
Soms zijn er van die niches waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Voor degene niet die niet heeft opgelet bij Marketing of juist gestudeerd heeft voor dierenarts zullen we het toelichten: een niche is een zeer klein doch specifiek stukje, in dit geval van de markt. De nieuwe Audi A3 Allstreet 40 TFSI e plug-in hybride valt precies in die categorie. Ja, het is in basis een verhoogde hatchback met stoere uitstraling en duurzame aandrijflijn.
Helemaal raar is het natuurlijk niet. Audi kondigde laatste de gefacelifte Audi A3 al aan. Daarvan is bekend dat deze leverbaar wordt met twee plug-in hybrides. Naast de opgefriste A3 toonden de Ingolstadters meteen de A3 Allstreet. De Audi A3 Allstreet is in grote lijnen identiek aan de Sportback, dus het is eenvoudig om die twee aan elkaar te knopen.
Audi A3 Allstreet PHEV
Het is echter een bijzonder stukje van de markt, want bijna geen enkele andere fabrikant verkoopt een PHEV-versie van hun opgehoogde stationwagons of hatchbacks. Dus het kan maar zo zijn dat Audi goud in handen heeft. Of dat Audi een marktsegment aanboort dat waar het zo rustig is dat je alleen af en toe wat voorbij tumbleweeds voorbij ziet komen.
Enfin, ben jij die marketing-vice-president-director-manager van sales, marketing & promotion, dan is dit jouw nieuwe wagen. De auto heeft een 1,5-liter viercilinder motor met 150 pk en 250 Nm. Dit blok is gekoppeld aan een elektromotor met 116 pk en 330 Nm. Helaas kun je die getallen niet bij elkaar optellen, de motoren leveren immers hun maximale krachten niet op hetzelfde moment. Het hoogste systeemvermogen is 204 pk en qua koppel is dat 350 Nm. Alsnog meer dan voldoende.
Actieradius en prijs
Het belangrijkste is natuurlijk het rijbereik. De Audi A3 Allstreet 40 TFSI e – zoals deze officieel heet – haalt 139 kilometer volgens de WLTP, 4 kilometer minder dan de Sportback. De Allstreet heeft wel de dikkere bumpers en 30 millimeter grotere rijhoogte, maar vierwielaandrijving. Het is meer voor de stadsjungle dan voor de echte jungle, zeg maar. De Audi A3 Allstreet 40 TFSI e Advanced Edition is er vanaf 47.490 euro. Vergelijken met de concurrentie is zinloos, want die is er niet.
Je kan de nieuwe Allstreet vanaf 18 november bestellen. Vanaf januari staat de nieuweling bij de Audi-dealer te schitteren. Rest ons twee dingen te vragen. Ten eerste: waarom is er alleen een 204 pk sterke versie? De reguliere Sportback kun je als 272 pk sterke PHEV bestellen en meer power is altijd leuker. Andere vraag: waarom is er eigenlijk geen PHEV-versie van de Audi A3 sedan? Handig als je promoveert naar de positie van senior-marketing-vice-president-director-manager.


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Met dit type auto wordt het belangrijker dat je de (duurdere) Euro 98-benzine tankt

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt
