TopGear reed zojuist de Audi A8 Hybrid. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Audi A8
Uitvoering: Hybrid
Locatie: Neckarsulm (Duitsland)
Weersomstandigheden: Frisjes
Wat reden we?
Het vlaggenschip van Audi, de A8 dus, maar dan in de politiek uiterst correcte hybride-variant.
Beviel het?
Jahoor. Zo’n hybride nodigt vooral uit tot rustig rijden en zolang je dat doet, is er niets aan de hand – dan merk je er nauwelijks iets van. Pas als je gaat trappen (maar wie doet dat in een A8?), hoor je dat de tweeliter benzinemotor nog aardig zijn best moet doen om die bijna 2 ton op gang te houden. Al blijft het bij horen – met een 0-100 tijd van 7,7 seconde en een top van 235 heb je niets te klagen.
Nog bijzonderheden?
Nou, zo’n van alle gemakken voorziene directielimo rijden en dan toch gewoon een kwart minder CO2 uitstoten dan, pak ‘m beet, een Alfa 147 1.6 van drie jaar terug (maar 147 gram CO2 per kilometer, namelijk), da’s best bijzonder.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Er komt er maar één, deze dus. In juni staat hij in de showroom en je mag minimaal (maar reken met de prijzen van alle leuke Audi extra’s rustig op wat meer. Veel meer…) 93.900 euri aftikken. Da’s dus ongeveer evenveel als de instapdiesel qua A8 en derhalve (hoewel we schromen het woord te gebruiken bij dit soort bedragen) redelijk sympathiek.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Uitstekend ding. Alle luxe en comfort van een Audi A8 in een milieulieve verpakking die nog werkt ook. Goed, je hoort de motor heus wel eens aanslaan en doortrekken levert nou ook niet echt een vliegend-tapijtgevoel op, maar dat is een erg kleine prijs om te betalen als je de dankbare blikken van die eekhoorntjes en andere bosbeestjes in de overweging meeneemt.
Reacties