Nieuws uit Ingolstadt: volgend jaar wordt er een elektrische Audi RS 6 e-tron onthuld. Designbaas Marc Lichte vertelt aan TopGear dat de sedan een grotere spoorbreedte en forsere wielen zal hebben dan de aanstaande A6 e-tron. Beide auto’s komen op het nieuwe PPE-platform van de VW Groep te staan. De A6 e-tron krijgt een 100-kWh accu, een actieradius van 700 kilometer en zal in zijn snelste uitvoering in minder dan vier seconden van 0 naar 100 gaan.
Maar de RS 6, dat is een ander verhaal. Bij de preview van Audi’s Activesphere in München bevestigde Lichte dat de RS 6 ‘een ander soort performance’ krijgt. Dat betekent ‘meer’, denken we, en waarschijnlijk ‘veel meer’.
‘Audi-managers werden gek toen ze de RS 6 e-tron zagen’
Iets duidelijker was Lichte over het uiterlijk van de Audi RS 6 e-tron. ‘Ik zou jullie graag de A6 e-tron, de Q6 e-tron en alle toekomstige RS-versies laten zien… Ik ben gek op die dingen’, zei hij. ‘Ik liet ze aan 1.000 van onze managers zien in Berlijn, en die werden helemaal gek toen ze de foto’s en de modellen op het podium zagen.’ Daar hadden we bij willen zijn.
‘Ik zal uitleggen waarom’, vervolgt Lichte. ‘RS draait om de combinatie tussen performance en functionaliteit. Ik hou van de RS 6 omdat ik er fietsen en ski’s en zoveel andere dingen mee kan vervoeren. Daar hou ik van. En voor mij zit het ‘m in hoe hij op z’n wielen staat, de grote spoorbreedte. Als je denkt aan Audi’s concurrentie: brengen die nu dit soort brede performance-EV’s op de markt? Ik zou zeggen van niet. Maar wij, bij Audi…’ grijnst hij. ‘Ik weet zeker dat jullie onze RS EV’s op prijs zullen stellen.’
Breder en heftiger
Lichte vertelt dat de conceptcar van de A6 e-tron (op de foto hierboven), uit april 2021 alweer, ‘erg concreet’ was en ’90 procent’ van de productieauto liet zien. ‘Maar die heeft de smallere carrosserie’, benadrukt hij. ‘Toch was het al een erg aantrekkelijke auto. Breed ogend en erg sportief. Maar [de RS 6 e-tron] zal zeker een andere carrosserie krijgen, dus met een andere spoorbreedte en wielen met een andere diameter.’ Nog breder dus, met nog grotere wielen. En jij dacht dat Audi’s er nu al agressief uitzagen.
‘Een collega vroeg me wat op dit moment mijn favoriete model is’, zegt Lichte. ‘De e-tron GT, zei ik, en de RS 6 waar ik nu in rijd. Maar in de toekomst zal het de RS 6 e-tron zijn.’
De benzine-RS 6 wordt ook de moeite waard
En de RS 6 met verbrandingsmotor dan? Benzine is nog niet dood, immers, en de aankomende RS 6 niet-e-tron wordt een van de uitsmijters van het genre. ‘Ik beloof dat zowel de EV als de benzineauto indrukwekkend zullen zijn’, zegt Lichte. ‘Zeker de ICE RS-modellen van de laatst generatie, die worden, bwoah… mind-blowing.’ Hebben de managers voor die auto’s ook zo hard gejuicht? ‘Eerlijk gezegd: ja. Je zult verrast zijn.’
Reacties