
Tony Stark mocht er al mee het einde van de wereld trotseren, en nu is de rest van de mensheid aan de beurt. De Audi e-tron GT is eindelijk helemaal officieel – al waren zowel het uiterlijk als de specificaties eigenlijk geen geheim meer. De Audi e-tron GT en de snellere RS e-tron GT zijn gebouwd in samenwerking met Porsche en technisch kent de auto veel overeenkomsten met de Taycan. Uiteraard geeft Audi zijn eigen draai aan de onderdelen.
De batterijen, de remmen, de batterijen en de ophanging worden gedeeld met de Porsche Taycan. Audi benadrukt dat er wel een groot verschil is tussen de twee auto’s. De Porsche is meer gefocust op het wegsnijden van de laatste milliseconden op het circuit, en de Audi e-tron GT zou beter geschikt zijn voor dagelijks gebruik en lange afstanden. De Audi zal dus meer de focus leggen op comfort.
De Audi e-tron GT is geen kleine opdonder. Hij is 4,99 meter lang en 1,96 meter breed. De velgen zijn minimaal 19 inch en maximaal zelfs 21 inch groot. Met een hoogte van 1,41 meter is de EV zelfs lager dan de Audi A7. De designer is zelf in ieder geval erg te spreken over zijn werk. ‘Dit is de mooiste auto die ik ooit hebt getekend’, zei ontwerper Marc Lichte in 2018 over het concept dat er min of meer hetzelfde uitzag.
Specificaties Audi e-tron GT
De nieuwe EV is er als normale Audi e-tron GT en als snellere Audi RS e-tron GT. De eerste genereert 476 pk (of 530 pk in de boostmodus) en 630 Nm met twee elektromotoren. Dat is goed voor een 0-100-tijd van 4,1 seconden en een top van 245 km/u. Voor de RS monteert Audi een sterkere elektromotor achterin, waardoor het vermogen groeit naar 598 pk (646 pk in boost) en het koppel naar 830 Nm. De 0-100-tijd is dan 3,3 seconden en de top is begrensd op 250 km/u.
Het batterijenpakket is 86 kWh groot en ligt uiteraard in de bodem van de e-tron GT. Net als de Taycan draait de auto op 800 volt en is opladen naar 80 procent bij de juiste snellader in 23 minuten gebeurd. Bij een volle accu is de actieradius 488 kilometer. De actieradius van de snellere RS noemt Audi niet, maar die zal iets lager uitvallen, vooral als je al dat vermogen aan het werk zet.
Wat is de prijs?
De prijs van de Audi e-tron GT is nog niet bekend. Heel lang kan de bekendmaking van de prijs niet meer op zich laten wachten, want in mei 2021 moet de auto al in de showrooms staan. De goedkoopste Porsche Taycan met vierwielaandrijving kost 110.000 euro, dat kun je als indicatie gebruiken. De RS moet je vergelijken met de Taycan Turbo, die bijna 160.000 euro kost. Goedkopere elektrische Audi’s zijn ook onderweg. Die zullen het MEB-platform van de Volkswagen ID.3 gebruiken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Elektrische Audi e-tron GT is er nu echt klaar voor”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Extra exclusieve Audi e-tron GT Exclusive is supergrijs maar niet saai

De nieuwe RS e-tron GT Performance is de snelste Audi ooit gemaakt (925 pk)

Audi legt het gereedschap om de frunk van de e-tron GT te openen… in de frunk

Welke van deze prachtbakken is de beste driftauto?

Dit is de Audi RS e-tron GT van Ken Block

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De Fiat 500 gweer een gigantisch succes worden, maar hoe komt dat eigenlijk?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Een wonder is weer geschied,weer zo een classe bak van Audi,graaf echt graaf. Maar voor mij zal het bij een droom blijven.
Gave bak! Als je moet kiezen tussen deze en zo’n rammelende Tesla dan weet ik het wel.