Achterruit van twinturbo R8 V10 klapt door te veel boost

De turbodruk in het inlaatspruitstuk laat de boel ploffen

Tot op deze dag citeren autoliefhebbers nog altijd het belachelijke ‘danger to the manifold’ uit The Fast and the Furious. De zin werd onder protest van de adviseurs toch doorgevoerd in de film en verscheen op het laptopscherm in de Eclipse, omdat het stoer klonk voor de niet-autokenner.

Underground Racing, een Amerikaanse club die maar wat graag turbokits op V10- en V12-motoren bouwt, zette op het vliegveld van Colorado Springs hun Audi R8 V10 met meer dan 1.300 pk op de dragstrip. De auto verloor tractie, de motor maakte toeren en de turbo’s spoelden te hard op.

De afdekplaat van het inlaatspruitstuk (die overigens niet gelast zat, zoals in de film) schoot door de overdruk omhoog en door de achterruit. ‘Dit is de eerste keer dat dit gebeurde. Alles is gerepareerd, we moeten alleen een nieuwe achterruit lenen en dan kunnen we ‘m weer senden‘, aldus de uploader.

Achterruit van twinturbo R8 V10 klapt

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Underground Racing (@underground_racing) on

De nasleep

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Underground Racing (@underground_racing) on

Het onderdeel vliegt weg

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Underground Racing (@underground_racing) on

Reacties
  1. Ronald zegt op 2 juli 2020 om 18:38:

    Laat de deksel? Goede grammatica..

  2. Marley zegt op 25 juni 2019 om 12:37:

    4 inlaatkanalen bij een V10 ?

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken