
TopGear reed zojuist de Audi A8 Hybrid. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Audi A8
Uitvoering: Hybrid
Locatie: Neckarsulm (Duitsland)
Weersomstandigheden: Frisjes
Wat reden we?
Het vlaggenschip van Audi, de A8 dus, maar dan in de politiek uiterst correcte hybride-variant.
Beviel het?
Jahoor. Zo’n hybride nodigt vooral uit tot rustig rijden en zolang je dat doet, is er niets aan de hand – dan merk je er nauwelijks iets van. Pas als je gaat trappen (maar wie doet dat in een A8?), hoor je dat de tweeliter benzinemotor nog aardig zijn best moet doen om die bijna 2 ton op gang te houden. Al blijft het bij horen – met een 0-100 tijd van 7,7 seconde en een top van 235 heb je niets te klagen.
Nog bijzonderheden?
Nou, zo’n van alle gemakken voorziene directielimo rijden en dan toch gewoon een kwart minder CO2 uitstoten dan, pak ‘m beet, een Alfa 147 1.6 van drie jaar terug (maar 147 gram CO2 per kilometer, namelijk), da’s best bijzonder.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Er komt er maar één, deze dus. In juni staat hij in de showroom en je mag minimaal (maar reken met de prijzen van alle leuke Audi extra’s rustig op wat meer. Veel meer…) 93.900 euri aftikken. Da’s dus ongeveer evenveel als de instapdiesel qua A8 en derhalve (hoewel we schromen het woord te gebruiken bij dit soort bedragen) redelijk sympathiek.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Uitstekend ding. Alle luxe en comfort van een Audi A8 in een milieulieve verpakking die nog werkt ook. Goed, je hoort de motor heus wel eens aanslaan en doortrekken levert nou ook niet echt een vliegend-tapijtgevoel op, maar dat is een erg kleine prijs om te betalen als je de dankbare blikken van die eekhoorntjes en andere bosbeestjes in de overweging meeneemt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Een Audi A8 met W12-motor kun je nu voor een schijntje kopen

VIDEO: Kijk hoe de ‘mysterieuze’ nieuwe gepantserde Audi’s van justitie in actie komen

Kenners zullen gelijk zien wat er fout is met deze Audi A8 (maar ze hebben ongelijk)

Deze Audi S8 met 1.200+ pk kan van jou zijn (en het zou de krachtigste ter wereld zijn)

De nieuwe auto van koningin Máxima en prinses Beatrix is een hybride Audi A8

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
