
Dit is de Audi R8 V10 GT RWD, en hij is belangrijker dan je op het eerste oog zou zeggen. Het is niet zomaar een versie met meer vermogen en minder gewicht. Dit is Audi’s laatste V10-supercar. De foetushouding mag in een hoekje van de kamer worden aangenomen, niemand zal het je kwalijk nemen.
Audi bekende eerder al dat de opvolger van de Audi R8 volledig elektrisch wordt. De 5,2-liter V10 ligt momenteel in geen enkele andere Audi en ook de Huracán met dezelfde motor nadert het einde van de productie. Dit is het einde van de rit voor de atmosferische V10 van de Volkswagen Groep. De volgende generatie Lamborghini’s krijgt turbomotoren, waarschijnlijk.
Specificaties Audi R8 V10 GT RWD
Van de Audi R8 V10 GT RWD zullen slechts 333 exemplaren de fabriek verlaten en elke auto krijgt een badge met het productienummer. De normale RWD heeft 570 pk, maar deze GT krijgt het vermogen van de versie met vierwielaandrijving. 620 pk en 565 Nm dus, voor de liefhebbers. De 0-100-tijd is 3,4 seconden, de 0-200-tijd is 10,1 seconden en de top is 320 km/u.
Daarnaast zijn er nieuwe kuipstoelen, een stabilisatorstang van CFRP en nieuwe gesmede wielen die samen zorgen voor een gewichtsbesparing van 20 kilo. Dat is niet veel, maar ach, BMW denkt dat een coupé van 1.625 kilo een ‘CSL’ is. Een Audi R8 met achterwielaandrijving en een gewicht van 1.570 kilo klinkt dus helemaal prima..
Audi vertelt niet hoeveel downforce die grote achterspoiler met zwanenhals genereert. Waar het wel uitgebreid over gaat, is de driftmodus, genaamd ‘Torque Rear’. Bij de Audi RS 3 snappen we de modus, aangezien deze auto vierwielaangedreven is, maar bij een achterwielaangedreven Audi R8 staat de auto altijd in driftmodus, als je goed genoeg je best doet zonder tractiecontrole.
Hoe dan ook, Audi heeft zeven niveaus van tractiecontrole gecodeerd, te selecteren via een draaiknop op het stuur. Het is dus niet alleen de laatste Audi R8 met een V10 ooit, maar ook de brutaalste en als we het zo horen de leukste. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar vóór de belastingen kost ie 225.000 euro.
Meer van TopGear


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
