Het is een trucje waarvan autobedrijven liever niet hebben dat je hem weet, maar de beste vorm van preventief onderhoud is een goede geluidsinstallatie. Als je een rammeltje of tikje hoort, moet je gewoon de muziek harder zetten om het verdachte geluid te overstemmen. Hoe harder de installatie kan, des te ernstigere klachten je ermee kunt verdringen. Dat gaat je een hoop geld op onderhoud besparen.

Advies dat deze Engelse eigenaar van een Audi R8 V10 Spyder niet opvolgde. Na negen maanden in het tweedehandsje te hebben gereden, ging hij naar de dealer voor een onderhoudsbeurt. Hij rekende omgerekend 5.400 euro af en ging weer naar huis. Niet lang nadat hij de auto terug had gekregen met nieuwe banden en wat kleine reparaties, begon hij een rammeltje te horen. Hoe harder hij reed, hoe harder het verontrustende geluid werd.

Rekening van bijna 40.000 euro voor rammeltje

Dus ging de Audi-rijder met zijn auto terug naar de dealer. Na twee weken werd hij gebeld door de dealer dat zijn auto klaar stond, maar of hij wel even 37.800 euro wilde betalen voor de reparatie. Ze hadden de automatische versnellingsbak moeten vervangen. Schijnbaar belde de dealer niet even vooraf om toestemming te vragen voor de reparatie van bijna 40.000 euro.

Nottinghamshire Live deed navraag bij Audi in Engeland. De importeur verklaarde dat ‘de prestaties van het voertuig ver voorbij de fabrieksspecificaties waren gemodificeerd’. Als de R8 V10 nog standaard was, dan was de reparatie volgens Audi kosteloos geweest. Zou de versnellingsbak dan misschien ook niet gesneuveld zijn? De eigenaar is in overleg met de dealer om tot een oplossing te komen.

De auto was alleen ‘gechipt’

Het artikel gaat niet in op de modificaties aan de Audi R8, maar op het forum R8talk vertelt de eigenaar dat het gaat om een softwaretune, een ingreep die ook vaak chiptunen wordt genoemd. De eigenaar was overigens zelf niet op de hoogte van de modificaties. Hoe dan ook zou het niet zo moeten zijn dat een kleine software-ingreep de versnellingsbak sloopt, aangezien er ook R8’s met turbokits met dezelfde versnellingsbak rondrijden.

Technisch is de Audi R8 bijna identiek aan de Lamborghini Huracán. Hoewel het dus ‘maar’ een Audi is, kun je verwachten dat je Lamborghini-prijzen moet betalen bij de dealer. Maar zelfs met dat in het achterhoofd blijft het een astronomische rekening. De grote vraag is nu dus of de modificaties zo ingrijpend waren dat de garantie ongeldig is en de man alsnog alles zelf moet afrekenen.

VIDEO: Achterruit van twinturbo R8 V10 klapt door te veel turbodruk

Deze achterruit kan ook niet tegen motoren die ver voorbij de fabrieksspecificaties zijn

Advertentie

Reacties

  • Chris says at 9 maart 2022:

    VAG rommel inderdaad

    Reply
  • Lexicon says at 6 maart 2022:

    Ha ha ha ach is toch algemeen bekend bij audi, ( vag ) dat je wordt opgelicht.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie