
‘Haha, je had je gezicht moeten zien, wat ben jij een lelijke huiler. En zoveel snot ook, gatver’, is wat de Audi R8 V10 tegen je zou zeggen als hij kon praten. Want wat blijkt? Dat ding is helemaal niet dood. En dat terwijl we al een teleurstellend afscheid hebben gehad. Volgens het Duitse Automobilwoche is de productie van de Audi R8 helemaal niet gestopt.
Al in 2019 werd het einde van de Audi R8 aangekondigd door de toenmalige baas Bram Schot. De R8 GT zou de laatste uitvoering zijn en daarvan zouden 333 exemplaren gebouwd worden. Aan het einde van 2023 zou de productie van de R8 definitief stoppen en daarmee zou Audi ook zijn laatste V10-model verkopen. Nu is 2023 al afgelopen, maar de productie van de R8 niet.
De Audi R8 en de V10 blijven nog drie maanden in productie
In de fabriek in Heilbronn gaat de productie van de Audi R8 nog drie maanden verder. De nieuwe sterfdatum is vastgesteld op 29 maart 2023. Of misschien een paar dagen eerder, dat weten we eigenlijk niet. Automobilwoche vertelt niet welke uitvoering van de Audi R8 er nu nog gebouwd wordt. Het is op de websites van Audi niet meer mogelijk om de auto te configureren.
De V10-motor van de Audi R8 wordt trouwens gebouwd in Hongarije. Uit dezelfde fabriek komt ook de tiencilinder van de Lamborghini Huracán, dus het is een kleine moeite om nog even de motoren voor Audi te blijven bouwen. Overigens valt het doek voor de Huracán ook dit jaar (tenminste, dat zegt Lambo…) en het is niet duidelijk of zijn opvolger ook een V10 krijgt.
Waarom is de productie van Audi niet gestopt?
Het kan zijn dat Audi vorig jaar meer bestellingen heeft ontvangen dan ze hadden verwacht, en dat de fabriek nog bezig is om alle bestellingen weg te werken. Hoeveel exemplaren van de R8 er nog gebouwd gaan worden, zullen we volgend jaar ongetwijfeld terugzien in de verkoopcijfers van het concern. Misschien kun je bij de dealer nog één laatste exemplaar regelen?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Huh? Audi blijft stiekem toch V10-motoren bouwen in 2024”
Geef een reactie Reactie annuleren


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

We nemen afscheid van de Audi R8 en de V10 (met een zeer bekende oude R8)

TopGear aflevering 3: de F12tdf, Focus RS en meer!

Autotest: Audi R8 5.2 FSI quattro Spyder

Uitgelicht: 911 vs R8 vs GT-R

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Tekst : ” 29 maart 2023″ moet denk ik zijn 2024 … of ?