De term ‘Tesla-killer’ is de meest doodgeslagen term als het gaat om elektrische auto’s. Bij voorkeur gebruikt op een studiemodel met 1.000 pk van een start-up waar je over een jaar gegarandeerd niets meer van hoort. Het cliché is inmiddels gestorven door oververmoeidheid, maar de gevestigde orde komt nu (eindelijk) ook met volwaardige alternatieven voor de elektrische sedan. Waaronder deze Audi e-tron GT Concept.
Audi is bezig met een serieus elektrisch offensief. Tussen nu en 2025 komt Audi met twaalf volledig elektrische auto’s. Ze gaan het gehele gamma langs om alle vormen en maten aan te stippen. Vorig jaar verkocht Audi 1,8 miljoen auto’s en het merk verwacht dat in zeven jaar tijd 33 procent daarvan elektrisch is – dus zo’n 600.000 stuks.
Een betaalbare elektrische auto van Audi hebben we nog niet gezien, en de Audi e-tron GT gaat daar geen verandering in brengen. Het is momenteel ook nog een concept, maar je kunt ‘m in productieversie verwachten aan het begin van 2021. Als je niet wilt wachten, kun je volgend jaar de Audi e-tron (zonder GT) rijden.
De Audi e-tron GT is een Porsche Taycan
Het merk uit Ingolstadt zegt dat de Audi e-tron GT in nauwe samenwerking met Porsche is ontwikkeld. Wij gaan een stukje verder: het is in principe een Porsche Taycan met een andere koets. Het vermogen en de afmetingen zijn nagenoeg hetzelfde. De auto is 4,96 meter lang, 1,96 meter breed en 1,38 meter hoog.
Specificaties Audi e-tron GT
De Audi e-tron GT krijgt een batterij die ‘groter is dan’ 90 kWh. Het accupakket ligt in de bodem en voedt twee elektromotoren die vierwielaandrijving met torque vectoring verzorgen. Het systeemvermogen is 590 pk, de acceleratie van 0 naar 100 km/u is 3,5 seconden, van 0-200 doet ie in 12 seconden en de top is 240 km/u. De actieradius, niet geheel onbelangrijk, is 400 kilometer volgens de WLTP.
Het grote verschil met de Audi e-tron (de SUV, dus) is het voltage. Net als de Taycan is dat in de Audi e-tron GT 800 volt. In de SUV is dat de helft. Met deze hoogspanning kun je de auto in 20 minuten voor 80 procent opladen. Over opladen gesproken: tot een vertraging van 0,3 g zullen de keramische remmen niets doen – het zijn dan volledig de elektromotoren die de boel afremmen en energie terugvoeren naar de accu.
In de Audi e-tron GT
De elektrische sedan is zeer veganistisch. Het leer is synthetisch en de microvezel dakbekleding en tapijten zijn gemaakt van gerecyclede visnetten. Vermoedelijk uitgespuugd door zielige dolfijntjes. Hebberig geworden? Nog eventjes wachten. In 2019 is het de beurt aan de e-tron Sportback en daarna volgt een aantal elektrische Avant- en Sportback-modellen. Begin 2021 ga je de Audi e-tron GT zien.
Reacties