Porsche kreeg van de bazen van de Volkswagen Groep de PPE (Premium Platform Electric)-primeur en nu volgt Audi. Even terug is de elektrische Macan gepresenteerd als de eerste auto op dat nieuwe platform. Porsche en Audi hebben dit samen ontwikkeld en nu is het platform klaar om de wijde wereld in te gaan. Na de Macan volgen nu de Audi Q6 en SQ6 e-tron met dezelfde techniek. Je zag die modellen eerder met een drukke kleurstelling, nu zie je hoe de Q6 en SQ6 e-tron er straks echt uit komen te zien.

Net als bij de Macan maakt deze EV gebruik van 800 Volt en kun je tot maximaal 270 kW opladen. Doe je dat, dan kom je na tien minuten laden al 255 kilometer verder dan voor de laadstop. De 100-kWh grote lithium-ion accu van 10 naar 80 procent opladen gaat trouwens in 21 minuten. Vul je de batterij tot de nok toe vol met kWh’tjes, dan kom je maximaal 625 kilometer ver in de Q6 e-tron. De actieradius van de SQ6 e-tron is nog niet bekend, maar die zal wat lager liggen.

Specificaties van de nieuwe Audi Q6 e-tron

Qua vermogen geeft Porsche Audi het nakijken natuurlijk. Iemand moet de boss uithangen. De elektrische Q6 heeft 388 pk waarmee de e-tron in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u gaat en een topsnelheid heeft van 210 km/u. De Audi SQ6 e-tron krijgt 518 pk mee en schiet in 4,3 seconden naar 100 km/u vanuit stilstand. Zijn topsnelheid is begrensd op 230 km/u. Voor de beeldvorming: de instap-Macan heeft 408 pk en de Macan Turbo 639 pk.  

  • Audi Q6 e-tron rijdend schuin voor
    Foto: © Audi
  • Audi Q6 e-tron zijkant
    Foto: © Audi
  • Audi Q6 e-tron opladen
    Foto: © Audi
  • Audi Q6 e-tron interieur overzicht door raam
    Foto: © Audi
  • Audi Q6 e-tron interieur overzicht
    Foto: © Audi
  • Audi Q6 e-tron rijdend schuin voor
  • Audi Q6 e-tron zijkant
  • Audi Q6 e-tron opladen
  • Audi Q6 e-tron interieur overzicht door raam
  • Audi Q6 e-tron interieur overzicht

De Audi onderscheidt zich dus door minder krachtig en snel te zijn, maar ook in het meer terugwinnen van energie bij het remmen. Volgens Audi zou in 95 procent van de gevallen het systeem bijspringen om stroom op te vangen. Daarmee zou je tot 220 kW kunnen recupereren. Wat nog meer anders is op technisch gebied zijn de lampen. De oled-verlichting kun je personaliseren en geeft seintjes aan weggebruikers voor en achter je bij ongevallen of pech. Of het ook werkt bij linksplakkers is niet bekend.

Het ruime interieur van de elektrische Q6

De wielbasis van de Audi Q6- en SQ6 e-tron meet 2,9 meter wat ruim voldoende moet zijn voor vijf inzittenden en hun bagage. Achterin kun je 526 liter aan koffers kwijt en met de bank naar beneden zelfs 1.529 liter. Voorin is er 64 liter aan frunkruimte waar je bijvoorbeeld kleine reistassen of de laadkabel kunt opbergen. Verder bestaat het interieur uit duurzame materialen en is er een scherm dat zich over de hele breedte lijkt te strekken. Het bestaat in werkelijkheid uit drie delen: een 11,9-inch bestuurdersdisplay, een 14,5-inch middenscherm en een 10,9-inch bijrijdersscherm.

In de elektrische Audi’s vind je geen ChatGPT als spraakassistent, zoals bij Volkswagen, maar Audi’s eigen stemgestuurde hulpje. Met het Bang & Olufsen-audiosysteem met 20 speakers en 830 watt op het maximale volume zal de spraakassistent makkelijk te beluisteren zijn. Ergens tijdens de komende zomer zullen de Audi Q6- en SQ6 e-tron te bestellen zijn in Nederland. En ook de prijzen zullen snel bekend worden gemaakt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)