
Tony Stark mocht er al mee het einde van de wereld trotseren, en nu is de rest van de mensheid aan de beurt. De Audi e-tron GT is eindelijk helemaal officieel – al waren zowel het uiterlijk als de specificaties eigenlijk geen geheim meer. De Audi e-tron GT en de snellere RS e-tron GT zijn gebouwd in samenwerking met Porsche en technisch kent de auto veel overeenkomsten met de Taycan. Uiteraard geeft Audi zijn eigen draai aan de onderdelen.
De batterijen, de remmen, de batterijen en de ophanging worden gedeeld met de Porsche Taycan. Audi benadrukt dat er wel een groot verschil is tussen de twee auto’s. De Porsche is meer gefocust op het wegsnijden van de laatste milliseconden op het circuit, en de Audi e-tron GT zou beter geschikt zijn voor dagelijks gebruik en lange afstanden. De Audi zal dus meer de focus leggen op comfort.
De Audi e-tron GT is geen kleine opdonder. Hij is 4,99 meter lang en 1,96 meter breed. De velgen zijn minimaal 19 inch en maximaal zelfs 21 inch groot. Met een hoogte van 1,41 meter is de EV zelfs lager dan de Audi A7. De designer is zelf in ieder geval erg te spreken over zijn werk. ‘Dit is de mooiste auto die ik ooit hebt getekend’, zei ontwerper Marc Lichte in 2018 over het concept dat er min of meer hetzelfde uitzag.
Specificaties Audi e-tron GT
De nieuwe EV is er als normale Audi e-tron GT en als snellere Audi RS e-tron GT. De eerste genereert 476 pk (of 530 pk in de boostmodus) en 630 Nm met twee elektromotoren. Dat is goed voor een 0-100-tijd van 4,1 seconden en een top van 245 km/u. Voor de RS monteert Audi een sterkere elektromotor achterin, waardoor het vermogen groeit naar 598 pk (646 pk in boost) en het koppel naar 830 Nm. De 0-100-tijd is dan 3,3 seconden en de top is begrensd op 250 km/u.
Het batterijenpakket is 86 kWh groot en ligt uiteraard in de bodem van de e-tron GT. Net als de Taycan draait de auto op 800 volt en is opladen naar 80 procent bij de juiste snellader in 23 minuten gebeurd. Bij een volle accu is de actieradius 488 kilometer. De actieradius van de snellere RS noemt Audi niet, maar die zal iets lager uitvallen, vooral als je al dat vermogen aan het werk zet.
Wat is de prijs?
De prijs van de Audi e-tron GT is nog niet bekend. Heel lang kan de bekendmaking van de prijs niet meer op zich laten wachten, want in mei 2021 moet de auto al in de showrooms staan. De goedkoopste Porsche Taycan met vierwielaandrijving kost 110.000 euro, dat kun je als indicatie gebruiken. De RS moet je vergelijken met de Taycan Turbo, die bijna 160.000 euro kost. Goedkopere elektrische Audi’s zijn ook onderweg. Die zullen het MEB-platform van de Volkswagen ID.3 gebruiken.
2 reacties op “Elektrische Audi e-tron GT is er nu echt klaar voor”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Extra exclusieve Audi e-tron GT Exclusive is supergrijs maar niet saai

De nieuwe RS e-tron GT Performance is de snelste Audi ooit gemaakt (925 pk)

Audi legt het gereedschap om de frunk van de e-tron GT te openen… in de frunk

Welke van deze prachtbakken is de beste driftauto?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Van deze goedkope SUV met veel vermogen werden er in 24 uur tijd meer dan 10.000 verkocht

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

Een wonder is weer geschied,weer zo een classe bak van Audi,graaf echt graaf. Maar voor mij zal het bij een droom blijven.
Gave bak! Als je moet kiezen tussen deze en zo’n rammelende Tesla dan weet ik het wel.