
De verwarrende nieuwe namenstructuur van Audi, waarbij ze de motorinhoud achterwege laten en een cijfer zoals 55 gebruiken, begint met de komst van de nieuwe Audi e-tron eindelijk tot zijn recht te komen. Ongeacht of het nu gaat om een Audi met een verbrandingsmotor of een EV, je kunt uit het cijfer herleiden hoe krachtig de auto ongeveer is.
De bestaande Audi e-tron met 408 pk heet officieel de e-tron 55, en er is bijvoorbeeld ook een Q5 55 TFSI en een Audi A8 55 TFSI. Al deze modellen hebben vermogens tussen de 330 en 430 pk. De nieuwe EV van het merk, de Audi e-tron 50, is dus minder bedeeld – met 313 pk. De nieuwste elektro-SUV krijgt een kleiner accupakket (71 kWh) en een schappelijker prijs.
De Audi e-tron 50 is er voor mensen die uit de voeten kunnen met een actieradius van 300 kilometer en genoegen nemen met een 0-100-acceleratietijd van 7 seconden. Het systeem werkt net als bij de 55 op 400 volt. De Audi e-tron 50 gebruikt voornamelijk de achterste elektromotor voor de aandrijving. Als de situatie erom vraagt, springt de elektromotor op de vooras bij.
De nieuwe Audi e-tron 50 is binnenkort te reserveren. Een prijs is op dit moment nog niet bekend. De vanafprijs van de e-tron 55 is 84.100 euro. Daar mag je dus de prijs van 24 kWh van af halen.
Meer van TopGear


Plannen Audi-fabriek Brussel bekend, hadden we niet meer EV’s moeten kopen?

Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Bumperschade op Audi kost 32.000 euro

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Aankomende vrijdag sta je in de file, maar dat is niet de schuld van werkzaamheden of vakantieverkeer

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto
