
Een knallende entree maken is één – weggaan met een bang! maakt je aanwezigheid letterlijk en figuurlijk helemaal af. De Audi R8 doet beide goed. Bij zijn entree in 2007 verbaasde hij vriend en vooral vijand, en nu zijn einde nabij is knalt Audi er nog even de ultieme versie tegenaan: de LMX.
De R8 LMX is (uiteraard, zouden we haast zeggen) een gelimiteerde uitgave: er komen er slechts 99. Hij is ook alleen in deze kleur, Ara Blue geheten, verkrijgbaar – niet erg, want dat zou precies de kleur zijn waarin we hem willen hebben. De LMX is natuurlijk sterker dan alle R8's die hem voorgingen: maar liefst 570 pk gooit de 5,2-liter V10 eruit, goed voor een sprint naar 100 km/u in 3,4 seconden en een top van 320 km/u. Een automatische zeventraps S-tronic-transmissie zadelt alle vier wielen op met de plicht die power ook op het wegdek te krijgen.
Afgezien van de innerlijke en uiterlijke veranderingen (veel koolstofvezel, een achterspoiler, zwarte uitlaten, blauwe stiksels in de stoelen et cetera) heeft de R8 LMX nog een heuse wereldprimeur aan boord: laserkoplampen. De lasers werken vanaf 60 km/u en ondersteunen het led-grootlicht – maar schijnen wel twee keer zo ver als die led -lampen. We hebben al eens gereden met een BMW 7-serie prototype dat laserkoplampen had, en dat was een bijzondere ervaring. Het levert niet alleen héél veel zicht op tijdens nachtelijke ritten over bochtige b-weggetjes, je schrikt je haast belazerd van een verkeersbord dat een kilometer ver weg staat, maar zo helder wordt uitgelicht dat het wel voor je neus lijkt te staan. Voor tegenliggers wordt het laserlicht trouwens automatisch 'geblokt', zodat ze niet verblind worden. En nee, het is helaas niet mogelijk hinderlijk langzame voorliggers met een druk op de laserknop te evaporeren. Gemiste kans.
De vraagprijs voor de R8 LMX bedraagt € 210.000. Let wel: dat is nog zonder de belastingen die van ons land zo'n waar paradijs maken. Hij komt deze zomer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Blijkbaar kun je heel eenvoudig moderne auto’s jatten met een simpel ‘JBL-speakertje’

Waarom je nu ook bruine verkeerslichten kunt tegenkomen in Nederland

Opvallend: zo (on)veilig is de Duitse Autobahn echt vergeleken met Nederland, waar we netjes 100 rijden

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

ANWB waarschuwt: banden die te goed zijn, kunnen ook gevaarlijk zijn
