Als je wilt weten waartoe een autobouwer technisch allemaal in staat is, moet je kijken naar het vlaggenschip van betreffende firma. De supercar die ze er maken, of de grote sedan. Dus Audi’s nieuwe grote sedan, de A8, zou een goede indicatie moeten zijn van hoe de nabije toekomst van het merk eruitziet en aan zal voelen. Met in dit geval wel meteen al een kanttekening: de Audi A8 55 TFSI quattro is nog niet helemaal af.
‘ontwikkeld voor beperkte autonomie van niveau drie’
Volgens z’n maker is de nieuwe A8 de eerste productieauto die is ‘ontwikkeld voor beperkte autonomie van niveau drie’, via een system dat Traffic Jam Pilot heet. In theorie moet de bestuurder zijn ogen van de weg kunnen halen en iets anders kunnen doen, bijvoorbeeld een film kijken op het infotainmentscherm, althans tot snelheden van 60 km/u op meerbaanswegen die daarop zijn voorbereid. De introductie ervan is echter ‘geheel afhankelijk van de nadrukkelijke toestemming van de wetgever in iedere afzonderlijke markt’, en zal dus nog zeker een jaar op zich laten wachten.
Andere vlaggenschiptechnologieën zijn evenmin verkrijgbaar bij de lancering. Alle A8’s krijgen standaard instelbare luchtvering, maar vanaf ‘begin volgend jaar’ kun je een systeem bestellen dat, met behulp van een camera, gaten in de weg, verkeersdrempels en dergelijke kan ‘zien’, en de ophanging daarop voorbereidt. Niet nieuw overigens: de vorige Mercedes S-klasse had al een soortgelijk systeem.
Stabilisatiesystemen
In plaats van stabilisatorstangen heeft de A8 elektrische actuatoren op elke hoek die de wielen onafhankelijk van elkaar kunnen ‘optillen’ (of, dus, zelfs de hele auto even kunnen tillen). Audi liet ons het systeem testen op een super-glad, afgesloten parcours met neppe verkeersdrempels, en het effect is ietwat, eh, griezelig.
Audi zette ook een paar auto’s op de weg voor ons klaar met een ‘voorproefje’ van het systeem (wel met de stabilisatiesystemen maar niet met de ‘voorspellende’ zaken), maar die reden eigenlijk wat minder goed dan de auto’s met de standaardophanging. Een lichte trilling – zelfs op gladde oppervlakten – zorgde ervoor dat we begonnen te vermoeden dat de wielen een inch te groot zijn, of dat ie was blijven steken in de Dynamic-modus. Als het systeem straks op de markt komt en ook dan alleen nog goed is in het absorberen van de effecten van beschadigd asfalt en verkeersdrempels, en geen consistent betere rijkwaliteit levert, zouden we geneigd zijn het niet te bestellen. We zullen je hierover op deze plek op de hoogte houden.
De standaard A8 is soepel
Hij is bijzonder goed geveerd en iets minder zwevend dan de Mercedes S-klasse. En de beste plaats om van z’n rijeigenschappen te genieten is achterin. Het is een limousine, tenslotte, dus kies voor de Relax-stoel achterin die, onder veel meer, een voetensteun heeft die je voeten masseert en je voetzolen verwarmt.
Voorin heeft ie standaard het Virtual Cockpit-instrumentenpaneel, en dat is op zich niet veel veranderd. Het heeft nu twee touchscreens in plaats van één enkel scherm, een draaiknop en separate, fysieke temperatuurknoppen. Het bovenste scherm is 10,1 inch groot en doet en kan alles, waar het kleinere scherm eronder de klimaatcontrole verzorgt (hoewel het ook dienstdoet om als je bestemmingen in de navigatie in te voeren). Het is een duidelijker, meer coherent en responsiever systeem dan dat van Land Rover – eenvoudiger om je weg erin te vinden, en makkelijker te bedienen.
De Audi A8 55 TFSI quattro is flink aangepast
Veel van de technologie van de A8 zou niet mogelijk zijn geweest zonder het 48-volts elektrische systeem dat in alle versies zit – behalve dan in de e-tron PHEV, die later zal verschijnen. Om te beginnen krijgen we de benzine- en diesel-V6’en. Het zijn dezelfde motoren die te krijgen waren in de oude A8, maar wel flink aangepast. De diesel is oké, maar hij is niet zo modern of compleet als Mercedes’ nieuwe zescilinder. De benzineversie is wat stiller, dus die heeft onze voorkeur.
Beide motoren werken prima samen met de standaard achttraps automaat. Vierwielbesturing is een optie, en wij zouden ervoor tekenen, want bij lage tot gemiddelde snelheden zorgt het ervoor dat de Audi A8 55 TFSI quattro aanzienlijk korter en beter te manoeuvreren is – of in ieder geval zo aanvoelt.
Behalve wat geruis boven de a-stijlen is de nieuwe Audi A8 55 TFSI quattro een uiterst relaxt te rijden auto – maar ook een auto, let wel, waarvan de rijervaring wordt gedomineerd door de meer dan 40 (!) rijassistentiesystemen aan boord.
Een kleine sneer naar Tesla
Je kunt de belangrijkste systemen nog niet bestellen bij Audi. En ze kunnen ook niet achteraf worden ingebouwd of -geladen, want ‘Audi-klanten zijn geen proefkonijnen en het zou niet verantwoordelijk zijn om iets te installeren zonder de definitief aangenomen wetgeving’. Een kleine sneer naar Tesla, dus.
Zouden wij overwegen geld aan een A8 uit te gaan geven, dan zouden we wachten tot al die technologie er daadwerkelijk in zit. En hoe verhoudt de Audi A8 55 TFSI quattro zich tot z’n concurrenten? Hoe goed ie ook is, wij worden toch wat warmer van de barokke styling van de S-klasse dan van de opzettelijke simpliciteit van de A8. De grote Mercedes is simpelweg relaxter om in te zitten, en dat lijkt ons uiteindelijk toch echt het punt.
Specificaties Audi A8 55 TFSI quattro
Motor
2.995 cc
V6 turbo
340 pk @ 5.000 tpm
500 Nm @ 1.370 tpm
Aandrijving
Vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,6 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,5 l/100 km
171 g/km CO2 [energielabel C]
Afmetingen
5.172 x 1.945 x 1.473 mm (l x b x h)
2.998 mm (wielbasis)
1.895 kg
72 l (benzine)
505 l (bagage)
Prijzen
€ 107.385 (NL)
€ 97.300 (B)
Vonnis
De nieuwe A8 is zonder enige twijfel een exceptioneel slimme auto, al moeten we op de slimste dingen kennelijk nog even wachten. Zo compleet rustgevend als de S-klasse is hij niet, maar hij kan w'el trucjes met z'n achterlichten
Reacties