Het is best wel ironisch dat autofabrikanten moeten voldoen aan de eisen van de consument én de regelgeving van overheden. De klant wil namelijk per se een grote SUV, maar deze moet dan wel zeer zuinig en efficiënt zijn van de overheid. Alsof de klanten per se moeten afvallen, maar wel elke dag een lange lummel speciaal willen eten. Gelukkig hebben de fabrikanten daar per abuis wat op gevonden, zoals Audi met de nieuwe Q6 Sportback e-tron.

De Audi Q6 e-tron SUV is er nu al een paar maanden en Audi rolt nu het gamma iets uit. In dit geval met een ‘Sportback’-versie. Dat is een zogenaamde ‘coupé-crossover’, dus met een aflopende daklijn die volgens Audi doet denken aan de TT. Dankzij die daklijn – en de rest van het ontwerp – is de luchtweerstandscoëfficiënt van de Q6 e-tron Sportback slechts 0,26. Dat is gunstiger dan de 0,28 die de reguliere Q6 laat noteren. Dankzij het nieuwe ontwerp van de daklijn is de Q6 ook 3,7 centimeter lager.

Vier uitvoeringen van de Audi Q6 Sportback

Er zijn vier motorversies waaruit je kunt kiezen. Ten eerste is er de Q6 e-tron Sportback. Deze is achterwielaangedreven en heeft 252 pk. De accu is 75,8 kWh groot waardoor de range 545 kilometer is. Een stapje hoger op de ladder staat de Q6 Sportback e-tron Performance. Ook deze heeft achterwielaandrijving, maar wel iets meer vermogen (306 pk in totaal) en een 100 kWh-accupakket. Daardoor kun je maar liefst 636 kilometer op een volle batterij halen.

Audi Q6 Sportback e-tron (2024) grijs en Audi SQ6 Sportback blauw voorkant

Ten derde is er de Q6 Sportback e-tron quattro, met vierwielaandrijving dankzij twee motoren: een op de vooras en eentje op de achteras. Gezamenlijk leveren die 387 pk. Deze krijgt ook de 100 kWh grote accu en kan 626 kilometer ver komen. De Audi SQ6 Sportback e-tron quattro is het topmodel met 510 pk en een range van 607 kilometer. Alle Q6 Sportbacks gaan 210 km/u, de SQ6 haalt zelfs 230 km/u.

Audi is trots op achterwielaandrijving

Het is niet alleen een ander koetswerk, Audi heeft de Q6 Sportback daadwerkelijk anders afgestemd dan de Q6 SUV. De focus ligt nu veel meer op sportiviteit. Ook leuk om te lezen in een Audi-persbericht: ‘Dat neemt niet weg dat de nadruk op een dynamisch achterwielaangedreven karakter ligt.’ Ook de quattro-versies zijn in basis achterwielaangedreven. De voorwielen doen pas mee als er meer grip of pk’s nodig zijn. Ook de besturing en het onderstel zijn dynamischer afgestemd dan bij de Q6 SUV.

Lees ook: Waarom de superfelle koplampen op dikke Duitse auto’s gaan verdwijnen

Nadelen zijn er ook als je voor Sportback-versie gaat. Ja, de actieradius is marginaal groter (een paar procent), maar de kofferbak is 15 liter kleiner. Als je de banken neerklapt, wordt dat verschil een stuk groter: 1.373 voor de Sportback, tegen 1.529 liter voor de reguliere Q6 SUV e-tron. De Audi Q6 Sportback e-tron staat op de Salon van Parijs, die vandaag haar deuren opent. In maart van 2025 komt ie bij de Nederlandse dealers te staan. Voor die tijd krijgen we te horen wat deze gaat gaat kosten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)