Audi vond de tijd rijp om haar vlaggenlimousine een beetje bij te werken. Daar horen natuurlijk sterkere doch zuinigere motoren bij, maar ook een setje innovatieve koplampen en de allerlaatste veiligheidsgimmicks.
Het front en de kont van de A8 werden aangepast, en er zijn nieuwe chroomaccenten, zwarte raamomlijstingen en andere types velgen. Aan de voorkant zien we op het eerste gezicht niet direct waar 'm de veranderingen in zitten – behalve die koplampen dan, die kun je niet missen. Audi geeft ze de naam 'matrix-led' en ze zijn een optie. Ze kunnen bochten inkijken en communiceren met het navigatiesysteem om te weten op wat voor weg ze rijden, waarna ze een toepasselijk lichtprofiel kiezen. Ook bevatten ze 25 losse led'jes voor het grootlicht, die los van elkaar bediend kunnen worden om tegenliggers uit de lichtbundel te houden. Kies je niet voor matrix-led, dan krijg je nu wel 'gewone' led-koplampen standaard.
De A8 is nog altijd verkrijgbaar in een standaard versie (5,14 meter lang) en een L-versie (5,27 meter, met een 13 centimeter langere wielbasis). De auto zorgt er nu nog effectiever voor dat je minder goed hoeft op te letten in het verkeer, bijvoorbeeld door zichzelf binnen de lijntjes van de rijstrook te houden en door zichzelf te laten versnellen en af te remmen in de file (nu gekoppeld aan het Pre Sense-systeem dat botsingen ziet aankomen). Er is een nachtzichtassistent, een head-up display en alle entertainmentopties – Bang & Olufsen, wifi-hotspot, Bluetooth-hoofdtelefoons en grote schermen achterin – die je je maar kunt wensen.
Alle motoren kregen meer pk's, waarbij de 4.2 TDI Clean Diesel de grootste inhaalslag maakte: die ging van 350 naar 385 pk. De zuinigste optie is nog steeds de 3.0 TDI Clean Diesel, die nu genoegen neemt met 5,9 l/100 km en daar 155 g/km aan CO2 voor uitbraakt. De A8 Hybrid volgt 'm op de voet: 6,3 l/100 km aan benzine, en 147 g/km CO2. Dan zijn er nog de 3.0 TFSI (310 pk), 4.0 TFSI (435 pk), de exclusieve W12 (500 pk) en de S8 (520 pk). Alle benzine-achtcilinders en de W12 hebben uitschakelbare cilinders om het verbruik te drukken. Keramische remschijven zijn op die uitvoeringen een optie.
De verse A8 debuteert in Frankfurt en staat in november bij de dealers. De prijzen zijn nog niet bekend.
Reacties