Een verrassing is niet altijd gewenst. Vraag dat maar aan die vrijgezelle maat van je die een avondje ging stappen in Thailand. Soms is het prima als iets precies is zoals je het verwacht. Neem nou deze Audi RS 3. De specificaties waren al bekend en eigenlijk het uiterlijk ook al. De enige échte verrassingen waren de lakkleur en de plekken waar Audi zwarte accenten heeft toegepast. Oh, en over kleuren gesproken: Kyalami-groen (hier op de foto) en Kemora-grijs (niet op de foto) zijn alleen leverbaar op de Audi RS 3, en niet op de S3 of A3.

Specificaties Audi RS 3

De 2,5-liter vijfcilinder met een turbo produceert wederom 400 pk. Het koppel neemt toe van 480 naar 500 Nm en is over een breder toerenbereik beschikbaar (van 2.250 tot 5.600 tpm). De kleine aanpassingen zijn genoeg om de 0-100-tijd te laten krimpen van 4,1 seconden naar 3,8 seconden, met hulp van launchcontrol. Overigens verwachten we dat de 0-100-tijd van de nieuwe Audi RS 3 vrij conservatief is en dat ie in de praktijk wat sneller is – dat was bij de vorige generatie net zo. De topsnelheid is 290 km/u. De nieuwe Audi RS 3 is dus minder krachtig dan de Mercedes-AMG A 45 S met 421 pk, maar wel 0,1 seconde sneller naar de 100 km/u. Het koppel is gelijk. Net als de Mercedes (en de Golf R) kan de snelle hatch nu zijn voorwielaandrijving uitschakelen om een potje te driften. ‘RS Torque Rear’ noemt Audi de functie. Daarnaast zijn er nog de RS Performance-modus, RS Individual, Dynamic, Auto en Comfort.

Het uiterlijk

Bijzonder zijn de koplampen op de RS 3, die een led-veldje hebben van drie bij vijf. Hier kun je diverse patroontjes laten zien, zoals een geblokte vlag of een S, bijvoorbeeld. De aerodynamica is ook wat extremer, met bijvoorbeeld luchtopeningen achter de voorste wielkasten. Voorop is de nieuwe Audi RS 3 een volle 33 millimeter breder dan het vorige model. Verder hebben zowel de Sportback als de Limousine twee kanonnen uit de achterbumper steken. Audi verwerkt zwarte elementen rondom de grille van de Audi RS 3. Het doet denken aan de Seat Ibiza Bocanegra van ruim tien jaar geleden, een speciale uitvoering van de snellere Ibiza FR. Die was op zijn beurt weer gebaseerd op de Bocanegra conceptcar. Voor het eerst kun je het dak van de sedan bestellen in een zwarte kleur. Accenten zoals de spiegelkappen en de achterspoiler zijn in koolstofvezel te krijgen.

Het scherm in de Audi RS 3

Het interieur komt grotendeels uit de Audi A3 en S3 die we al kennen, maar dan iets meer opgeleukt met stiksels en accentkleuren. Uiteraard zijn er dikkere RS-stoelen en het schermpje achter het stuur geeft meer performance-informatie, zoals je zojuist neergezette 0-100-tijd of je rondetijden op het circuit.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)