Na een drietal conceptauto’s die eindigen op -sphere (hier, hier en hier) is dit het nieuwste concept van Audi, de Activesphere. Audi heeft het voor elkaar gekregen om een crossover, pick-up, AR-headset en persoonlijke skilift in één te kneden. Zo verwarrend als het klinkt, zo verwarrend ziet hij er ook uit, dankzij een mix van allerlei stijlen. Welkom bij de toekomst van Audi.

Wat is het nu eigenlijk? Volgens Audi is het een vierdeurs crossover-coupé op 22-inch wielen die ook nog eens extra hoog staat voor een noeste offroad-look. De grondspeling is 208 millimeter en kun je nog eens vergroten en verkleinen met 40 millimeter. In totaal is de Audi Activesphere 4,98 meter lang, 2,07 meter breed en 1,6 meter hoog.

Specificaties van de Audi Activesphere

Dan de interessantere cijfertjes. De Activesphere is elektrisch, uiteraard, met motoren op iedere as. Die elektromotoren zijn goed voor 441 pk en 720 Nm. Een sprintje van 0 naar 100 km/u gaat in 4,9 seconden. Dankzij de 100-kWh batterij kom je bijna 600 kilometer ver. Met de juiste lader kun je in tien minuten 300 kilometer aan actieradius bijladen.

Zoals je uit de afbeeldingen kunt afleiden, richt de Audi Activesphere zich op wintersport. Toch vreemd dat hij het werk is van Audi’s designstudio in Malibu, Californië. De manager van die studio zegt dat het uiterlijk intern bekend staat als ‘sexy Bauhaus’. Hoe dan ook, in het dak zit een houder voor je ski’s geïntegreerd en achterin kun je twee fietsen meenemen.

Het interieur van de Audi Activesphere

In de cabine kom je een boel opties tegen die je voorlopig nog niet bij productieauto’s gaat zien. De Activesphere kan autonoom rijden, waarbij het stuur, de pedalen en het dashboard in de vloer verdwijnen. Wanneer je de auto zichzelf laat besturen, kun je je bezighouden met drankjes in de middenconsole of speel je met verschillende augmented-reality verschijningen op de voorruit.

In het interieur komen we trouwens weinig echte knoppen tegen. Is dit dan het einde van de analoge knop in een auto? Niet volgens de hoofdontwerper van de software in de Audi Activesphere, Sid Odedra. ‘Alles wordt nu verpakt in schermen en wordt digitaal. Als je het mij vraagt, moet er een perfecte balans komen. We moeten het interieur zo indelen dat bepaalde elementen fysiek blijven, omdat je tijdens het rijden sommige handelingen blind wilt uitvoeren, toch?’ Laten we daar dan maar hoop uit putten. De Audi Activesphere geeft ons in ieder geval genoeg om over na te praten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear