
Een nieuwe auto is maar lastig te verstoppen. Op elke hoek van de straat loopt iemand met een cameraatje en het volledig afschermen van de ruim twintig kilometer lange Nürburgring is ook een onmogelijke opgave. Dat de BMW M4 CSL onderweg was, dat wisten we dus al langer, maar lang werd gedacht dat we te maken hadden met een nieuwe M4 GTS.
De extra sportieve versie van de vorige generatie BMW M4 heette namelijk GTS. Dit was de eerste generatie waarbij de M3 Coupé M4 heette, dus een BMW M4 CSL heeft nog nooit bestaan. Waarom kiest BMW er dan nu voor om de letters CSL weer van stal te halen, en niet de letters GTS? Dat heeft alles te maken me de filosofie achter de auto. De oude M4 GTS en de nieuwe CSL zijn twee verschillende beestjes.
‘GTS’ is voor circuitauto’s, en dat is de BMW M4 CSL niet
De GTS-badge werd gedragen door de laatste twee generaties opgewaardeerde M3/M4. Dirk Hacker, hoofd engineering van BMW M, zegt erover: ‘Er is een iets andere focus voor de auto’s, dus CSL is meer voor lichtgewicht en de GTS is meer een track tool, dus inclusief rolkooi en vleugel.’ Deze BMW M4 CSL is dus op de eerste plaats gericht op rijplezier op de weg, en niet per se op bloedsnelle rondetijden.
De letters CSL staan voor ‘Coupé Sport Leichtbau’. De focus lag dus op het wegsnoepen van gewicht. Dat lukte heel aardig door het weglaten van de achterbank, het weglaten van geluidsisolatie en het monteren van lichtere remmen en wielen. Alle details van het dieet lees je in ons andere artikel over de BMW M4 CSL.
Overigens betekent dat niet dat de M4 CSL niet snel is op het circuit. Minder gewicht en meer power hebben altijd de eigenschap om rondetijden te doen slinken. Het rondje Nürburgring Nordschleife duurde 7 minuten en 15,677 seconden. Of 7 minuten en 20,207 seconden als je het stukje bij T13 meerekent. De M4 CSL is de snelste productie-BMW op de Nürburging ooit.
Wat waren de andere CSL’s?
De eerste was de 3.0 CSL (E9) in 1972. Dit was een homologatiemodel voor de European Touring Car Championship. Het duurde toen 50 jaar voordat de badge weer tevoorschijn kwam; voor de E30 M3 koos BMW de naam Evo en voor de E36 gingen ze voor GT. Bij de BMW M3 E46, in 2003, kwam de CSL-badge pas weer terug. Deze M3 woog 110 kilo minder voor een totaal van slechts 1.380 kilo.
Meer van TopGear


De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Is de gefacelifte BMW M4 Competition M xDrive Cabrio je ideale levenspartner?

Stijlvolle BMW M440i is nu sterker en goedkoper dan originele M4

De BMW M4 CS streeft in alles perfectie na, maar vergeet één klein ding (review)

De nieuwe Alpina B3 GT en B4 GT zijn sneller én goedkoper dan de BMW M3 en M4

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

VIDEO: Tuner probeert bijna 1.400 pk uit een BMW M4 te persen (en dat gaat fout)

VIDEO: Zo spuit BMW een auto in verschillende kleuren zonder hem af te plakken

Jammer? BMW neemt afscheid van de ‘angel eyes’ bij de vernieuwde M4

Manhart pakt de BMW M4 Competition subtiel aan (635 pk)

Manhart geeft de BMW M4 CSL een behoorlijke upgrade

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger
