Kijk, met de Audi Q4 e-tron begint de elektrische strategie van Audi volwassen vormen aan te nemen. Twee jaar geleden kwamen ze met de eerste volwaardige EV, de Audi e-tron. Deze staat op een aangepast platform van een benzineauto. Ontleed de SUV, en je zult overeenkomsten vinden met bijvoorbeeld de Audi Q8. De recent onthulde Audi e-tron GT is het halfbroertje van de Porsche Taycan. Volgens sommigen zelfs het knappere halfbroertje. Audi is samen met Porsche bezig aan nóg een platform, de PPE.
En nu is er de Audi Q4 e-tron, de elektrische Audi die de meeste kopers moet gaan trekken. Hij brengt meteen ook de e-tron Sportback mee, die je herkent aan zijn sportievere daklijn. De Audi Q4 e-tron staat op het MEB-platform van de Volkswagen Groep. Het is dus het broertje van de Volkswagen ID.3 en ID.4, en in de toekomst komen Seat en Skoda met hun eigen auto’s op het platform.
Qua afmetingen is de Audi Q4 e-tron nagenoeg zo groot als de ID.4. Hij is 4,60 meter lang en heeft een wielbasis van 2,76 meter. De achterpassagiers in de Q4 hebben volgens het merk eenzelfde hoeveelheid beenruimte als in een Q7.
Actieradius Audi Q4 e-tron
Net als Volkswagen hangt Audi er een 52- of 77-kWh batterijpakket in. Behandel het rechterpedaal liefdevol en een actieradius tot 511 kilometer is mogelijk. Die waarde geldt voor de Q4 40 e-tron met 204 pk en achterwielaandrijving. De instapper – de Q4 35 – krijgt 170 pk. De Cw-waarde van de Audi Q4 e-tron is 0,28, maar voor de Sportback geldt 0,26 – dat scheelt volgens Audi 10 kilometer bereik.
De Q4 50 is de snelste
De topper luistert naar de naam Q4 50 e-tron quattro en heeft twee elektromotoren, goed voor 299 pk en vierwielaandrijving. Een 0-100-tijd van 6,2 seconden en een topsnelheid van 180 km/u zijn mogelijk als de auto alle zeilen bijzet. Bij rustige ritjes schakelt de Q4 50 één elektromotor uit en rij je met 204 pk. Het trekgewicht, niet onbelangrijk in Nederland, is 1.000 kilo voor de achterwielaandrijvers en 1.200 kilo voor de quattro.
Andere auto’s op het MEB-platform delen qua interieur veel elementen, maar Audi houdt het liever dicht bij huis. Het binnenste heeft veel weg van dat van de Audi A3, wat een compliment is. Wel verdwijnen de fysieke knoppen van het stuur ten faveure van aanraakpaneeltjes.
Actieve rijders kunnen kiezen voor een 50 millimeter lager sportonderstel en progressieve besturing. De optionele matrix-led-koplampen hebben elk tien lichtsegmenten die je via het infotainmentsysteem kunt aansturen: er valt te kiezen uit vier verschillende ‘looks’.
Prijs Audi Q4 e-tron
De Audi Q4 e-tron staat in juni bij de dealers. In Nederland beginnen de prijzen voorlopig bij 48.295 euro voor de Q4 35 en 52.815 euro voor de Q4 40. De sterkste Q4 50 komt enkele weken later; de prijzen daarvan zijn nog niet bekendgemaakt. Net als die van de Sportback-versie, die nog later komt. Audi hanteert dezelfde strategie als Volkswagen met de ID-familie: eerst komen ze met vier Launch Editions, die elk een stapje luxer zijn, maar waarvan er niet een echt karig is. Wie een kalere Q4 e-tron wil, moet wat langer wachten.
Mocht de Audi Q4 e-tron nog niet helemaal jouw smaak zijn, maar je wilt wel een Audi op batterijen, heb dan nog even geduld. In 2025 zou Audi maar liefst twintig elektrische auto’s in het gamma moeten hebben.
Reacties