
‘Haha, je had je gezicht moeten zien, wat ben jij een lelijke huiler. En zoveel snot ook, gatver’, is wat de Audi R8 V10 tegen je zou zeggen als hij kon praten. Want wat blijkt? Dat ding is helemaal niet dood. En dat terwijl we al een teleurstellend afscheid hebben gehad. Volgens het Duitse Automobilwoche is de productie van de Audi R8 helemaal niet gestopt.
Al in 2019 werd het einde van de Audi R8 aangekondigd door de toenmalige baas Bram Schot. De R8 GT zou de laatste uitvoering zijn en daarvan zouden 333 exemplaren gebouwd worden. Aan het einde van 2023 zou de productie van de R8 definitief stoppen en daarmee zou Audi ook zijn laatste V10-model verkopen. Nu is 2023 al afgelopen, maar de productie van de R8 niet.
De Audi R8 en de V10 blijven nog drie maanden in productie
In de fabriek in Heilbronn gaat de productie van de Audi R8 nog drie maanden verder. De nieuwe sterfdatum is vastgesteld op 29 maart 2023. Of misschien een paar dagen eerder, dat weten we eigenlijk niet. Automobilwoche vertelt niet welke uitvoering van de Audi R8 er nu nog gebouwd wordt. Het is op de websites van Audi niet meer mogelijk om de auto te configureren.
De V10-motor van de Audi R8 wordt trouwens gebouwd in Hongarije. Uit dezelfde fabriek komt ook de tiencilinder van de Lamborghini Huracán, dus het is een kleine moeite om nog even de motoren voor Audi te blijven bouwen. Overigens valt het doek voor de Huracán ook dit jaar (tenminste, dat zegt Lambo…) en het is niet duidelijk of zijn opvolger ook een V10 krijgt.
Waarom is de productie van Audi niet gestopt?
Het kan zijn dat Audi vorig jaar meer bestellingen heeft ontvangen dan ze hadden verwacht, en dat de fabriek nog bezig is om alle bestellingen weg te werken. Hoeveel exemplaren van de R8 er nog gebouwd gaan worden, zullen we volgend jaar ongetwijfeld terugzien in de verkoopcijfers van het concern. Misschien kun je bij de dealer nog één laatste exemplaar regelen?
Eén reactie op “Huh? Audi blijft stiekem toch V10-motoren bouwen in 2024”
Geef een reactie Reactie annuleren


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

We nemen afscheid van de Audi R8 en de V10 (met een zeer bekende oude R8)

TopGear aflevering 3: de F12tdf, Focus RS en meer!

Autotest: Audi R8 5.2 FSI quattro Spyder

Uitgelicht: 911 vs R8 vs GT-R

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Flitsapps zijn in deze Europese vakantielanden verboden (en kun je dus een boete krijgen)

Waarom je vooral in de nacht goed moet op letten op de snelwegen rond Apeldoorn

Van deze goedkope SUV met veel vermogen werden er in 24 uur tijd meer dan 10.000 verkocht

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Tekst : ” 29 maart 2023″ moet denk ik zijn 2024 … of ?