TopGear stapt net uit de nieuwe Audi Q4 e-tron. In ons augustusnummer (eind juli in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Audi Q4 e-tron
Uitvoering: 40
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: zonnetje, 23 graden: perfectie
Audi Q4 e-tron – is dat..?
Precies: de Volkswagen ID.4, maar dan op z’n Audi’s. Zoals de Enyaq die op z’n Skoda’s is. En Seat (of Cupra) binnenkort ook wel met een eigen variant zal komen. Het wordt nog druk in dit segment. Maar kennelijk zitten mensen daar ook echt op te wachten. Audi vertelde met enige begrijpelijke trots dat er tijdens recente ‘kijkdagen’ in de showrooms al 1.000 Audi Q4 e-trons verkocht zijn. Da’s niet mis.
Hoe groot zijn de overeenkomsten met de ID.4?
Op technisch gebied: enorm. Zeg maar gerust dat alle hardware 1-op-0,99 hetzelfde is – er zullen hooguit wat verschillen in afstelling zijn. Softwarematig schijnen de verschillen iets groter te zijn. Toch: het zou niet raadzaam zijn de Volkswagen ID.4 en Audi Q4 e-tron met een blinddoek te rijden, maar ook weinig zinvol; je houdt ze waarschijnlijk toch niet uit elkaar.
Uiterlijk daarentegen…
Klopt: uiterlijk zou je niet eens zeggen dat ze familie zijn. De ID.4 oogt, wonderlijk genoeg, avontuurlijker dan de Q4, die meer een allemansvriend is. De zijkant van de Audi Q4 e-tron ziet er misschien wat druk uit, met al die hollingen en bollingen, maar ook atletisch. Zeker door die verbredingen boven de achterste wielkasten. De voorkant is vrij strak, met dank aan de dichte grille. Geinig detail: je kunt zelf kiezen welk patroon (er zijn er vier) de dagrijverlichting laat zien. Da’s bij ons weten nog niet eerder vertoond. Op de laatste vier foto’s kun je ze zien.
En de binnenkant van de Audi Q4 e-tron?
Typisch Audi. Fraai ontworpen en gemaakt van doorgaans hoogwaardige materialen. Enige dissonant is uitgerekend het grijze stuk versierplastic in het stuur, dat goedkoop aanvoelt. Stom: juist dat raak je veel aan. Bij de ID.4 zijn zowel ‘meters’ als het touchscreen los op het dashboard geplaatst, maar bij de Audi Q4 e-tron is het instrumentarium juist mooi geïntegreerd. Een reep hout maakt het geheel stijlvol af. Opvallend is de hoeveelheid opbergruimte (25 liter) voorin, nog opvallender de hoeveelheid beenruimte achterin. Audi zegt zelf ‘buitenmaten Q3, binnenmaten Q5, beenruimte Q7’. Dat lijkt aardig te kloppen.
En hoe rijdt ie?
Precies zoals je verwacht. Soepel, stil, comfortabel. Wij reden de 40-versie (klik hier anders even voor de andere mogelijkheden). Die is met 204 pk niet overdreven snel (0-100 km/u in 8,5 seconden), maar vlot zat voor het soort auto dat ie is. Je kunt kiezen uit diverse rijmodi (Comfort, Sport et cetera), die doen wat je van ze mag verwachten. Over de actieradius (520 kilometer volgens WLTP) hoef je je nooit druk te maken. Al met al een bijzonder fijn apparaat om mee onderweg te zijn. Een extra pluim verdient overigens het audiosysteem; het komt bij Sonos vandaan en klinkt voortreffelijk.
Duur zeker, die Audi Q4 e-tron?
Goedkoop zullen Audi’s nooit worden, nee. De Q4 e-tron is er in Nederland vanaf 48.295 euro (da’s dan de 35). Onze 40, die vergelijkbaar was met de middelste van de drie ‘Launch Edition’-uitvoeringen, zat al op 56.250 euro. Maar, zoals altijd: dan heb je ook wel wat.
Lees onze volledige rijtest van de Audi Q4 e-tron in TopGear Magazine 194 – vanaf 22 juli in de winkel.
Mijn oordeel heeft op 16 juni 2021 geschreven:
In de lease valt de prijs nog wel mee en dan is het een stuk betere aanbieding dan alles wat uit Korea komt en al helemaal dan de Amerikaanse en Chinese prut. Ik wil er wel eentje.