
Dat je over een paar jaar geen kortademige driecilinder met 60 pk meer kunt kopen, daar zal niemand echt heel rouwig om zijn. Het zijn grappig genoeg de auto’s die je waarschijnlijk toch nooit zelf zult kopen, die je het meest gaat missen. Bijvoorbeeld een Audi R8 met een V10-motor. En niet alleen de liefhebbers, maar ook de automerken vinden het heus wel jammer.
De Audi R8 met een benzinemotor sneuvelt ook voor een elektrische toekomst. De Amerikaanse tak van Audi neemt daarom afscheid van de R8 met de video The Last Lap. Het is een gelikte video waar alle generaties een keer aan bod komen. En een hoop disclaimers dat de dingen die je ziet zijn uitgevoerd op afgesloten wegen én dat je niet overal zomaar mag parkeren. Amerikaans, zoals we al zeiden.
Mooie beelden, weinig inhoud
Het zijn lekkere beelden van de R8, maar verder gebeurt er niet zoveel. Een J-bocht maken op een stoffige ondergrond kan iedereen wel. Er ontbreekt een verhaal, een opbouw en vooral de emotie. We hadden liever een vervolg gezien van de sterke video die Porsche maakte toen Audi stopte met Le Mans. Voor zo’n belangrijk boegbeeld voor het merk, hadden we wel iets doordachters verwacht.
Wie weet komt Audi in Duitsland nog met een passender afscheid van de R8 met benzinemotor. Overigens schrapt het merk de R8 waarschijnlijk niet in z’n volledigheid; er zijn hardnekkige geruchten over een volledig elektrische supercar. Maar de V10-motor is in ieder geval morsdood bij Audi. En dat is best een beetje jammer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Nieuwe regels van de EU maakt het lastiger oude auto’s op de weg te houden

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Overzicht: wat betaal je nou echt aan wegenbelasting voor een (gebruikte) elektrische auto in 2026?
