De tijd begon al te dringen tijdens de presentatie van Audi op de autosalon van Genève. Kwam er dan echt niets nieuws? Maar nét voordat de tijd op was kwam daar Stephan Winkelmann, CEO van Audi, met de gloednieuwe Audi RS 5 Coupé.
Is de nieuwe Audi RS 5 slachtoffer van downsizing?
Een aantal cilinders redde het niet in de strijd tegen motorinhoud. De Audi RS 5 Coupé krijgt daarom een gloednieuwe viercilinder met CVT-automaat. Nee hoor, geintje. De 2,9-liter V6 van de Porsche Panamera ligt onder de aflopende motorkap en geeft de nieuwe Audi 450 pk en 600 Nm koppel. Daarmee sprint de Coupé in 3,9 seconden naar de 100 km/u. De top ligt – met het Dynamic-pakket – op 280 km/u.
Het vermogen gaat via een achttrapsautomaat voor 60 procent naar de achterwielen. De rest van het vermogen drijft de voorwielen aan. Optioneel kun je kiezen voor een sportdifferentieel achter. Details geeft Audi niet, maar dit zal ongetwijfeld het meest driftbare differentieel zijn. Koop maar dus. Oh, de Audi RS 5 Coupé weegt trouwens 1.655 kilo. Dat is 60 kilo minder dan zijn voorganger.
Hoe zat het met de oude RS 5 Coupé?
De vorige generatie Audi RS 5 Coupé moest niets van downsizing weten. Zijn 4,2-liter V8 pompte dezelfde 450 pk naar de wielen en schoot in 4,5 seconden naar de 100 km/u. Meer dan een halve seconde langzamer dus. Hij mist dan ook 170 Nm koppel in vergelijking met de nieuwe. Daar mag je de turbotechniek voor bedanken.
Reacties