
‘Haha, je had je gezicht moeten zien, wat ben jij een lelijke huiler. En zoveel snot ook, gatver’, is wat de Audi R8 V10 tegen je zou zeggen als hij kon praten. Want wat blijkt? Dat ding is helemaal niet dood. En dat terwijl we al een teleurstellend afscheid hebben gehad. Volgens het Duitse Automobilwoche is de productie van de Audi R8 helemaal niet gestopt.
Al in 2019 werd het einde van de Audi R8 aangekondigd door de toenmalige baas Bram Schot. De R8 GT zou de laatste uitvoering zijn en daarvan zouden 333 exemplaren gebouwd worden. Aan het einde van 2023 zou de productie van de R8 definitief stoppen en daarmee zou Audi ook zijn laatste V10-model verkopen. Nu is 2023 al afgelopen, maar de productie van de R8 niet.
De Audi R8 en de V10 blijven nog drie maanden in productie
In de fabriek in Heilbronn gaat de productie van de Audi R8 nog drie maanden verder. De nieuwe sterfdatum is vastgesteld op 29 maart 2023. Of misschien een paar dagen eerder, dat weten we eigenlijk niet. Automobilwoche vertelt niet welke uitvoering van de Audi R8 er nu nog gebouwd wordt. Het is op de websites van Audi niet meer mogelijk om de auto te configureren.
De V10-motor van de Audi R8 wordt trouwens gebouwd in Hongarije. Uit dezelfde fabriek komt ook de tiencilinder van de Lamborghini Huracán, dus het is een kleine moeite om nog even de motoren voor Audi te blijven bouwen. Overigens valt het doek voor de Huracán ook dit jaar (tenminste, dat zegt Lambo…) en het is niet duidelijk of zijn opvolger ook een V10 krijgt.
Waarom is de productie van Audi niet gestopt?
Het kan zijn dat Audi vorig jaar meer bestellingen heeft ontvangen dan ze hadden verwacht, en dat de fabriek nog bezig is om alle bestellingen weg te werken. Hoeveel exemplaren van de R8 er nog gebouwd gaan worden, zullen we volgend jaar ongetwijfeld terugzien in de verkoopcijfers van het concern. Misschien kun je bij de dealer nog één laatste exemplaar regelen?
Eén reactie op “Huh? Audi blijft stiekem toch V10-motoren bouwen in 2024”
Geef een reactie Reactie annuleren


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

We nemen afscheid van de Audi R8 en de V10 (met een zeer bekende oude R8)

TopGear aflevering 3: de F12tdf, Focus RS en meer!

Autotest: Audi R8 5.2 FSI quattro Spyder

Uitgelicht: 911 vs R8 vs GT-R

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Tekst : ” 29 maart 2023″ moet denk ik zijn 2024 … of ?