Hoe lang zal het nog duren voordat we de elektrische auto gewoon ‘auto’ gaan noemen? En hoe gaan we benzine- en dieselauto’s dan noemen? Benadrukken we het op dat moment specifiek als het om een brandstofauto gaat? We zijn in ieder geval hard onderweg, maar we zijn er nog niet. Je kijkt naar de Audi A6 e-tron, die dus voorlopig nog even de specifieke aanduiding ‘e-tron’ krijgt. Belangrijk om te weten is dat hij de brandstof-A6 niet vervangt; ze komen naast elkaar te staan in het aanbod. Het is voor nu nog een concept, maar hij gaat min of meer in deze vorm in productie.
Waarom heet deze ineens A6?
Voor het eerst krijgt een elektrische Audi de naam van een bestaand model, de A6. Volgens Audi sluit deze e-tron perfect aan bij het innovatieve karakter van de A6 en daarom kozen ze ervoor de naam toe te passen op deze sedan. De Audi A6 e-tron is net iets langer en breder dan een benzine-A6, en ook een klein stukje lager. We hebben nog geen interieurfoto’s, maar hij zal zeker genoeg beenruimte bieden.
Zelf dagrijverlichting kiezen
De verlichting van de Audi A6 e-tron is vrij bijzonder. Veel nieuwe auto’s projecteren al een merkje op de grond bij het ontgrendelen, maar bij de Audi A6 e-tron kun je zelf kiezen wat er geprojecteerd wordt. Ook kan het dienen als waarschuwing voor fietsers – die zien dan dat je op het punt van uitstappen staat. De koplampen zijn nog bijzonderder. Deze kun je gebruiken als projectoren. Volgens Audi kun je zelf games op de muur projecteren.
Specificaties Audi A6 e-tron
De Audi A6 draait op 800 volt. De accu meet 100 kWh waardoor een actieradius van ruim 700 kilometer mogelijk is. De twee elektromotoren genereren bij elkaar net geen 500 pk en 800 Nm. Binnen tien minuten ‘tank’ je 300 kilometer actieradius aan de snellaadpaal. In 25 minuten kun je hem van 5 tot 80 procent volladen. Het basismodel gaat van 0-100 km/u in minder dan 7 seconden. De topuitvoering komt in het vaarwater van de Audi RS 6 met een 0-100-tijd van minder dan 4 seconden. Audi overweegt zelfs een volledig elektrische RS 6 te bouwen.
Premium Platform Electric (PPE) met Porsche
De Audi A6 e-tron is het eerste model op het nieuwe Premium Platform Electric (PPE). Daarmee is het kwartet van Audi’s elektroplatforms compleet. De Audi e-tron staat op een gemodificeerd benzineplatform, de Audi e-tron GT deelt zijn basis met de Porsche Taycan en de Audi Q4 staat op het MEB-platform, samen met de VW ID.4. PPE is samen met Porsche ontwikkeld en vormt straks ook de kern van de nieuwe elektrische Macan.
De productieversie van de Audi A6 e-tron
De Audi A6 e-tron gaat grotendeels ongewijzigd in productie. De wielkasten zullen iets minder uitgesproken zijn en de spoorbreedte zal iets afnemen, zo zegt een woordvoerder van Audi. De wielen zullen (optioneel) ook zo groot zijn als op de foto’s. Een setje deurklinken zal ongetwijfeld tot de plannen behoren. De eerste Audi op het PPE-platform komt aan het einde van 2022. Of dat tegelijk met de brandstof-A6 zal zijn, is nog niet bekend.
Reacties