
‘Haha, je had je gezicht moeten zien, wat ben jij een lelijke huiler. En zoveel snot ook, gatver’, is wat de Audi R8 V10 tegen je zou zeggen als hij kon praten. Want wat blijkt? Dat ding is helemaal niet dood. En dat terwijl we al een teleurstellend afscheid hebben gehad. Volgens het Duitse Automobilwoche is de productie van de Audi R8 helemaal niet gestopt.
Al in 2019 werd het einde van de Audi R8 aangekondigd door de toenmalige baas Bram Schot. De R8 GT zou de laatste uitvoering zijn en daarvan zouden 333 exemplaren gebouwd worden. Aan het einde van 2023 zou de productie van de R8 definitief stoppen en daarmee zou Audi ook zijn laatste V10-model verkopen. Nu is 2023 al afgelopen, maar de productie van de R8 niet.
De Audi R8 en de V10 blijven nog drie maanden in productie
In de fabriek in Heilbronn gaat de productie van de Audi R8 nog drie maanden verder. De nieuwe sterfdatum is vastgesteld op 29 maart 2023. Of misschien een paar dagen eerder, dat weten we eigenlijk niet. Automobilwoche vertelt niet welke uitvoering van de Audi R8 er nu nog gebouwd wordt. Het is op de websites van Audi niet meer mogelijk om de auto te configureren.
De V10-motor van de Audi R8 wordt trouwens gebouwd in Hongarije. Uit dezelfde fabriek komt ook de tiencilinder van de Lamborghini Huracán, dus het is een kleine moeite om nog even de motoren voor Audi te blijven bouwen. Overigens valt het doek voor de Huracán ook dit jaar (tenminste, dat zegt Lambo…) en het is niet duidelijk of zijn opvolger ook een V10 krijgt.
Waarom is de productie van Audi niet gestopt?
Het kan zijn dat Audi vorig jaar meer bestellingen heeft ontvangen dan ze hadden verwacht, en dat de fabriek nog bezig is om alle bestellingen weg te werken. Hoeveel exemplaren van de R8 er nog gebouwd gaan worden, zullen we volgend jaar ongetwijfeld terugzien in de verkoopcijfers van het concern. Misschien kun je bij de dealer nog één laatste exemplaar regelen?
Eén reactie op “Huh? Audi blijft stiekem toch V10-motoren bouwen in 2024”
Geef een reactie Reactie annuleren


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

We nemen afscheid van de Audi R8 en de V10 (met een zeer bekende oude R8)

TopGear aflevering 3: de F12tdf, Focus RS en meer!

Autotest: Audi R8 5.2 FSI quattro Spyder

Uitgelicht: 911 vs R8 vs GT-R

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches

Tekst : ” 29 maart 2023″ moet denk ik zijn 2024 … of ?