
Een knallende entree maken is één – weggaan met een bang! maakt je aanwezigheid letterlijk en figuurlijk helemaal af. De Audi R8 doet beide goed. Bij zijn entree in 2007 verbaasde hij vriend en vooral vijand, en nu zijn einde nabij is knalt Audi er nog even de ultieme versie tegenaan: de LMX.
De R8 LMX is (uiteraard, zouden we haast zeggen) een gelimiteerde uitgave: er komen er slechts 99. Hij is ook alleen in deze kleur, Ara Blue geheten, verkrijgbaar – niet erg, want dat zou precies de kleur zijn waarin we hem willen hebben. De LMX is natuurlijk sterker dan alle R8's die hem voorgingen: maar liefst 570 pk gooit de 5,2-liter V10 eruit, goed voor een sprint naar 100 km/u in 3,4 seconden en een top van 320 km/u. Een automatische zeventraps S-tronic-transmissie zadelt alle vier wielen op met de plicht die power ook op het wegdek te krijgen.
Afgezien van de innerlijke en uiterlijke veranderingen (veel koolstofvezel, een achterspoiler, zwarte uitlaten, blauwe stiksels in de stoelen et cetera) heeft de R8 LMX nog een heuse wereldprimeur aan boord: laserkoplampen. De lasers werken vanaf 60 km/u en ondersteunen het led-grootlicht – maar schijnen wel twee keer zo ver als die led -lampen. We hebben al eens gereden met een BMW 7-serie prototype dat laserkoplampen had, en dat was een bijzondere ervaring. Het levert niet alleen héél veel zicht op tijdens nachtelijke ritten over bochtige b-weggetjes, je schrikt je haast belazerd van een verkeersbord dat een kilometer ver weg staat, maar zo helder wordt uitgelicht dat het wel voor je neus lijkt te staan. Voor tegenliggers wordt het laserlicht trouwens automatisch 'geblokt', zodat ze niet verblind worden. En nee, het is helaas niet mogelijk hinderlijk langzame voorliggers met een druk op de laserknop te evaporeren. Gemiste kans.
De vraagprijs voor de R8 LMX bedraagt € 210.000. Let wel: dat is nog zonder de belastingen die van ons land zo'n waar paradijs maken. Hij komt deze zomer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
