TopGear stapt net uit de nieuwe Audi Q3 Sportback. In de komende editie van het magazine tref je het complete testverslag – hier vast de highlights.

Testobject: Audi Q3 Sportback
Uitvoering: 35 TFSI MHEV en 45 TFSI
Locatie: Basel, Zwitserland
Weersomstandigheden: zonnig en erg warm

Audi Q3 Sportback – laat me raden: een coupe-SUV?

Jij mag nooit meer raden! Was ook niet al te moeilijk, natuurlijk. BMW heeft al een X4, Mercedes een GLC Coupé – dan zul je als Audi ook wat moeten. Daarom is  er nu, na de X6/GLE Coupé-tegenstrever Q8, ook diens kleinere broertje. Er zijn eigenlijk maar twee vragen: waarom was ie er niet al lang en waarom heet ie niet Q4?

Nou?

Helemaal zeker weten doen we het niet, maar we vermoeden dat dat in de wielen is gereden door de toekomst: elektriciteit. De Audi e-tron (en diens komende varianten) hebben natuurlijk aardig wat tijd, aandacht en financiën geëist en waren enorm belangrijk. Dat van die naam weten we wel zeker: Q4 wordt de naam van een vol-elektrische Audi en was dus al vergeven.

Mag ik het zeggen..?

Je vindt hem qua uiterlijk meevallen? Wij ook. Nu valt zeker in vergelijking met de X4 en GLE Coupé zo’n beetje álles mee, dat scheelt. Maar er zit ook nog wel een verschil tussen de ‘auto op de foto’ en de ‘auto in het echt’. In het voordeel van die laatste. Hij is iets langer, breder en korter dan de gewone Q3; hij heeft dan ook iets bredere heupen en een (lager) sportonderstel is standaard. De achterkant loopt natuurlijk scherper af, waar je als achterinzittende overigens niet eens zo veel last van hebt. Wel lever je 150 liter bagageruimte in, omdat ‘laden tot het dak’ nu eenmaal iets sneller afgelopen is dan bij de Q3. Aan de andere kant: aan 1.500 liter zul je veelal meer dan genoeg hebben.

En de rest van het interieur van de Audi Q3 Sportback?

Kunnen we kort over zijn: identiek aan dat van de gewone Q3. Helemaal niet erg, want dat Q3-binnenste is dik voor elkaar. Mooie materialen (strepen alcantara lopen over het dashboard, desgewenst in frisse, afwijkende kleuren – fraai!). Mooie schermen die zich makkelijk laten bedienen, eventueel (wat nou eventueel: altijd doen!) die Virtual Cockpit, topafwerking: typisch Audi allemaal.

Motoren? Ook hetzelfde?

Yep. Met één uitzondering. De instapper, de 35 TFSI, is in het Sportback-geval voorzien van een 48-volt mild hybrid-systeem. Een (kleine) accu staat de 1.5 benzinemotor bij, onder andere om het turbogat te ‘vullen’ en om onder vol accelereren een extra boost te geven. Dat gaat om zo’n 10 pk en 50 Nm extra, gedurende maximaal 10 seconden. Het is niet zo dat je opeens een schop in je rug krijgt of zo – je merkt er eigenlijk niets van. Maar daar is het ook niet primair voor bedoeld; het gaat veel meer om het terugdringen van het brandstofverbruik. Het werkt heel nauwkeurig samen met de motor, die af en toe ook twee van de vier cilinders vrijaf geeft, of zelfs (bij uitrollen naar een stoplicht bijvoorbeeld) alvast helemaal afslaat. Dat je ook van al dat soort dingen helemaal niets doorhebt, is juist de grote kracht van het systeem. De 35 TFSI komt trouwens iets (maar niet veel) later dan de andere Q3 Sportbacks, die in oktober leverbaar worden. En daarna vind je de aandrijflijn vast ook in andere (kleinere) Audi’s.

En hoe rijdt die Audi Q3 Sportback?

Prima. Niet spannend of overdreven sportief – daarvoor is 150 pk net niet genoeg. Maar ook de 230 pk sterke 45 TFSI is geen overdreven snelle of inspirerende sensatie. Het rijdt soepel, rustig en wil heus een bochtje aanvallen, maar de all-round capaciteiten zijn belangrijker dan een messcherp weggedrag of zo. Logisch, daar zitten de meeste klanten ook echt niet op te wachten. Het gaat meer om comfort, connectiviteit en uiterlijk vertoon. En die opzichten ben je met zo’n Audi Q3 Sportback prima bediend.

Duur?

Tuurlijk. Het begint bij de gewone, ‘kale’ 35 TFSI Pro Line met handmatige zesbak, en dan ben je in Nederland 46.970 euro kwijt. De benzinetopper, de 45 TFSI Edition One, doet meteen 77.710 euro. Daartussen zit nog de 190 pk sterke 40 TFSI, die minstens 56.050 euro moet opbrengen. Diesels zijn er natuurlijk ook: de 35 TDI (150 pk) kost tussen de 52.900 en 65.650 euro. De later komende 40 TDI (190 pk) krijgt dan zijn prijskaartje wel een keer, net als de mild-hybridversie.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)