
Tony Stark mocht er al mee het einde van de wereld trotseren, en nu is de rest van de mensheid aan de beurt. De Audi e-tron GT is eindelijk helemaal officieel – al waren zowel het uiterlijk als de specificaties eigenlijk geen geheim meer. De Audi e-tron GT en de snellere RS e-tron GT zijn gebouwd in samenwerking met Porsche en technisch kent de auto veel overeenkomsten met de Taycan. Uiteraard geeft Audi zijn eigen draai aan de onderdelen.
De batterijen, de remmen, de batterijen en de ophanging worden gedeeld met de Porsche Taycan. Audi benadrukt dat er wel een groot verschil is tussen de twee auto’s. De Porsche is meer gefocust op het wegsnijden van de laatste milliseconden op het circuit, en de Audi e-tron GT zou beter geschikt zijn voor dagelijks gebruik en lange afstanden. De Audi zal dus meer de focus leggen op comfort.
De Audi e-tron GT is geen kleine opdonder. Hij is 4,99 meter lang en 1,96 meter breed. De velgen zijn minimaal 19 inch en maximaal zelfs 21 inch groot. Met een hoogte van 1,41 meter is de EV zelfs lager dan de Audi A7. De designer is zelf in ieder geval erg te spreken over zijn werk. ‘Dit is de mooiste auto die ik ooit hebt getekend’, zei ontwerper Marc Lichte in 2018 over het concept dat er min of meer hetzelfde uitzag.
Specificaties Audi e-tron GT
De nieuwe EV is er als normale Audi e-tron GT en als snellere Audi RS e-tron GT. De eerste genereert 476 pk (of 530 pk in de boostmodus) en 630 Nm met twee elektromotoren. Dat is goed voor een 0-100-tijd van 4,1 seconden en een top van 245 km/u. Voor de RS monteert Audi een sterkere elektromotor achterin, waardoor het vermogen groeit naar 598 pk (646 pk in boost) en het koppel naar 830 Nm. De 0-100-tijd is dan 3,3 seconden en de top is begrensd op 250 km/u.
Het batterijenpakket is 86 kWh groot en ligt uiteraard in de bodem van de e-tron GT. Net als de Taycan draait de auto op 800 volt en is opladen naar 80 procent bij de juiste snellader in 23 minuten gebeurd. Bij een volle accu is de actieradius 488 kilometer. De actieradius van de snellere RS noemt Audi niet, maar die zal iets lager uitvallen, vooral als je al dat vermogen aan het werk zet.
Wat is de prijs?
De prijs van de Audi e-tron GT is nog niet bekend. Heel lang kan de bekendmaking van de prijs niet meer op zich laten wachten, want in mei 2021 moet de auto al in de showrooms staan. De goedkoopste Porsche Taycan met vierwielaandrijving kost 110.000 euro, dat kun je als indicatie gebruiken. De RS moet je vergelijken met de Taycan Turbo, die bijna 160.000 euro kost. Goedkopere elektrische Audi’s zijn ook onderweg. Die zullen het MEB-platform van de Volkswagen ID.3 gebruiken.
2 reacties op “Elektrische Audi e-tron GT is er nu echt klaar voor”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Extra exclusieve Audi e-tron GT Exclusive is supergrijs maar niet saai

De nieuwe RS e-tron GT Performance is de snelste Audi ooit gemaakt (925 pk)

Audi legt het gereedschap om de frunk van de e-tron GT te openen… in de frunk

Welke van deze prachtbakken is de beste driftauto?

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je

Een wonder is weer geschied,weer zo een classe bak van Audi,graaf echt graaf. Maar voor mij zal het bij een droom blijven.
Gave bak! Als je moet kiezen tussen deze en zo’n rammelende Tesla dan weet ik het wel.