
Porsche kreeg van de bazen van de Volkswagen Groep de PPE (Premium Platform Electric)-primeur en nu volgt Audi. Even terug is de elektrische Macan gepresenteerd als de eerste auto op dat nieuwe platform. Porsche en Audi hebben dit samen ontwikkeld en nu is het platform klaar om de wijde wereld in te gaan. Na de Macan volgen nu de Audi Q6 en SQ6 e-tron met dezelfde techniek. Je zag die modellen eerder met een drukke kleurstelling, nu zie je hoe de Q6 en SQ6 e-tron er straks echt uit komen te zien.
Net als bij de Macan maakt deze EV gebruik van 800 Volt en kun je tot maximaal 270 kW opladen. Doe je dat, dan kom je na tien minuten laden al 255 kilometer verder dan voor de laadstop. De 100-kWh grote lithium-ion accu van 10 naar 80 procent opladen gaat trouwens in 21 minuten. Vul je de batterij tot de nok toe vol met kWh’tjes, dan kom je maximaal 625 kilometer ver in de Q6 e-tron. De actieradius van de SQ6 e-tron is nog niet bekend, maar die zal wat lager liggen.
Specificaties van de nieuwe Audi Q6 e-tron
Qua vermogen geeft Porsche Audi het nakijken natuurlijk. Iemand moet de boss uithangen. De elektrische Q6 heeft 388 pk waarmee de e-tron in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u gaat en een topsnelheid heeft van 210 km/u. De Audi SQ6 e-tron krijgt 518 pk mee en schiet in 4,3 seconden naar 100 km/u vanuit stilstand. Zijn topsnelheid is begrensd op 230 km/u. Voor de beeldvorming: de instap-Macan heeft 408 pk en de Macan Turbo 639 pk.
De Audi onderscheidt zich dus door minder krachtig en snel te zijn, maar ook in het meer terugwinnen van energie bij het remmen. Volgens Audi zou in 95 procent van de gevallen het systeem bijspringen om stroom op te vangen. Daarmee zou je tot 220 kW kunnen recupereren. Wat nog meer anders is op technisch gebied zijn de lampen. De oled-verlichting kun je personaliseren en geeft seintjes aan weggebruikers voor en achter je bij ongevallen of pech. Of het ook werkt bij linksplakkers is niet bekend.
Het ruime interieur van de elektrische Q6
De wielbasis van de Audi Q6- en SQ6 e-tron meet 2,9 meter wat ruim voldoende moet zijn voor vijf inzittenden en hun bagage. Achterin kun je 526 liter aan koffers kwijt en met de bank naar beneden zelfs 1.529 liter. Voorin is er 64 liter aan frunkruimte waar je bijvoorbeeld kleine reistassen of de laadkabel kunt opbergen. Verder bestaat het interieur uit duurzame materialen en is er een scherm dat zich over de hele breedte lijkt te strekken. Het bestaat in werkelijkheid uit drie delen: een 11,9-inch bestuurdersdisplay, een 14,5-inch middenscherm en een 10,9-inch bijrijdersscherm.
In de elektrische Audi’s vind je geen ChatGPT als spraakassistent, zoals bij Volkswagen, maar Audi’s eigen stemgestuurde hulpje. Met het Bang & Olufsen-audiosysteem met 20 speakers en 830 watt op het maximale volume zal de spraakassistent makkelijk te beluisteren zijn. Ergens tijdens de komende zomer zullen de Audi Q6- en SQ6 e-tron te bestellen zijn in Nederland. En ook de prijzen zullen snel bekend worden gemaakt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dankzij deze bijzondere achterkant zijn grote SUV’s veel zuiniger

Q6 e-tron instapper heeft geen in kleur meegespoten bumpers

Eerste goede beelden van de Audi Q6 e-tron, die samen met Porsche is ontwikkeld

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)
