Na de reguleire versie op benzine en de geheel elektrische e-tron is hier eindelijk de derde en misschien wel belangrijkste telg, de Audi A6 e-hybrid. Dat is een plug-in hybride met benzinemotor én elektromotor. Ideaal voor mensen die benzine te ouderwets vinden, maar de stap naar elektrisch nog niet durven te maken. Althans, zo zouden we het kunnen brengen. Feit is dat dankzij de elektromotor de CO2-uitstoot daalt, waardoor het BPM-bedrag lager wordt.

Dus als je benzine gaat rijden, kies dan automatisch de plug-in hybride. Dan krijg je het meeste waar voor je geld, ook in dit geval. Audi pakt namelijk flink uit. De Audi A6 e-hybrid heeft een 2,0-liter TFSI-motor (252 pk) en een elektromotor. Samen leveren die 299 pk en 450 Nm. Er is ook een sterkere variant met 367 pk en 500 Nm. Standaard krijg je altijd vierwielaandrijving én vierwielbesturing.

Hoogtepunten van Audi A6 e-hybrid

  • Plug-in hybride uitvoering van de Audi A6,
  • Zowel limousine (sedan) als Avant (stationwagon)
  • 299 pk of 367 pk
  • Standaard vierwielaandrijving en vierwielbesturing
  • Tot 102 kilometer elektrische range

Audi A6 e-hybrid interieur

Audi A6 e-hybrid (2025) interieur

Het interieur van de Audi A6 e-hybrid is gelijk aan dat van de reguliere A6. Dat betekent een vrij Duits interieur waarbij gezelligheid niet bovenaan het lijstje stond. Maar er is ook goed nieuws, want tijdelijk zijn de Tech-pakketten een stuk goedkoper gemaakt. Ook zijn er diverse Audi Exclusive-opties beschikbaar om de auto naar smaak aan te kleden.

Indien mogelijk: Wat is de actieradius van Audi A6 e-hybrid?

Het belangrijkst is natuurlijk hoever je kunt komen op de elektromotor. De Audi A6 e-hybrid heeft een elektrische actieradius van maximaal 102 kilometer. Het is natuurlijk afhankelijk welke uitvoering je bestelt. Bestel je de grootst mogelijk wielen (21 inch maar liefst), dan kom je iets minder ver. Ook de Avant komt minder ver, maar haalt alsnog meer dan 100 kilometer, aldus Audi.

En wat is de prijs dan?

De hybride-versie is duur en goedkoop tegelijkertijd. Allereerst eventjes de prijs: de Audi A6 e-hybrid kost 69.990 euro. Dat is 5.000 euro meer dan de benzine met voorwielaandrijving. Aan de andere kant heb je dus wel een Audi A6 met bijna 300 pk en vierwielaandrijving. Je komt er zeker niet bekaaid vanaf. De S Line Competition met 367 pk is er vanaf 77.990 euro, maar dan zit het meeste dat je nodig hebt er wel op. Alle prijzen gelden voor de limousine, de Avant is altijd precies 2.000 euro duurder.

Audi A6 e-hybrid (2025) station en sedan naast elkaar

Wanneer komt de Audi A6 e-hybrid?

Je kan de de tweemotorige Audi bestellen van af 8 mei. Scherpe lezers zullen ons erop wijzen dat dat aanstaande donderdag is. De eerste exemplaren van de Audi A6 e-hybrid staat dan in juli 2025 bij de dealer. Dus als je nu bestelt, kun je er nog mee op zomervakantie. Niets is zo leuk als een roadtrip met een nieuwe auto.

Wat zijn de alternatieven?

  • BMW 530e xDrive
  • Mercedes E 300 e 4Matic
  • Volvo V90 T8 AWD

Dit is een kort overzichtje. De BMW 5-serie en Mercedes E-klasse zijn directe concurrenten, die je ook kunt krijgen als stationwagon. Vierwielaandrijving is bij die versies optioneel, maar standaard heb je bij die twee achterwielaandrijving, zoals het hoort. Dan nog is de Audi fractioneel goedkoper. Verder zijn ze erg aan elkaar gewaagd. Buitenbeetje is de wat oudere doch erg fraaie Volvo V90, die binnenkort helaas uit productie gaat.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *