We keuren het niet goed, maar we snappen het wel. De eerste persoon die een briefje achterlaat na het te hard openzwaaien van de deur moet nog geboren worden. En als je dan een mooie Audi R8 hebt met geinige Abt-onderdeeltjes, dan wil je niet dat iemand de deur van z’n afgekauwde Kia Picanto tegen jouw auto slaat. De deur van een gloednieuwe Porsche 911 trouwens ook niet.

De bestuurder van deze Audi R8 wilde waarschijnlijk zeker weten dat niemand zijn auto beschadigde, en dus parkeerde hij hem in het midden van twee vakken in een parkeergarage in Amsterdam. Overigens heb je juist kans dat dit soort acties bepaalde reacties uitlokken. Je snapt dat dit niet de bedoeling is, en als je dit op straat doet, krijg je een boete van de politie. De foutparkeerder is betrapt, maar het lijkt erop dat ie er voor deze keer mee weg komt. Hieronder zie je de bon.

Het is geen bekeuring, maar een vriendelijk verzoek van de garagebeheerder om de volgende keer in één vak te parkeren. Het is ook maar de vraag of je echt een boete kunt krijgen in een parkeergarage. Waarschijnlijk zal dit afhangen of het een parkeergarage is van bijvoorbeeld een Qpark of zoals in dit geval eentje van de gemeente Amsterdam. Deze vraag staat in ieder geval uit bij de gemeente; het antwoord houd je tegoed.

Hoe hoog is de boete voor fout parkeren?

De tarieven zijn dit jaar weer iets gestegen. De boete voor foutparkeren kost in 2025 in de meeste gevallen 120 euro. Dit bedrag geldt wanneer je bijvoorbeeld buiten het vak parkeert of te dicht bij een bocht. Er zijn duurdere gevallen: als jij onterecht op een gehandicaptenparkeerplaats staat, dan mag je 500 euro aftikken. Uiteraard zijn de bedragen zonder de administratiekosten.

Bedankt photo.jeppe voor het opsturen van de foto’s!

36 reacties op “Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen”

  1. De parkeerbeheerder kan gewoon de banden leeg laten lopen. Dat kost de aso veel tijd om hulp in te roepen. Wedden dat ie (ik ga van een man uit, maar kan ook een vrouw zijn natuurlijk) het snel afleert? Geen boete, geen wielklem, gewoon lege banden.

    • Als mensen geen portieren tegen andermans auto aangooien, had deze man zijn R8 gewoon in het vak geparkeerd.
      Ik geef hem groot gelijk, nu houd hij zijn auto tenminste schadevrij.
      Geen Aso, maar een wijs mens.

  2. Hoe was de situatie toen de auto geparkeerd werd, misschien stonden er meer auto’s al verkeerd geparkeerd, en die zijn inmiddels weer vertrokken. Kan me niet voorstellen dat hij hem zomaar zo neergezet heeft.

  3. De auto’s zijn in de opp van de tijd gegroeid , helaas zijn de parkeervakken dat niet
    Misschien dat de verkeers”kundigen” hier eens rekening mee kunnen houden bij het aanleggen van parkeervakken ?

    • Het klopt wat je zegt maar wat er nog meer veranderd is is de mentaliteit van sommige mensen die geen rekening houden met andermans bezit en dit al of niet doelbewust beschadigen. Natuurlijk klopt het niet wat de R8 eigenaar gedaan heeft maar het is enigszins te begrijpen. Ik rijd zelf ook met zo’n exemplaar maar vermijd daarom gewoon sommige plekken en grote steden.

  4. Ze hebben gewoon gelijk wie dubbel parkeert er zijn genoeg assos wie nergens naar kijken en de deur gewoon los gooien en dan heb je gelijk schade aan de auto en wie doet er dan er briefje onder de ruitenwisser ik heb dat gedaan en maakt niet uit wat voor auto je hebt je bent zelf altijd de pineut want de schade moet of kan je zelf betalen

  5. Het is gewoon F***ing irritant en Aso… Jij rijd vervolgens de parkeergarage in omdat er wordt aangegeven dat er nog vrije plekken zijn. Staan er vervolgens 5/6 van die parkeerwonders dubbel geparkeerd. En het zijn vaak om niet te zeggen in 99 van 100 gevallen van die rugzakjes die je zowat overdwars op zo’n plek kwijt kunt.

    Of ze zetten zo’n kreng naast een SUV of Busje en dan helemaal naar voren zodat je dat K**ding zowat niet ziet staan.

    • Dat doen ze omdat er van die kneuzen zijn die gewoon hun portier tegen jouw auto van twee ton aangooien.
      Ook al is het een auto van 25 duizend euro, het is gewoon hetzelfde als ik een hamer pak en even een tikkie op het dak geef. Dan zou je eens moeten horen.

  6. Zeker de helft van de automobilisten interesseert het kennelijk geen hol hoe ze parkeren, overigens ook niet als ze een dure auto hebben. Ze staan met twee banden net in of tegen het buurvak of ze staan zo scheef dat een ander er niet of nauwelijks naast kan. Dat begint al ’s ochtends vroeg: de eerste die aanrijdt denkt ‘ha, lekker veel ruimte, ik zet hem wel even neer zo als me met mijn beperkte stuurmanskunsten in één keer lukt.’ De rest van de dag werkt dat door in hoe anderen noodgedwongen moeten parkeren. En ook dan barst het nog van de nieuwe scheefparkeerders die de zaak verder verergeren.

