
Nieuws uit Ingolstadt: volgend jaar wordt er een elektrische Audi RS 6 e-tron onthuld. Designbaas Marc Lichte vertelt aan TopGear dat de sedan een grotere spoorbreedte en forsere wielen zal hebben dan de aanstaande A6 e-tron. Beide auto’s komen op het nieuwe PPE-platform van de VW Groep te staan. De A6 e-tron krijgt een 100-kWh accu, een actieradius van 700 kilometer en zal in zijn snelste uitvoering in minder dan vier seconden van 0 naar 100 gaan.
Maar de RS 6, dat is een ander verhaal. Bij de preview van Audi’s Activesphere in München bevestigde Lichte dat de RS 6 ‘een ander soort performance’ krijgt. Dat betekent ‘meer’, denken we, en waarschijnlijk ‘veel meer’.
‘Audi-managers werden gek toen ze de RS 6 e-tron zagen’
Iets duidelijker was Lichte over het uiterlijk van de Audi RS 6 e-tron. ‘Ik zou jullie graag de A6 e-tron, de Q6 e-tron en alle toekomstige RS-versies laten zien… Ik ben gek op die dingen’, zei hij. ‘Ik liet ze aan 1.000 van onze managers zien in Berlijn, en die werden helemaal gek toen ze de foto’s en de modellen op het podium zagen.’ Daar hadden we bij willen zijn.
‘Ik zal uitleggen waarom’, vervolgt Lichte. ‘RS draait om de combinatie tussen performance en functionaliteit. Ik hou van de RS 6 omdat ik er fietsen en ski’s en zoveel andere dingen mee kan vervoeren. Daar hou ik van. En voor mij zit het ‘m in hoe hij op z’n wielen staat, de grote spoorbreedte. Als je denkt aan Audi’s concurrentie: brengen die nu dit soort brede performance-EV’s op de markt? Ik zou zeggen van niet. Maar wij, bij Audi…’ grijnst hij. ‘Ik weet zeker dat jullie onze RS EV’s op prijs zullen stellen.’
Breder en heftiger
Lichte vertelt dat de conceptcar van de A6 e-tron (op de foto hierboven), uit april 2021 alweer, ‘erg concreet’ was en ’90 procent’ van de productieauto liet zien. ‘Maar die heeft de smallere carrosserie’, benadrukt hij. ‘Toch was het al een erg aantrekkelijke auto. Breed ogend en erg sportief. Maar [de RS 6 e-tron] zal zeker een andere carrosserie krijgen, dus met een andere spoorbreedte en wielen met een andere diameter.’ Nog breder dus, met nog grotere wielen. En jij dacht dat Audi’s er nu al agressief uitzagen.
‘Een collega vroeg me wat op dit moment mijn favoriete model is’, zegt Lichte. ‘De e-tron GT, zei ik, en de RS 6 waar ik nu in rijd. Maar in de toekomst zal het de RS 6 e-tron zijn.’
De benzine-RS 6 wordt ook de moeite waard
En de RS 6 met verbrandingsmotor dan? Benzine is nog niet dood, immers, en de aankomende RS 6 niet-e-tron wordt een van de uitsmijters van het genre. ‘Ik beloof dat zowel de EV als de benzineauto indrukwekkend zullen zijn’, zegt Lichte. ‘Zeker de ICE RS-modellen van de laatst generatie, die worden, bwoah… mind-blowing.’ Hebben de managers voor die auto’s ook zo hard gejuicht? ‘Eerlijk gezegd: ja. Je zult verrast zijn.’
Meer van TopGear


De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
