
Als je een snelle Audi wil, ben je veel geld kwijt. Een Audi S3 limousine kost tegenwoordig al 85.286 euro en een RS 3 met 400 pk kost 111.490 euro. De Audi S5 moet 113.937 opbrengen. Dat is veel geld voor een gave Audi met pit. Gelukkig is er een onverwachte nieuwkomer in de vorm van een nieuw basismodel van de Audi e-tron GT. Deze heet ‘Audi e-tron GT quattro’ en staat dus onderaan de voedselketen. Maar we hebben een spoiler alert voor je: dat is helemaal niet erg.
Het is net zoiets als ‘slechts’ een driegangendiner bij een sterrenzaak. Het is niet dat ze dan ineens frikandellen in het vet gooien. De Audi e-tron GT heeft alsnog vierwielaandrijving dankzij twee motoren. Gezamenlijk leveren die 504 pk, maar tijdelijk is 585 pk mogelijk. Daardoor kun je in precies 4 tellen naar de 100 snellen. De topsnelheid van de 2.255 kilo zware auto wordt niet vermeld, maar het zal begrensd zijn. Zo is de e-tron GT S quattro is bijvoorbeeld begrensd op 245 km/u.
OK, prima prestaties dus, maar wat kost ie dan?
Nou, ze hebben een belangrijke grens beslecht. De Audi e-tron GT quattro kost namelijk 99.900 euro. Daarmee is de e-tron voor het eerst leverbaar voor minder dan een ton. Natuurlijk moet je nog (dure opties) toevoegen, maar dat heb je met de op-een-na-goedkoopste Audi e-tron (de ‘S’) ook en die kost 129.990 euro. Maar er is nog iets aan de hand: voor het eerst is de Audi e-tron GT nu goedkoper dan de Porsche Taycan.

Iedereen koos automatisch voor de Taycan, want die heeft een Porsche-badge standaard én was dus altijd een stukje goedkoper. De Taycan (zonder toevoeging) heeft namelijk een enkele motor op de achteras, een configuratie die bij Audi niet mogelijk is. Ook is de e-tron GT quattro goedkoper dan die ooit geweest is. Als kers in de appelmoes is de e-tron GT quattro in Nederland aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland of in België. Het scheelt bijna 10 mille. 100.000 euro is veel geld, maar in dit geval een koopje.
Verder nog iets dat ik moet weten over de Audi e-tron GT quattro?
Jazeker! Het is namelijk best een interessant totaalpakket. Naast de prima prestaties heeft de auto een actieradius van 617 kilometer. Laden kan razendsnel tot wel 320 kW. In de meeste gevallen bepaalt de laadpaal dus de snelheid, niet de laadcapaciteit van de auto. Als je een paal vindt die snel genoeg is, dan kun je in 10 minuutjes tijd 285 kilometer erbij laden. Het is nog niet zo snel als tanken, maar het begint in de buurt te komen. In principe dus keurige specificaties voor het geld.
Concurrentie
- Audi S6 e-tron quattro | 95.990 euro
- Audi e-tron GT quattro | 99.900 euro
- BMW i5 M60 xDrive | 104.018 euro
- Lucid Air Touring | 104.948 euro
- Porsche Taycan | 107.700 euro
- Lotus Emeiya | 109.585 euro
Qua concept lijkt de Audi e-tron GT quattro nog het meeste op de Taycan, logischerwijs. De BMW i5 en Audi A6 zijn snelle sedans, maar missen de focus van de e-tron GT. De Lucid is interessant, maar wel iets minder sportief dan de rest. De Lotus Emeya is wel een aardige concurrent met gelijkwaardige prestaties. Kortom, dat wordt een leuke dubbeltest om te houden.