
We zijn niet naïef. We weten heus wel dat niet iedereen zit te wachten op een elektrische auto. En in een hoop gevallen vinden we dat niet onterecht. Maar zelfs mensen die EV’s haten met passie moeten toegeven dat de e-Tron GT een van de coolste Audi’s is die je nu nog nieuw kunt kopen. De gelikte sportcoupé met een dikke bips en Porsche-techniek was zelfs de auto van Tony Stark in Avengers. Goed nieuws voor wie het ook zo’n tof ding vindt: ze beginnen nu al relatief betaalbaar te worden.
Met de nadruk op relatief, natuurlijk. Want we zien exemplaren die bijna 20.000 euro per jaar hebben afgeschreven. Dat is alsof je elk jaar een Toyota Aygo de afgrond in rijdt. Dat dure elektrische auto’s snel hun waarde kwijtraken, is niets nieuws. Maar dat maakt het wel interessant voor de particuliere koper. Want als je toch 50.000 euro wilt besteden aan een elektrische auto, waarom zou je dan geen Audi e-tron GT kopen? Want die schrijven nog harder af dan de Porsche Taycan.
Wat kost een Audi e-Tron GT tweedehands?
De goedkoopste Taycan uit 2021 die we zo snel tegenkomen, is er eentje met 160.000 kilometer op de teller. Dit exemplaar met 84-kWh accu moet nu 54.940 euro opleveren. Nieuw was ie 125.000 euro. Voor slechts 49.949 euro zien we een Audi e-Tron GT staan met 93-kWh accu en slechts 120.500 kilometer op de teller. Deze was nieuw zelfs 126.000 euro in 2021. Waar de Taycan 381 pk heeft, krijg je bij Audi zelfs 477 pk. Je krijgt wel heel veel auto voor je geld.

Wil je iets meer uitgeven, dan heb je voor 54.000 euro eentje met 65.000 kilometer op de teller. Deze was nieuw in 2021 zelfs 134.000 euro. In deze prijsklasse heb je zelfs keuze uit kleur, want er staan er meerdere. En allemaal hebben ze ongeveer dezelfde kilometerstand. Een belangrijke kanttekening is natuurlijk dat je niet weet waar de afschrijving ophoudt. We kunnen ons niet voorstellen dat de auto de komende twee jaar nog eens 30.000 euro afschrijft, want dan is ie over vier jaar gratis.
Welke nieuwe auto’s heb je voor dat geld?
Voordat je begint te haten: er zijn genoeg mensen die vrijwillig een elektrische auto willen kopen. Als je dan toch een budget van 45.000 euro hebt, dan kun je een Model 3 Long Range kopen, of deze toffe Audi. Ook een goed aangeklede Volvo EX30 gaat richting de 45.000 euro. En als we het over kopen hebben, zal een nieuwe EV waarschijnlijk sneller afschrijven. Het onderhoud zal bij Audi wel iets duurder zijn, denken we. Zaken als bandjes zullen wat meer kosten, ook.
Lees ook: Rijdt de Audi e-Tron GT heel anders dan de Taycan?
Helaas kun je de Audi e-Tron GT nog niet leasen tegen de dagwaarde; de bijtelling zal over de cataloguswaarde zijn. En die is tegen de 130.000 euro. Misschien is daar nog een slimme constructie te bedenken, dat moet je even uitvechten met je boekhouders. Anders kon je tegen je baas zeggen dat hij die Skoda Enyaq lekker mag laten zitten en dat je voor de Audi e-Tron GT gaat.
Nou.. de nieuwe 1serie die ik huur heeft nog mooiere en betere stoelen dan de taycan. Nu is deze met 50k ook niet goedkoop voor een 1.5je hybride
Wat een gezeik tegenwoordig over de Tesla’s… Zijn gewoon hele fijne auto’s om mee te rijden en dat staat los van dat Musk zo’n aparte gozer is. Hitler was altijd helemaal gek van Mercedes, moeten alle Mercedes rijders daar dan ook mee stoppen om in te rijden?
