
Dit is de Audi R8 V10 GT RWD, en hij is belangrijker dan je op het eerste oog zou zeggen. Het is niet zomaar een versie met meer vermogen en minder gewicht. Dit is Audi’s laatste V10-supercar. De foetushouding mag in een hoekje van de kamer worden aangenomen, niemand zal het je kwalijk nemen.
Audi bekende eerder al dat de opvolger van de Audi R8 volledig elektrisch wordt. De 5,2-liter V10 ligt momenteel in geen enkele andere Audi en ook de Huracán met dezelfde motor nadert het einde van de productie. Dit is het einde van de rit voor de atmosferische V10 van de Volkswagen Groep. De volgende generatie Lamborghini’s krijgt turbomotoren, waarschijnlijk.
Specificaties Audi R8 V10 GT RWD
Van de Audi R8 V10 GT RWD zullen slechts 333 exemplaren de fabriek verlaten en elke auto krijgt een badge met het productienummer. De normale RWD heeft 570 pk, maar deze GT krijgt het vermogen van de versie met vierwielaandrijving. 620 pk en 565 Nm dus, voor de liefhebbers. De 0-100-tijd is 3,4 seconden, de 0-200-tijd is 10,1 seconden en de top is 320 km/u.
Daarnaast zijn er nieuwe kuipstoelen, een stabilisatorstang van CFRP en nieuwe gesmede wielen die samen zorgen voor een gewichtsbesparing van 20 kilo. Dat is niet veel, maar ach, BMW denkt dat een coupé van 1.625 kilo een ‘CSL’ is. Een Audi R8 met achterwielaandrijving en een gewicht van 1.570 kilo klinkt dus helemaal prima..
Audi vertelt niet hoeveel downforce die grote achterspoiler met zwanenhals genereert. Waar het wel uitgebreid over gaat, is de driftmodus, genaamd ‘Torque Rear’. Bij de Audi RS 3 snappen we de modus, aangezien deze auto vierwielaangedreven is, maar bij een achterwielaangedreven Audi R8 staat de auto altijd in driftmodus, als je goed genoeg je best doet zonder tractiecontrole.
Hoe dan ook, Audi heeft zeven niveaus van tractiecontrole gecodeerd, te selecteren via een draaiknop op het stuur. Het is dus niet alleen de laatste Audi R8 met een V10 ooit, maar ook de brutaalste en als we het zo horen de leukste. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar vóór de belastingen kost ie 225.000 euro.
Meer van TopGear


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden
