
Het was in de tijd dat autobeurzen nog bestonden dat Audi de Q4 e-tron concept introduceerde. En nog voordat de fabrieken productieversies van de Q4 e-tron gaan werpen, is hier de Audi Q4 Sportback e-tron – want van elke SUV moet tegenwoordig een coupé-achtige tegenhanger komen. Volgens Audi is de auto die je hier ziet voor 90 procent gelijk aan de uiteindelijke productieversie.
De deurgrepen, de bumpers en de wielen zullen net iets veranderd worden voordat de e-tron naar de showrooms gaat. Logisch, want er is momenteel geen manier om in te stappen. De grote wielkasten, de vreemde spoiler achterop en de daklijn zouden dus blijven. Door de druppelvorm glijdt de elektrische SUV nét iets beter door de lucht dan de reguliere Q4 e-tron (-0,01 Cw).
Actieradius Audi Q4 Sportback e-tron
De actieradius van de versie met quattro-vierwielaandrijving moet zo’n 450 kilometer zijn, terwijl een achterwielaangedreven versie daar 50 kilometer bovenop doet. De accu is 82 kWh groot en ligt in de bodem van de auto. De snelste versie gaat van 0 naar 100 km/u in 6,3 seconden met een top van 180 km/u.
Voor het interieur gebruikt Audi een hoop gerecyclede materialen. Daarnaast is er de Audi Virtual Cockpit en een 12,3-inch aanraakscherm in het midden. Het head-up display maakt gebruik van augmented reality (daarom staat de a-stijl zo ver naar voren), waar we heel benieuwd naar zijn.
Releasedatum Audi Q4 Sportback e-tron
De elektrische SUV komt rond dezelfde tijd naar de showrooms als de reguliere Q4 e-tron. Hou rekening met de zomer van 2021, als het allemaal meezit. De prijzen zijn voor beide modellen nog niet bekend.
Meer van TopGear


Audi Q4 e-tron vs Skoda Enyaq iV

Audi Q4 e-tron: een volle dag hypermilen

Audi Q4 e-tron: 1e rij-indruk

Audi Q4 e-tron is de halfbroer van de ID.4

Audi Q4 e-tron verschijnt in schetsvorm

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
