
De tijd begon al te dringen tijdens de presentatie van Audi op de autosalon van Genève. Kwam er dan echt niets nieuws? Maar nét voordat de tijd op was kwam daar Stephan Winkelmann, CEO van Audi, met de gloednieuwe Audi RS 5 Coupé.
Is de nieuwe Audi RS 5 slachtoffer van downsizing?
Een aantal cilinders redde het niet in de strijd tegen motorinhoud. De Audi RS 5 Coupé krijgt daarom een gloednieuwe viercilinder met CVT-automaat. Nee hoor, geintje. De 2,9-liter V6 van de Porsche Panamera ligt onder de aflopende motorkap en geeft de nieuwe Audi 450 pk en 600 Nm koppel. Daarmee sprint de Coupé in 3,9 seconden naar de 100 km/u. De top ligt – met het Dynamic-pakket – op 280 km/u.
Het vermogen gaat via een achttrapsautomaat voor 60 procent naar de achterwielen. De rest van het vermogen drijft de voorwielen aan. Optioneel kun je kiezen voor een sportdifferentieel achter. Details geeft Audi niet, maar dit zal ongetwijfeld het meest driftbare differentieel zijn. Koop maar dus. Oh, de Audi RS 5 Coupé weegt trouwens 1.655 kilo. Dat is 60 kilo minder dan zijn voorganger.
Hoe zat het met de oude RS 5 Coupé?
De vorige generatie Audi RS 5 Coupé moest niets van downsizing weten. Zijn 4,2-liter V8 pompte dezelfde 450 pk naar de wielen en schoot in 4,5 seconden naar de 100 km/u. Meer dan een halve seconde langzamer dus. Hij mist dan ook 170 Nm koppel in vergelijking met de nieuwe. Daar mag je de turbotechniek voor bedanken.
Bekijk de Audi RS 5 Coupé
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Nieuwe Audi A5: de A4 heet na 30 jaar geen A4 meer

De Nederlandse politie rijdt ook met deze onopvallende Audi S5 TDI

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Nieuwe Citroën C3 Aircross: keuzestress

Elektrische auto’s zijn niet langer verstandig meer

Hamann Jaguar F-Pace is nu al te koop

Brabus 550 Adventure 4×4-2: 10 feitjes

De Pininfarina H600 heeft een turbinemotor

Autosalon van Genève 2017: het bijzondere spul

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
