Het zijn interessante tijden voor de premium merken van de Volkswagen Groep. Audi en Porsche maken zich klaar om de eerste voertuigen op het zogenoemde PPE-platform (Premium Platform Electric-platform, dus) te gaan produceren. De elektrische Macan is de eerste Porsche en deze Audi Q6 e-tron is de inzending uit Ingolstadt.

Gek genoeg is deze Q6 e-tron de eerste elektrische Audi in de geboorteplaats van het merk van de band rolt. Andere e-trons zijn dus in andere fabrieken gebouwd. Maar het grote nieuws is het platform waar hij op staat, deze ga je nog heel vaak terugzien. Niet alleen bij SUV’s en crossovers, maar ook bij sedans en stationwagens. Ontwerpbaas Marc Lichte verklapte al dat de RS 6 e-tron ook op dit platform komt.

De Audi Q6 e-tron kán heel snel worden

Het platform biedt plaats aan maximaal 100 kWh aan batterijen waar 700 kilometer aan actieradius uit te halen is. Opladen kan dan weer met 270 kW voor 300 kilometer in 10 minuten. Volgens Porsche is het bij de eerste specificatie van het platform mogelijk om een vermogen te halen van ongeveer 620 pk en een koppel van 1.000 Nm. Verwacht voor deze Audi Q6 e-tron om te beginnen mildere specificaties.

Wat de prestaties van deze Audi Q6 e-tron wel gaan zijn, maakt Audi nog niet bekend. Het merk focust zich liever op de nieuwe led-verlichting. In de koplampen zitten 12 dimbare segmenten waarbij geinige lichtshowtjes gegeven kunnen worden. Daarnaast zijn er zeventig individueel te besturen leds die voor een 3D-effect moeten zorgen.

Waarschuwingssymbolen in de achterlichten

De achterlichten hebben zes segmenten. Niet alleen kunnen ze hiermee een leuke groet uitbrengen als je de auto opent, maar ze kunnen ook gebruikt worden om waarschuwingssymbolen te tonen voor andere weggebruikers. Bijvoorbeeld als er verderop een ongeluk is. De koplampen kunnen tegenliggers waarschuwen voor mogelijk gevaar.

Voor het einde van dit jaar maakt Audi de Q6 e-tron helemaal bekend. Wellicht dat er dan ook prijzen worden gecommuniceerd. Helaas voor rappers met artiestennamen als ‘Lil Prrt’, de kleurstelling die de elektrische Q6 hier draagt, is waarschijnlijk niet te bestellen.

Reacties

  • @maarten heeft op 27 juli 2023 geschreven:

    Namens ons allen: is het voor jou ook mogelijk om bij een artikel niet minimaal 5 keer met hetzelfde verhaal te reageren?

    • Henk heeft op 27 juli 2023 geschreven:

      Als het niet over Tesla gaat dan moet dat mannetje het altijd afkraken. Sneu type.

      • maarten heeft op 28 juli 2023 geschreven:

        Ach, ik word als sneu beschouwd door anoniempje en Henk. Maar waarom vinden jullie het niet sneu als mensen emotioneel reageren op mij? (retorische vraag) Jullie kennen vast de mensen die mijn argumenten structureel niet geloven en direct reageren met berichten zoals “opzouten met je leugens” of “Tesla Fanboy” en zelfs veel ergere opmerkingen.

        En wanneer ik bronnen aanhaal en bewijs lever om mijn standpunt te onderbouwen, krijg ik geen enkele feedback meer. Geen “Je hebt gelijk” of “Bedankt voor het vermelden van de bron, ik zie het nu ook.” Nee, het wordt simpelweg genegeerd en onderhuids vinden “ze” mij irritant (“Mannetje denkt dat hij alles weet”). Herkenbaar, Henk?

        Dat komt doordat de communicatie hier niet gaat over de inhoud, maar volledig wordt beïnvloed door de onderlinge relatie tussen de “deelnemers” en de emoties die daarbij spelen.

        Daarom zijn sommige mensen hier niet geïnteresseerd in objectieve en feitelijke zaken. Voor hen wegen de emoties veel zwaarder, emoties voortkomend uit hun overtuiging dat elektrische voertuigen stom en/of vervelend zijn.

        Immers, voordat “die irritante Maarten” hier op topgear actief was, kon ik vrijuit mijn ongenoegen uiten over elektrische voertuigen in korte subjectieve oneliners onder elk EV nieuwsbericht. Dat wil ik weer terug, samen lekker ‘tegen’ EV’s zijn en ons samen veilig voelen in onze oude vooroordelen en overtuigingen, wat die ook mogen zijn of waar dat ook uit voortvloeit.