    Het is deze combinatie van domheid, lompheid, onvermogens (én een grote bek als je er wat van zegt) die de gemiddelde Nederlander zo kenmerkt. Er is vrijwel geen handhaving om deze scheefparkeerders tot inkeer te laten komen. (Hetzelfde geldt natuurlijk voor bestuurders van winkelwagentjes in supermarkten en hondenbestuurders, misschien wel de allerergste klasse van mislukte mensen: de hond loopt altijd aan de andere kant van het fietspad aan die lekker-lange-lijn). Dat is een probleem op zich maar het begint natuurlijk al bij de ‘f*ck you-mentaliteit die velen koesteren en waar ze zelfs trots op lijken te zijn.

    Ik parkeer mijn auto in dit soort scheve gevallen ook altijd nét zo dat de trotse bezitter van deze mentaliteit net niet helemaal lekker meer kan instappen terwijl ik perfect in mijn vak sta. Schade aan mijn auto boeit me niet zolang hij start en van A naar B komt. Auto’s zijn overschatte, veel te dure, vaak protserige statussymbolen voor mensen die van zichzelf niks voorstellen. Als je gevoel van eigenwaarde synoniem is aan je autowaarde dan wordt het tijd voor een goed gesprek met deze of gene waarin je je vele zwakten en onvermogens onder ogen moet gaan zien. Als er tenminste nog hoop voor je is. Zo niet dan kun je misschien jezelf uit je lijden verlossen, Dedo. Ik zou er graag bij helpen maar dat mag niet. Het is strafbaar en er wordt geloof ik wél op gehandhaafd. Echt kudt want ik zou veel mensen zoals jij willen helpen.

    Auto’s zijn overschat. Wat niet wegneemt dat ik best kan genieten van echt mooi ontworpen of technisch interessante auto’s en van mensen met stuurmanskunsten en een moreel autokompas. Het is zoals met muziek en kunst. Meestal is het niks, soms is het geweldig. Wat kan het leven toch mooi zijn!

    • Bravo! Hulde! Applaus!
      Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

      Zo had ik laatst op een parkeerterrein formaat Sahara keurig midden in een vak geparkeerd en toen ik terug was had een of andere bejaarde puber zijn compensatiebak bijna tegen mijn auto geparkeerd, ruim over de lijn dus. Ook ik ben geen topchauffeur, maar ik verbaas me hoe veel erger het nog kan zijn!

      Ha, in combinatie met jouw -artikel- reactie lucht dit lekker op.

  7. In Nederland kunnen particuliere parkeergarages of parkeerterreinen geen officiële verkeersboetes uitdelen. Ze kunnen wel een contractuele parkeerregeling hanteren. Door het parkeren op hun terrein ga je akkoord met hun voorwaarden, die dan wel duidelijk gecommuniceerd moeten worden. Daar gaat het vaak al fout.

    Als je de regels overtreedt, kunnen zij een contractuele boete of een schadevergoeding eisen. Deze “boete” is juridisch gezien geen echte boete, maar een vorm van schadevergoeding voor het niet naleven van de overeenkomst.

    Best een gedoe en alleen praktisch inzetbaar bij notoire overtreders.

  8. Ik begrijp niet waarom een krasje op een r8 erger of duurder zou zijn dan op een gloednieuwe Picanto of opdtimer van 80 jaar oud. Het is mij ooit overkomen binnen twee uur na het ophalen van een gloednieuwe auto, was nog expres 2 verdiepingen verder gereden voor een plekje op een lege verdieping….

    • Daar mag die R8 eigenaar dan heel blij mee zijn. Aan die kant kan er sus geen deur meer open. En dus geen enkele kans op schade.
      Jou bijrijder neemt zelfs de moeite om eerder uit te stappen. 🙂

      • Nog nooit aan gedacht dat mijn bijrijder ook eerder uit zou kunnen stappen…. Zou wel minder leuk voor mij zijn als ze niet meer naar buiten hoeven te klauteren. Ik denk er nog even over na.

        • Nou hanzo(worst) dan mag je blij zijn dat het niet mijn R8 is.
          Ik had me dan even uitgeleefd op jouw auto.
          Achterlijk gedrag van je.
          Hij zet hem zo neer omdat de vakken te klein zijn en hij geen schade wil op zijn auto. En dan zou jij jouw hok er stijf naast zetten, om jouw mening te uiten.

  9. Volkomen gelijk. Ik heb zelf ook een paar lelijke krassen/deuken door de achteloosheid van het plebs dat zn deur tegen mijn auto open slaat

  10. Ik zet mijn – overigens eenvoudige – station wagon doorgaans ook niet graag in parkeergarages met van die veel te smalle parkeervakken. Ruimte is geld denkt de beheerder. Je betaalt vaak ook nog eens de hoofdprijs daarvoor. Zo irritant.

  11. Het is gewoon asociaal om je auto zo neer te zetten en ze hebben een dikke portemonnee dus gewoon een bekeuring geven die gasten Je betaalt maar voor twee plaatsen nu het is het mooi geweest Ik kan er niks anders van maken

  12. Ik geef hem groot gelijk. Op straat kan je dit overigens wel ‘legaal’ doen door twee parkeerkaartjes te kopen. Wat het ‘waaideur verhaal’ betreft. Dit kan ik ontkrachten. Het is mij helaas wel eens overkomen, netjes een briefje achtergelaten.

      • Sympathiek word je er niet mee maar kan het ook begrijpen. Parkeerplaatsen zijn niet aangepast aan de afmetingen van auto’s tegenwoordig. En als je dan nonchalante eikels hebt die andermans eigendom worst kan wezen…
        De onze heeft langs beide zijden kleine deukjes van dergelijke egoïsten en zelfs een flinke deuk van een trekhaak, briefje van de dader onder de ruitenwisser of elders nooit gevonden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *