
Nummertje twee van de drie is hier. Krap een maandje na de Skysphere trekt Audi het doek van de Grandsphere. Dat doet het merk met de clichématige term ‘privéjet voor de weg’ en genoeg uitspraken die normale mensen doen, zoals ‘holistisch digitaal ecosysteem’ en ‘digitale ontgifting ‘ of ‘oase van welzijn’. Denk het werk van de marketingafdeling even weg, en je hebt een serieus grote Audi met een mooi interieur. Hoewel de auto zelf niet in productie gaat, is dit wel de designrichting van toekomstige Audi’s.
Voorin de Audi Grandsphere zitten twee loungestoelen. De twee voorste passagiers kijken uit op een wraparound-dashboard dat het interieur omhelst. Dan snap je ook gelijk de naam van de auto. Uiteraard is het dashboard gemaakt van gerecyclede materialen. Alle relevante data wordt op het dashboard geprojecteerd. De bekerhouder tussen de stoelen houdt de drankjes koud. De achterste passagiers krijgen een klein bankstel én een gezellig plantje.
De Audi Grandsphere rijdt zelf
Het stuur en de pedalen kunnen zich volledig terugtrekken als de Audi overschakelt naar de loungemodus. Dan rijdt de Audi Grandsphere helemaal zelfstandig en hebben de passagiers de tijd om even een filmpje te checken of het plantje water te geven. De temperatuur instellen gaat via gebaren. Niet per se iets nieuws, maar het blijft een leuke feature. Zelf rijden? Dat moet ook leuk genoeg zijn. Twee elektromotoren produceren een systeemvermogen van 720 pk en 960 Nm, goed voor een 0-100-tijd van zo’n vier seconden.
Geen productieplannen
Aan de buitenkant is de Audi Grandsphere enorm. Met een lengte van 5,35 meter steekt hij zelfs de lange versie van de Audi A8 voorbij. Zelfs de 23-inch velgen lijken een normaal formaatje door de omvang van de rest van de auto. De auto zelf gaat niet in productie, maar er zijn wel kenmerken die hun weg vinden naar toekomstige straatauto’s, zoals de verlichting. Over een tijdje onthult Audi ook het derde en laatste studiemodel in de Sphere-reeks.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