Electric cars are not the future!
Die Tesla is zo goedkoop omdat het kwalitatief een hele matige auto is, vreselijk onbetrouwbaar is, en niemand nog gezien wil worden in zo’n nazi auto.
Tesla Model 3 Performance is als occasion nu al voor 25 mille te koop. Veel sneller dan deze Audi en veel betere kwaliteit accupakket.
Als reactie op een comment hierboven: bijtelling gemaximeerd op de werkelijke kosten geldt alleen voor ondernemers waarbij de winst in de inkomstenbelasting wordt belast (dus rechtsvormen eenmanszaak, vof, maatschap). Ik krijg ooit klanten die dit “gehoord hebben”, waarbij hun ondernemingsvorm een bv is.
Voor de DGA en de “gewone” werknemer wordt op het salaris uit de bv de normale percentages bijgeteld, ongeacht de kosten die de bv maakt voor de auto. Overigens mag het “gebruikelijk loon”, dus wat de DGA als salaris dient te tellen wel inclusief deze bijtelling worden bepaald.
Ik snap dat jullie wat willen verdienen met reclames naar om deze over het artikel te plaatsen is misschien niet zo handig aangezien ik in het midden van het artikel een heel stuk tekst moet missen.
Helaas gebeurt dit hier wel vaker.
Get a life man
De dealer-inruilwaarde voor een Audi E-tron is echt bedroevend, rond de 35k voor een auto die 120k heeft gekost, De actieradius van deze auto valt ook enorm tegen, en de accu kwaliteit is discutabel na 100,000km plus. Een familielid van mij kan niet wachten tot het einde van zijn leasecontract wbt deze (op zich prachtige) Audi. En dan stapt hij weer over naar een BMW X5 hybrid.
Ik rij met een Audi Q8 E-tron Sportback sinds een jaar. Mijn eerste en meteen ook mijn allerlaatste Audi wagen.
Audi is’mijn ogen de meest overgewaardeerde wgaen die er bestaat. Naast het belachelijk rijbereik, betaal je je blauw aan allerhande opties die dan nog waardeloos zijn. Achteruitrijcamera moet ik zelf dikwijls gaan schoonmaken met een doekje omdat hij anders onbruikbaar is, ja zelfs na het sproeiertje te gebruiken, en dan heb ik nog de duurste optie genomen.
Voor mij geen Audi meer, geen wonder dat ze zo goedkoop worden in 2de hands.
Onder de kosten valt ook de afschrijving en als je dan uitgaat van een vrij hoge restwaarde (na bijv. 5 jaar gebruik) dan is de afschrijving wel weer te overzien en kun je wellicht goedkoper uitzijn qua bijtelling. Beetje creatief is het wel, dat geef ik toe.
Onder kosten vallen ook de kosten van afschrijving. Dan kom je een heel eind en dan denk ik dat je zelfs over de fictieve bijtelling heengaat
Dit klopt niet. De bijtelling mag nooit hoger zijndan de kosten en daarnaast geldt de bijtelling voor elektrische auto’s. Bij een 2ehands wagen uit 2019 is nu 17% tot 30.000 en over de rest 22%
Scheelt weer iets. Het wel het laatste jaar…. Vanaf 1 januari 2026 geldt een bijtelling van 22 procent Voor electische auto’s.
V.w.b. die bijtelling: bij zakelijk gebruik geldt de lage bijtelling sowieso maar voor 60 maanden; vanaf dat moment (tot 15 jaar) gaat deze naar 22% over de cataloguswaarde.
Reken maar dat het overgrote deel van die zakelijk gereden exemplaren allemaal de markt op komen.
Maar inderdaad, mooi is ie zeker. Vind ik dan.
Prachtig is ie inderdaad.