Een knallende entree maken is één – weggaan met een bang! maakt je aanwezigheid letterlijk en figuurlijk helemaal af. De Audi R8 doet beide goed. Bij zijn entree in 2007 verbaasde hij vriend en vooral vijand, en nu zijn einde nabij is knalt Audi er nog even de ultieme versie tegenaan: de LMX.
De R8 LMX is (uiteraard, zouden we haast zeggen) een gelimiteerde uitgave: er komen er slechts 99. Hij is ook alleen in deze kleur, Ara Blue geheten, verkrijgbaar – niet erg, want dat zou precies de kleur zijn waarin we hem willen hebben. De LMX is natuurlijk sterker dan alle R8's die hem voorgingen: maar liefst 570 pk gooit de 5,2-liter V10 eruit, goed voor een sprint naar 100 km/u in 3,4 seconden en een top van 320 km/u. Een automatische zeventraps S-tronic-transmissie zadelt alle vier wielen op met de plicht die power ook op het wegdek te krijgen.
Afgezien van de innerlijke en uiterlijke veranderingen (veel koolstofvezel, een achterspoiler, zwarte uitlaten, blauwe stiksels in de stoelen et cetera) heeft de R8 LMX nog een heuse wereldprimeur aan boord: laserkoplampen. De lasers werken vanaf 60 km/u en ondersteunen het led-grootlicht – maar schijnen wel twee keer zo ver als die led -lampen. We hebben al eens gereden met een BMW 7-serie prototype dat laserkoplampen had, en dat was een bijzondere ervaring. Het levert niet alleen héél veel zicht op tijdens nachtelijke ritten over bochtige b-weggetjes, je schrikt je haast belazerd van een verkeersbord dat een kilometer ver weg staat, maar zo helder wordt uitgelicht dat het wel voor je neus lijkt te staan. Voor tegenliggers wordt het laserlicht trouwens automatisch 'geblokt', zodat ze niet verblind worden. En nee, het is helaas niet mogelijk hinderlijk langzame voorliggers met een druk op de laserknop te evaporeren. Gemiste kans.
De vraagprijs voor de R8 LMX bedraagt € 210.000. Let wel: dat is nog zonder de belastingen die van ons land zo'n waar paradijs maken. Hij komt deze zomer.
Reacties