        Maar nu is er echter al een tijdje iemand (ik dus) die net zo vocaal is als jullie zijn, maar die aan de andere kant van het spectrum staat, namelijk PRO EV / Tesla. En dat is (voor sommigen) heel erg irritant. Dus gaan deze personen proberen om mij te onderdrukken door op mij als persoon te reageren en helaas bijna nooit op de inhoud van mijn argumenten.

        Als ik net als jullie tegen elektrische voertuigen / tegen de overheid was, had ik hier een heleboel gelijkgestemden getroffen en vonden jullie mij niet irritant. Sterker nog, als ik me ook zou verlagen tot het persoonlijk aanvallen van mensen die iets PRO EV / vooruitgang te melden hebben, zou dat voor jullie sociaal wenselijk gedrag zijn.

        Zo simpel is het.

        Als je toch graag tegengas wilt geven, doe dat dan met inhoudelijke argumenten en blijf ontopic. Een reactie als “Je bent vervelend” of “Rot op met je Tesla” is echt te zwak. We zijn toch ontgroeid aan dat soort gedrag van het schoolplein, toch?

        • Henk heeft op 28 juli 2023 geschreven:

          Doe eens iets nuttigs met je leven want je denkt toch niet werkelijk iemand die stukken proza van je gaat lezen? De gemiddelde Jehova heeft nog meer succes. En een beter verhaal ook trouwens.

          • @henk heeft op 28 juli 2023 geschreven:

            Die vergelijking met de Jehovas is goed gevonden. Hetzelfde sektarische gedram, op dezelfde manier blind voor argumenten van anderen – maar dit vervolgens zelf weer omdraaien, en net zolang proberen het eigen gelijk te halen dat mensen er helemaal klaar mee zijn. Het recept om een sociale paria te worden.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 27 juli 2023 geschreven:

    Het platform biedt plaats aan maximaal 100-kWh aan batterijen waar 700 kilometer aan actieradius uit te halen is. Opladen kan dan weer met 270 kW voor 450 kilometer in 10 minuten.

    Dit klopt niet.. sorry heren maar dat kan niet.
    10 minuten laden op 270KW geeft je zonder verliezen 45KW.

    Als waar is dat er met die 10 minuten laden 450KM gereden kan worden met hoe klopt dat eerdere statement dan?

    “Met 100KW/h kan 700KM actieradius worden”.

    Als ik die 45KW/h extrapoleer naar de volle 100KW/h dan zou dat een rijbereik opleveren van 1000KM.. dat klopt dat weer niet met die 700KM doe eerder beweerd werd.

    Maargoed, dit is martketing voor de aandeelhouders. Met waarschijnlijk heel veel ** en voetnoten. We gaan zien wat er overblijft als deze auto’s zich moeten gaan meten met de rest.

    Reageer
  • Piet heeft op 26 juli 2023 geschreven:

    Gaat Audi het design van Hyundai overnemen?

    • John heeft op 26 juli 2023 geschreven:

      Eerder het design van Audi. Kopie van de huidige e-Tron.

      Reageer
    Reageer
  • maarten heeft op 26 juli 2023 geschreven:

    Laatste platform uit eigen huis, de volgende komt van AliBaba voor de komende A8 en andere topmodellen.

    • Peter heeft op 26 juli 2023 geschreven:

      Daar is onze leugenfabriek weer. Dit is het eerste model op het PPE platform en dat heeft op alle relevante karakteristieken betere performance dan wat Tesla beschikbaar heeft, aangezien dat het enige is waar hij over kan praten.

      • Maarten heeft op 27 juli 2023 geschreven:

        Bestempeld het maar als leugen omdat je zelf niet goed op de hoogte bent.

        Misschien geloof je AutoWeek wel?

        Ik bespaar je de moeite, hier een quote:

        Een opmerkelijk gerucht rond Audi. Dat zou dichtbij een deal met een Chinese fabrikant zijn om een platform voor elektrische auto’s te mogen gebruiken. Het gaat waarschijnlijk om een noodgreep vanwege vertragingen bij de ontwikkeling van de eigen SSP-basis.

        Audi en Volkswagen werken onder codenamen Artemis (Audi) en Trinity (Volkswagen) aan een gloednieuwe, schaalbare EV-basis waarop waarschijnlijk onder meer de elektrische Audi A8 moet verschijnen. Trinity, dat zich meer richt op elektrische massamodellen, loopt echter vertraging op en Artemis lijkt zelfs al geheel geschrapt. De elektrische A8 had daaruit in 2026 ongeveer al moeten voortkomen, maar dat wordt ‘m nu dus niet. Trinity loopt naar verluidt nog wel door, alleen wordt het resultaat daarvan nu pas rond het einde van dit decennium verwacht.

