
Audi vond de tijd rijp om haar vlaggenlimousine een beetje bij te werken. Daar horen natuurlijk sterkere doch zuinigere motoren bij, maar ook een setje innovatieve koplampen en de allerlaatste veiligheidsgimmicks.
Het front en de kont van de A8 werden aangepast, en er zijn nieuwe chroomaccenten, zwarte raamomlijstingen en andere types velgen. Aan de voorkant zien we op het eerste gezicht niet direct waar 'm de veranderingen in zitten – behalve die koplampen dan, die kun je niet missen. Audi geeft ze de naam 'matrix-led' en ze zijn een optie. Ze kunnen bochten inkijken en communiceren met het navigatiesysteem om te weten op wat voor weg ze rijden, waarna ze een toepasselijk lichtprofiel kiezen. Ook bevatten ze 25 losse led'jes voor het grootlicht, die los van elkaar bediend kunnen worden om tegenliggers uit de lichtbundel te houden. Kies je niet voor matrix-led, dan krijg je nu wel 'gewone' led-koplampen standaard.
De A8 is nog altijd verkrijgbaar in een standaard versie (5,14 meter lang) en een L-versie (5,27 meter, met een 13 centimeter langere wielbasis). De auto zorgt er nu nog effectiever voor dat je minder goed hoeft op te letten in het verkeer, bijvoorbeeld door zichzelf binnen de lijntjes van de rijstrook te houden en door zichzelf te laten versnellen en af te remmen in de file (nu gekoppeld aan het Pre Sense-systeem dat botsingen ziet aankomen). Er is een nachtzichtassistent, een head-up display en alle entertainmentopties – Bang & Olufsen, wifi-hotspot, Bluetooth-hoofdtelefoons en grote schermen achterin – die je je maar kunt wensen.
Alle motoren kregen meer pk's, waarbij de 4.2 TDI Clean Diesel de grootste inhaalslag maakte: die ging van 350 naar 385 pk. De zuinigste optie is nog steeds de 3.0 TDI Clean Diesel, die nu genoegen neemt met 5,9 l/100 km en daar 155 g/km aan CO2 voor uitbraakt. De A8 Hybrid volgt 'm op de voet: 6,3 l/100 km aan benzine, en 147 g/km CO2. Dan zijn er nog de 3.0 TFSI (310 pk), 4.0 TFSI (435 pk), de exclusieve W12 (500 pk) en de S8 (520 pk). Alle benzine-achtcilinders en de W12 hebben uitschakelbare cilinders om het verbruik te drukken. Keramische remschijven zijn op die uitvoeringen een optie.
De verse A8 debuteert in Frankfurt en staat in november bij de dealers. De prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Deze toppers worden youngtimer in 2025 en kun je dan goedkoop zakelijk rijden

Een Audi A8 met W12-motor kun je nu voor een schijntje kopen

VIDEO: Kijk hoe de ‘mysterieuze’ nieuwe gepantserde Audi’s van justitie in actie komen

Kenners zullen gelijk zien wat er fout is met deze Audi A8 (maar ze hebben ongelijk)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Je kunt deze week een brief van de politie ontvangen (en dat is nog erger dan een boete)

Pas op: op deze plekken in Nederland komen hagelstenen zo groot als tennisballen je auto slopen

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment
