
Soms zijn er van die niches waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Voor degene niet die niet heeft opgelet bij Marketing of juist gestudeerd heeft voor dierenarts zullen we het toelichten: een niche is een zeer klein doch specifiek stukje, in dit geval van de markt. De nieuwe Audi A3 Allstreet 40 TFSI e plug-in hybride valt precies in die categorie. Ja, het is in basis een verhoogde hatchback met stoere uitstraling en duurzame aandrijflijn.
Helemaal raar is het natuurlijk niet. Audi kondigde laatste de gefacelifte Audi A3 al aan. Daarvan is bekend dat deze leverbaar wordt met twee plug-in hybrides. Naast de opgefriste A3 toonden de Ingolstadters meteen de A3 Allstreet. De Audi A3 Allstreet is in grote lijnen identiek aan de Sportback, dus het is eenvoudig om die twee aan elkaar te knopen.
Audi A3 Allstreet PHEV
Het is echter een bijzonder stukje van de markt, want bijna geen enkele andere fabrikant verkoopt een PHEV-versie van hun opgehoogde stationwagons of hatchbacks. Dus het kan maar zo zijn dat Audi goud in handen heeft. Of dat Audi een marktsegment aanboort dat waar het zo rustig is dat je alleen af en toe wat voorbij tumbleweeds voorbij ziet komen.
Enfin, ben jij die marketing-vice-president-director-manager van sales, marketing & promotion, dan is dit jouw nieuwe wagen. De auto heeft een 1,5-liter viercilinder motor met 150 pk en 250 Nm. Dit blok is gekoppeld aan een elektromotor met 116 pk en 330 Nm. Helaas kun je die getallen niet bij elkaar optellen, de motoren leveren immers hun maximale krachten niet op hetzelfde moment. Het hoogste systeemvermogen is 204 pk en qua koppel is dat 350 Nm. Alsnog meer dan voldoende.
Actieradius en prijs
Het belangrijkste is natuurlijk het rijbereik. De Audi A3 Allstreet 40 TFSI e – zoals deze officieel heet – haalt 139 kilometer volgens de WLTP, 4 kilometer minder dan de Sportback. De Allstreet heeft wel de dikkere bumpers en 30 millimeter grotere rijhoogte, maar vierwielaandrijving. Het is meer voor de stadsjungle dan voor de echte jungle, zeg maar. De Audi A3 Allstreet 40 TFSI e Advanced Edition is er vanaf 47.490 euro. Vergelijken met de concurrentie is zinloos, want die is er niet.
Je kan de nieuwe Allstreet vanaf 18 november bestellen. Vanaf januari staat de nieuweling bij de Audi-dealer te schitteren. Rest ons twee dingen te vragen. Ten eerste: waarom is er alleen een 204 pk sterke versie? De reguliere Sportback kun je als 272 pk sterke PHEV bestellen en meer power is altijd leuker. Andere vraag: waarom is er eigenlijk geen PHEV-versie van de Audi A3 sedan? Handig als je promoveert naar de positie van senior-marketing-vice-president-director-manager.


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Met dit type auto wordt het belangrijker dat je de (duurdere) Euro 98-benzine tankt

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