        Tijd die Audi moet zien te overbruggen en daarom gaat het nu volgens het doorgaans goed geïnformeerde Automobilwoche iets bijzonders doen. Audi klopt aan bij de Chinezen, zo begrijpt het medium van bronnen binnen Audi. Het merk zou een EV-platform van een niet nader genoemde Chinese fabrikant willen overnemen. Hoewel het niet met zoveel worden gezegd wordt, is het gezien de problemen met Artemis en Trinity waarschijnlijk dat de basis bedoeld is voor onder meer de elektrische A8. Voor de lagere segmenten heeft Audi immers zelf het nog verse PPE-platform, waarop onder meer de elektrische A6 en Q6 verschijnen. Eerder gingen er nog geruchten dat Audi en Porsche samen een alternatief zouden gaan ontwikkelen voor respectievelijk de A8 en de Panamera, wellicht een voortzetting van het samen ontwikkelde PPE.

        Volkswagen Group-CEO Oliver Blume zou al toestemming hebben gegeven aan Audi om een deal te sluiten met de Chinezen. Nu is het vooral nog spannend om welk platform het hier gaat. Geely’s EPA-platform (van onder meer de Volvo EX90 en Lotus Eletre) is een mogelijkheid, al zit dat qua mogelijkheden wel dicht op PPE. BYD werkt aan een toplimousine die het tegen de EQS’en en i7’s van deze wereld op moet kunnen nemen en dan is natuurlijk ook Hongqi er nog. Hongqi is onderdeel van Volkswagens Chinese partner FAW én begeeft zich met de elektrische E-HS9 al in de hoogste regionen van autoland, al is de basis daarvan qua specificaties waarschijnlijk nog niet interessant genoeg. We wachten het af.

        Later !!

        Reageer
      • Jacques de Jonge heeft op 26 juli 2023 geschreven:

        Op alle fronten is het minstens gelijkwaardig aan Tesla dat klopt. Het is best knap dat Tesla het zo lang vol gehouden heeft tegen de kracht van de grote jongens maar dat zo langzaamaan echt voorbij.

        • Maarten heeft op 27 juli 2023 geschreven:

          Minstens gelijkwaardig op alle fronten?

          Dat is een knap assessment vanaf achter je computer van een platform / auto die nog niet gebouwd is.

          Maar prima; we gaan zien of ze een beetje mee kunnen komen qua gewicht, efficiëntie, performance en prijs.

          Reageer
        • Miles heeft op 27 juli 2023 geschreven:

          @Jacques dat is zeker zo. De kanteling was al duidelijk toen Musk alles in de aanbieding gooide vorig jaar. Dat was keihard nodig om van voorraden af te komen. Daarvoor verkochten ze uit zichzelf wel. Zo blijkt maar weer dat aan de top komen iets heel anders is dan aan de top blijven. Ik denk dat Musk voor dat laatste kwaliteiten gewoon niet heeft gezien zijn uitspattingen bij X. Ook dat is geen schande want hij heeft al veel bereikt door aan de top te komen.

          Ontopic: deze specs bevallen me wel. Deze Audi gaat weer meedoen met BMW en Mercedes. Zo zie je dat het in het hogere segment gewoon weer draait om de grote Duitse 3.

          • Maarten heeft op 27 juli 2023 geschreven:

            Dude. Tesla verkoopt alles wat ze kunnen maken.

            Enige nit dat de prijsverlaging had was het laten leeglopen van de orderboeken van de concurenten.

          Reageer
        Reageer
      • Giorgio heeft op 26 juli 2023 geschreven:

        Idd dit platform is gewoon de top wat te krijgen is. Die Maarten heeft veel praatjes maar inhoudelijk gaat het nergens over. Niet serieus te nemen dat ventje.

        • Maarten heeft op 27 juli 2023 geschreven:

          Ik zei niets over dit platform…

          Als je leest, dan zie je het. (Maarja, lezen is een vak he?)

          Ik had het over het VOLGENDE platform voor de A8..

          Mijn bericht was zo kort (na feedback van velen dat het te lang was voor hun aandachtboog/intellect) en toch wordt het WEER verkeerd gelezen..

          Whats next?

          “Mand?”

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Onzin heeft op 26 juli 2023 geschreven:

      Stop toch eens met die onzin. Wij zijn al die nep informatie van je zat.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)