
Toeval bestaat niet. Eerst lokt Volkswagen met de Polo Robust al nostalgische gevoelens van de Golf Country uit, dan komt Rivian met een R3X wat een soort cyberpunk-versie is van de offroad-Golf en nu komt Audi met een hoge versie van hun luxe Golf. Zijn dit voorbodes van een nieuwe Golf Country of zien wij ze vliegen? Hoe dan ook: hier is de vernieuwde Audi A3, inclusief een extra ruige A3 Allstreet.
De Audi A3 Allstreet staat 1,5 centimeter hoger en dankzij 17-inch (of optioneel 18- of 19-inch) wielen heeft ie in totaal 3 centimeter meer ruimte onder zijn buikje. Een hoge instap zouden we het daarom niet noemen. Net als bij de Audi’s Allroad-modellen zijn er kunststof wielkasten. Daarnaast herken je de Allstreet aan de zilverkleurige beschermdelen onderaan en op de hoeken van voor- en achterbumper.
De Audi A3 Allstreet krijgt een aangepast onderstel
Het onderstel is aangepast zodat de koets van de Audi A3 Allstreet niet extra gaat schommelen in bochten. Net als de normale Sportback heb je achterin 380 liter aan bagageruimte. Met de achterbank naar beneden groeit de ruimte naar 1.200 liter. De dakrails zijn standaard, maar de trekhaak en elektrisch bediende achterklep staan in de optielijst.
Net als de andere A3-uitvoeringen krijgt de Allstreet een 1,5-liter viercilinder met een mild-hybride hulpje. Het vermogen van 150 pk gaat naar een zeventraps automaat met dubbele koppeling. De vernieuwde A3 krijgt voorwielaandrijving – een offroad-monster is het dus niet. Later volgen er nog meer benzinemotoren en een plug-in hybride aandrijflijn.
Wat is er nieuw bij de normale A3?
Dan nog even de facelift van de Audi A3. Het frame om de grille is verdwenen, en vanwege duurzaamheidsredenen is er niets meer verchroomd. Samen met de nieuwe dagrijverlichting lijkt de A3 op een baby-RS 3. De losse elementen kun je instellen in vier verschillende patronen en ze geven een leuk lichtshowtje wanneer je bij de auto aankomt, of wanneer je de auto achterlaat.
Vanbinnen verandert er niet zo gek veel: de luchtrooster zijn dat dunner, er is meer vingerafdrukgevoelige pianozwarte afwerking op het middenconsole en het vreemde touchscreen voor het volume is nog altijd present. Verder ziet de knop op de versnellingspook er wat anders uit, zijn er speakers van Sonos en zijn er nieuwe materialen, zoals gerecycled polyester.
Wanneer komt de facelift van de Audi A3 naar Nederland?
In mei van dit jaar beginnen de Nederlandse leveringen van de gefacelifte Audi A3. Informatie over de specificaties, prestaties en natuurlijk de prijzen houdt Audi nog even geheim. De pre-facelift A3 Sportback gaat voor minimaal 38.479 euro en de Limousine voor 500 euro meer. We zijn benieuwd waar Audi de Allstreet gaat plaatsen in de prijslijsten.


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’
