
Dit is de Audi R8 V10 GT RWD, en hij is belangrijker dan je op het eerste oog zou zeggen. Het is niet zomaar een versie met meer vermogen en minder gewicht. Dit is Audi’s laatste V10-supercar. De foetushouding mag in een hoekje van de kamer worden aangenomen, niemand zal het je kwalijk nemen.
Audi bekende eerder al dat de opvolger van de Audi R8 volledig elektrisch wordt. De 5,2-liter V10 ligt momenteel in geen enkele andere Audi en ook de Huracán met dezelfde motor nadert het einde van de productie. Dit is het einde van de rit voor de atmosferische V10 van de Volkswagen Groep. De volgende generatie Lamborghini’s krijgt turbomotoren, waarschijnlijk.
Specificaties Audi R8 V10 GT RWD
Van de Audi R8 V10 GT RWD zullen slechts 333 exemplaren de fabriek verlaten en elke auto krijgt een badge met het productienummer. De normale RWD heeft 570 pk, maar deze GT krijgt het vermogen van de versie met vierwielaandrijving. 620 pk en 565 Nm dus, voor de liefhebbers. De 0-100-tijd is 3,4 seconden, de 0-200-tijd is 10,1 seconden en de top is 320 km/u.
Daarnaast zijn er nieuwe kuipstoelen, een stabilisatorstang van CFRP en nieuwe gesmede wielen die samen zorgen voor een gewichtsbesparing van 20 kilo. Dat is niet veel, maar ach, BMW denkt dat een coupé van 1.625 kilo een ‘CSL’ is. Een Audi R8 met achterwielaandrijving en een gewicht van 1.570 kilo klinkt dus helemaal prima..
Audi vertelt niet hoeveel downforce die grote achterspoiler met zwanenhals genereert. Waar het wel uitgebreid over gaat, is de driftmodus, genaamd ‘Torque Rear’. Bij de Audi RS 3 snappen we de modus, aangezien deze auto vierwielaangedreven is, maar bij een achterwielaangedreven Audi R8 staat de auto altijd in driftmodus, als je goed genoeg je best doet zonder tractiecontrole.
Hoe dan ook, Audi heeft zeven niveaus van tractiecontrole gecodeerd, te selecteren via een draaiknop op het stuur. Het is dus niet alleen de laatste Audi R8 met een V10 ooit, maar ook de brutaalste en als we het zo horen de leukste. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar vóór de belastingen kost ie 225.000 euro.
Meer van TopGear


Audi-rijder parkeert asociaal op twee vakken in Amsterdam, maar hoeft geen boete te betalen

We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
