
De verwarrende nieuwe namenstructuur van Audi, waarbij ze de motorinhoud achterwege laten en een cijfer zoals 55 gebruiken, begint met de komst van de nieuwe Audi e-tron eindelijk tot zijn recht te komen. Ongeacht of het nu gaat om een Audi met een verbrandingsmotor of een EV, je kunt uit het cijfer herleiden hoe krachtig de auto ongeveer is.
De bestaande Audi e-tron met 408 pk heet officieel de e-tron 55, en er is bijvoorbeeld ook een Q5 55 TFSI en een Audi A8 55 TFSI. Al deze modellen hebben vermogens tussen de 330 en 430 pk. De nieuwe EV van het merk, de Audi e-tron 50, is dus minder bedeeld – met 313 pk. De nieuwste elektro-SUV krijgt een kleiner accupakket (71 kWh) en een schappelijker prijs.
De Audi e-tron 50 is er voor mensen die uit de voeten kunnen met een actieradius van 300 kilometer en genoegen nemen met een 0-100-acceleratietijd van 7 seconden. Het systeem werkt net als bij de 55 op 400 volt. De Audi e-tron 50 gebruikt voornamelijk de achterste elektromotor voor de aandrijving. Als de situatie erom vraagt, springt de elektromotor op de vooras bij.
De nieuwe Audi e-tron 50 is binnenkort te reserveren. Een prijs is op dit moment nog niet bekend. De vanafprijs van de e-tron 55 is 84.100 euro. Daar mag je dus de prijs van 24 kWh van af halen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom boze Audi-medewerkers in België 200 autosleutels hebben verstopt

Zo open je een Audi e-tron wanneer batterij leeg is

De elektrische e-tron heet nu Audi Q8 e-tron, om het net even wat verwarrender te maken

Bumperschade op Audi kost 32.000 euro

Audi e-tron Sportback 55 S Edition

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback
