kan maar zo zijn dat Audi goud in handen heeft. Of dat Audi een marktsegment aanboort dat waar het zo rustig is dat je alleen af en toe wat voorbij tumbleweeds voorbij ziet komen.
Enfin, ben jij die marketing-vice-president-director-manager van sales, marketing & promotion, dan is dit jouw nieuwe wagen. De auto heeft een 1,5-liter viercilinder motor met 150 pk en 250 Nm. Dit blok is gekoppeld aan een elektromotor met 116 pk en 330 Nm. Helaas kun je die getallen niet bij elkaar optellen, de motoren leveren immers hun maximale krachten niet op hetzelfde moment. Het hoogste systeemvermogen is 204 pk en qua koppel is dat 350 Nm. Alsnog meer dan voldoende.
Actieradius en prijs
Het belangrijkste is natuurlijk het rijbereik. De Audi A3 Allstreet 40 TFSI e – zoals deze officieel heet – haalt 139 kilometer volgens de WLTP, 4 kilometer minder dan de Sportback. De Allstreet heeft wel de dikkere bumpers en 30 millimeter grotere rijhoogte, maar vierwielaandrijving. Het is meer voor de stadsjungle dan voor de echte jungle, zeg maar. De Audi A3 Allstreet 40 TFSI e Advanced Edition is er vanaf 47.490 euro. Vergelijken met de concurrentie is zinloos, want die is er niet.
Je kan de nieuwe Allstreet vanaf 18 november bestellen. Vanaf januari staat de nieuweling bij de Audi-dealer te schitteren. Rest ons twee dingen te vragen. Ten eerste: waarom is er alleen een 204 pk sterke versie? De reguliere Sportback kun je als 272 pk sterke PHEV bestellen en meer power is altijd leuker. Andere vraag: waarom is er eigenlijk geen PHEV-versie van de Audi A3 sedan? Handig als je promoveert naar de positie van senior-marketing-vice-president-director-manager.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Audi pakt Nürburgring-record af van BMW met de vernieuwde RS 3

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Met dit type auto wordt het belangrijker dat je de (duurdere) Euro 98-benzine tankt

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

De Aston Martin Valhalla met 1.000+ pk blijkt spotgoedkoop te zijn

Geely Galaxy Starship 7 heeft een actieradius van 1.419 km en kost 12.995 euro

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland
