
Tony Stark mocht er al mee het einde van de wereld trotseren, en nu is de rest van de mensheid aan de beurt. De Audi e-tron GT is eindelijk helemaal officieel – al waren zowel het uiterlijk als de specificaties eigenlijk geen geheim meer. De Audi e-tron GT en de snellere RS e-tron GT zijn gebouwd in samenwerking met Porsche en technisch kent de auto veel overeenkomsten met de Taycan. Uiteraard geeft Audi zijn eigen draai aan de onderdelen.
De batterijen, de remmen, de batterijen en de ophanging worden gedeeld met de Porsche Taycan. Audi benadrukt dat er wel een groot verschil is tussen de twee auto’s. De Porsche is meer gefocust op het wegsnijden van de laatste milliseconden op het circuit, en de Audi e-tron GT zou beter geschikt zijn voor dagelijks gebruik en lange afstanden. De Audi zal dus meer de focus leggen op comfort.
De Audi e-tron GT is geen kleine opdonder. Hij is 4,99 meter lang en 1,96 meter breed. De velgen zijn minimaal 19 inch en maximaal zelfs 21 inch groot. Met een hoogte van 1,41 meter is de EV zelfs lager dan de Audi A7. De designer is zelf in ieder geval erg te spreken over zijn werk. ‘Dit is de mooiste auto die ik ooit hebt getekend’, zei ontwerper Marc Lichte in 2018 over het concept dat er min of meer hetzelfde uitzag.
Specificaties Audi e-tron GT
De nieuwe EV is er als normale Audi e-tron GT en als snellere Audi RS e-tron GT. De eerste genereert 476 pk (of 530 pk in de boostmodus) en 630 Nm met twee elektromotoren. Dat is goed voor een 0-100-tijd van 4,1 seconden en een top van 245 km/u. Voor de RS monteert Audi een sterkere elektromotor achterin, waardoor het vermogen groeit naar 598 pk (646 pk in boost) en het koppel naar 830 Nm. De 0-100-tijd is dan 3,3 seconden en de top is begrensd op 250 km/u.
Het batterijenpakket is 86 kWh groot en ligt uiteraard in de bodem van de e-tron GT. Net als de Taycan draait de auto op 800 volt en is opladen naar 80 procent bij de juiste snellader in 23 minuten gebeurd. Bij een volle accu is de actieradius 488 kilometer. De actieradius van de snellere RS noemt Audi niet, maar die zal iets lager uitvallen, vooral als je al dat vermogen aan het werk zet.
Wat is de prijs?
De prijs van de Audi e-tron GT is nog niet bekend. Heel lang kan de bekendmaking van de prijs niet meer op zich laten wachten, want in mei 2021 moet de auto al in de showrooms staan. De goedkoopste Porsche Taycan met vierwielaandrijving kost 110.000 euro, dat kun je als indicatie gebruiken. De RS moet je vergelijken met de Taycan Turbo, die bijna 160.000 euro kost. Goedkopere elektrische Audi’s zijn ook onderweg. Die zullen het MEB-platform van de Volkswagen ID.3 gebruiken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Elektrische Audi e-tron GT is er nu echt klaar voor”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe RS e-tron GT Performance is de snelste Audi ooit gemaakt (925 pk)

Audi legt het gereedschap om de frunk van de e-tron GT te openen… in de frunk

Welke van deze prachtbakken is de beste driftauto?

Dit is de Audi RS e-tron GT van Ken Block

Audi RS e-tron GT: heel anders dan de Porsche Taycan?

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Een wonder is weer geschied,weer zo een classe bak van Audi,graaf echt graaf. Maar voor mij zal het bij een droom blijven.
Gave bak! Als je moet kiezen tussen deze en zo’n rammelende Tesla dan weet ik het wel.