Dit is de Audi R8 V10 GT RWD, en hij is belangrijker dan je op het eerste oog zou zeggen. Het is niet zomaar een versie met meer vermogen en minder gewicht. Dit is Audi’s laatste V10-supercar. De foetushouding mag in een hoekje van de kamer worden aangenomen, niemand zal het je kwalijk nemen.

Audi bekende eerder al dat de opvolger van de Audi R8 volledig elektrisch wordt. De 5,2-liter V10 ligt momenteel in geen enkele andere Audi en ook de Huracán met dezelfde motor nadert het einde van de productie. Dit is het einde van de rit voor de atmosferische V10 van de Volkswagen Groep. De volgende generatie Lamborghini’s krijgt turbomotoren, waarschijnlijk.

Specificaties Audi R8 V10 GT RWD

Van de Audi R8 V10 GT RWD zullen slechts 333 exemplaren de fabriek verlaten en elke auto krijgt een badge met het productienummer. De normale RWD heeft 570 pk, maar deze GT krijgt het vermogen van de versie met vierwielaandrijving. 620 pk en 565 Nm dus, voor de liefhebbers. De 0-100-tijd is 3,4 seconden, de 0-200-tijd is 10,1 seconden en de top is 320 km/u.

Daarnaast zijn er nieuwe kuipstoelen, een stabilisatorstang van CFRP en nieuwe gesmede wielen die samen zorgen voor een gewichtsbesparing van 20 kilo. Dat is niet veel, maar ach, BMW denkt dat een coupé van 1.625 kilo een ‘CSL’ is. Een Audi R8 met achterwielaandrijving en een gewicht van 1.570 kilo klinkt dus helemaal prima..

Audi vertelt niet hoeveel downforce die grote achterspoiler met zwanenhals genereert. Waar het wel uitgebreid over gaat, is de driftmodus, genaamd ‘Torque Rear’. Bij de Audi RS 3 snappen we de modus, aangezien deze auto vierwielaangedreven is, maar bij een achterwielaangedreven Audi R8 staat de auto altijd in driftmodus, als je goed genoeg je best doet zonder tractiecontrole.

Hoe dan ook, Audi heeft zeven niveaus van tractiecontrole gecodeerd, te selecteren via een draaiknop op het stuur. Het is dus niet alleen de laatste Audi R8 met een V10 ooit, maar ook de brutaalste en als we het zo horen de leukste. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar vóór de belastingen kost ie 225.000 euro.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie