In de hele geschiedenis van de auto is het nog geen enkele fabrikant gelukt om windgeruis langs spiegels volledig te elimineren bij een productieauto. Zelfs bij een Rolls-Royce Phantom, waar de grootste geluidsbron zogenaamd het tikken van het klokje is, is het zo nu en dan hoorbaar.

Dus misschien is het meest indrukwekkende van de nieuwe elektrische Audi E-Tron niet dat hij 400 kilometer kan rijden op één lading, dat het 400-volt accupakket 95 kWh groot is of dat hij 408 pk en 660 Nm produceert. Nee, het meest innovatieve zijn wellicht de virtuele buitenspiegels.

De eerste auto met digitale buitenspiegels

De Audi E-Tron is de eerste massaproductieauto voor Europa met camera’s als buitenspiegels. De Volkswagen XL1 baande de weg door de regelgeving en bureaucratie voor de wettelijke goedkeuring, en Audi plukt daar nu de vruchten van.

Het had de eerste ter wereld moeten zijn, maar vorige week onthulde Lexus ook plots de optie voor digitale buitenspiegels op de Lexus ES. Deze optie komt echter voorlopig niet naar Europa. De Amerikanen moeten voorlopig ook nog even wachten op de goedkeuring voor de spiegels op zowel de Lexus als de Audi.

Wat je normaal door het glas buiten de auto ziet, zie je nu op 7-inch monitoren in de deuren. Het beeld is breder dan een analoge spiegel en in principe dus beter. Al zal het enorm wennen zijn. De achteruitkijk’spiegels’ zijn trouwens een optie.

Minder luchtweerstand voor de Audi E-Tron

Naast minder herrie en beter zicht zorgen de buitenspiegels ook voor een flinke afname van luchtweerstand. Enorm belangrijk voor elektrische auto’s en hun actieradius. De Cw-waarde van de Audi E-Tron is 0,28. Ter vergelijking: de Alpine A110 doet 0,31. Om dit te bereiken plaatste Audi een soort halve-golfballetjes onderop de auto. Waarom dat werkt, weten we niet. Maar het werkt.

De Audi E-Tron weegt in totaal zo’n 2.400 kilo. Een voordeel voor Nederlanders, zoals de grappenmakers bij Audi dat zeggen, is het trekgewicht van 1.800 kilo. Bovendien noemt Audi het quattro-systeem in de E-Tron hun beste ooit.

Weet je wat? Laad maar

Optioneel kun je aan beide kanten van de auto een laadklep laten monteren. Lekker symmetrisch. Thuis kun je met een snelheid van 2,3 kW, 11 kW of 22 kW laden. Dit is helemaal afhankelijk van welke opties je aanvinkt. Onderweg kun je terecht bij laadpunten van Ionity om snel te laden. Dit jaar verschijnen daar 200 van en volgend jaar wordt dat aantal verdubbeld. Daar laad je tot 350 kW per uur.

Met de Audi E-Tron kun je verder terecht bij 72.000 laadpunten van 220 providers in heel Europa. Audi produceert de E-Tron vanaf eind 2018 in de (uiteraard CO2-neutrale fabriek) in Brussel. De vanafprijs is 84.100 euro. Of ga je voor de Mercedes EQ C?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)