Nummertje twee van de drie is hier. Krap een maandje na de Skysphere trekt Audi het doek van de Grandsphere. Dat doet het merk met de clichématige term ‘privéjet voor de weg’ en genoeg uitspraken die normale mensen doen, zoals ‘holistisch digitaal ecosysteem’ en ‘digitale ontgifting ‘ of ‘oase van welzijn’. Denk het werk van de marketingafdeling even weg, en je hebt een serieus grote Audi met een mooi interieur. Hoewel de auto zelf niet in productie gaat, is dit wel de designrichting van toekomstige Audi’s.
Voorin de Audi Grandsphere zitten twee loungestoelen. De twee voorste passagiers kijken uit op een wraparound-dashboard dat het interieur omhelst. Dan snap je ook gelijk de naam van de auto. Uiteraard is het dashboard gemaakt van gerecyclede materialen. Alle relevante data wordt op het dashboard geprojecteerd. De bekerhouder tussen de stoelen houdt de drankjes koud. De achterste passagiers krijgen een klein bankstel én een gezellig plantje.
De Audi Grandsphere rijdt zelf
Het stuur en de pedalen kunnen zich volledig terugtrekken als de Audi overschakelt naar de loungemodus. Dan rijdt de Audi Grandsphere helemaal zelfstandig en hebben de passagiers de tijd om even een filmpje te checken of het plantje water te geven. De temperatuur instellen gaat via gebaren. Niet per se iets nieuws, maar het blijft een leuke feature. Zelf rijden? Dat moet ook leuk genoeg zijn. Twee elektromotoren produceren een systeemvermogen van 720 pk en 960 Nm, goed voor een 0-100-tijd van zo’n vier seconden.
Geen productieplannen
Aan de buitenkant is de Audi Grandsphere enorm. Met een lengte van 5,35 meter steekt hij zelfs de lange versie van de Audi A8 voorbij. Zelfs de 23-inch velgen lijken een normaal formaatje door de omvang van de rest van de auto. De auto zelf gaat niet in productie, maar er zijn wel kenmerken die hun weg vinden naar toekomstige straatauto’s, zoals de verlichting. Over een tijdje onthult Audi ook het derde en laatste studiemodel in de Sphere-reeks.
Reacties