
Dit is de Audi R8 V10 GT RWD, en hij is belangrijker dan je op het eerste oog zou zeggen. Het is niet zomaar een versie met meer vermogen en minder gewicht. Dit is Audi’s laatste V10-supercar. De foetushouding mag in een hoekje van de kamer worden aangenomen, niemand zal het je kwalijk nemen.
Audi bekende eerder al dat de opvolger van de Audi R8 volledig elektrisch wordt. De 5,2-liter V10 ligt momenteel in geen enkele andere Audi en ook de Huracán met dezelfde motor nadert het einde van de productie. Dit is het einde van de rit voor de atmosferische V10 van de Volkswagen Groep. De volgende generatie Lamborghini’s krijgt turbomotoren, waarschijnlijk.
Specificaties Audi R8 V10 GT RWD
Van de Audi R8 V10 GT RWD zullen slechts 333 exemplaren de fabriek verlaten en elke auto krijgt een badge met het productienummer. De normale RWD heeft 570 pk, maar deze GT krijgt het vermogen van de versie met vierwielaandrijving. 620 pk en 565 Nm dus, voor de liefhebbers. De 0-100-tijd is 3,4 seconden, de 0-200-tijd is 10,1 seconden en de top is 320 km/u.
Daarnaast zijn er nieuwe kuipstoelen, een stabilisatorstang van CFRP en nieuwe gesmede wielen die samen zorgen voor een gewichtsbesparing van 20 kilo. Dat is niet veel, maar ach, BMW denkt dat een coupé van 1.625 kilo een ‘CSL’ is. Een Audi R8 met achterwielaandrijving en een gewicht van 1.570 kilo klinkt dus helemaal prima..
Audi vertelt niet hoeveel downforce die grote achterspoiler met zwanenhals genereert. Waar het wel uitgebreid over gaat, is de driftmodus, genaamd ‘Torque Rear’. Bij de Audi RS 3 snappen we de modus, aangezien deze auto vierwielaangedreven is, maar bij een achterwielaangedreven Audi R8 staat de auto altijd in driftmodus, als je goed genoeg je best doet zonder tractiecontrole.
Hoe dan ook, Audi heeft zeven niveaus van tractiecontrole gecodeerd, te selecteren via een draaiknop op het stuur. Het is dus niet alleen de laatste Audi R8 met een V10 ooit, maar ook de brutaalste en als we het zo horen de leukste. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar vóór de belastingen kost ie 225.000 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook
