
Audi vond de tijd rijp om haar vlaggenlimousine een beetje bij te werken. Daar horen natuurlijk sterkere doch zuinigere motoren bij, maar ook een setje innovatieve koplampen en de allerlaatste veiligheidsgimmicks.
Het front en de kont van de A8 werden aangepast, en er zijn nieuwe chroomaccenten, zwarte raamomlijstingen en andere types velgen. Aan de voorkant zien we op het eerste gezicht niet direct waar 'm de veranderingen in zitten – behalve die koplampen dan, die kun je niet missen. Audi geeft ze de naam 'matrix-led' en ze zijn een optie. Ze kunnen bochten inkijken en communiceren met het navigatiesysteem om te weten op wat voor weg ze rijden, waarna ze een toepasselijk lichtprofiel kiezen. Ook bevatten ze 25 losse led'jes voor het grootlicht, die los van elkaar bediend kunnen worden om tegenliggers uit de lichtbundel te houden. Kies je niet voor matrix-led, dan krijg je nu wel 'gewone' led-koplampen standaard.
De A8 is nog altijd verkrijgbaar in een standaard versie (5,14 meter lang) en een L-versie (5,27 meter, met een 13 centimeter langere wielbasis). De auto zorgt er nu nog effectiever voor dat je minder goed hoeft op te letten in het verkeer, bijvoorbeeld door zichzelf binnen de lijntjes van de rijstrook te houden en door zichzelf te laten versnellen en af te remmen in de file (nu gekoppeld aan het Pre Sense-systeem dat botsingen ziet aankomen). Er is een nachtzichtassistent, een head-up display en alle entertainmentopties – Bang & Olufsen, wifi-hotspot, Bluetooth-hoofdtelefoons en grote schermen achterin – die je je maar kunt wensen.
Alle motoren kregen meer pk's, waarbij de 4.2 TDI Clean Diesel de grootste inhaalslag maakte: die ging van 350 naar 385 pk. De zuinigste optie is nog steeds de 3.0 TDI Clean Diesel, die nu genoegen neemt met 5,9 l/100 km en daar 155 g/km aan CO2 voor uitbraakt. De A8 Hybrid volgt 'm op de voet: 6,3 l/100 km aan benzine, en 147 g/km CO2. Dan zijn er nog de 3.0 TFSI (310 pk), 4.0 TFSI (435 pk), de exclusieve W12 (500 pk) en de S8 (520 pk). Alle benzine-achtcilinders en de W12 hebben uitschakelbare cilinders om het verbruik te drukken. Keramische remschijven zijn op die uitvoeringen een optie.
De verse A8 debuteert in Frankfurt en staat in november bij de dealers. De prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Een Audi A8 met W12-motor kun je nu voor een schijntje kopen

VIDEO: Kijk hoe de ‘mysterieuze’ nieuwe gepantserde Audi’s van justitie in actie komen

Kenners zullen gelijk zien wat er fout is met deze Audi A8 (maar ze hebben ongelijk)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

De mooiste Alfa Romeo keert terug, zelfs met een handbak (en geen elektromotoren)

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende
