Hoe zou jij het vinden als je op de rommelmarkt een vaas verkoopt voor 5 euro, om te zien hoe iemand er een bloemetje in zet en hem verkoopt voor 15 euro? Je kunt het dan heel oneerlijk vinden; óf je gaat de volgende keer zelf naar de bloemist. Audi kiest ervoor om niet te gaan zitten brommen op tuners als Abt die gerust een tonnetje meer vragen voor een verbouwde RS 6. Nee, ze komen nu zelf met koolstofvezel goodies en wat extra vermogen: dit is de Audi RS 6 GT.
Lezers met een goed geheugen zien gelijk dat deze stationwagen veel wegheeft van de Audi RS 6 GTO uit 2020. Audi liet toen een groepje stagiairs los op een Avant om een rijdende ode te brengen aan de geweldige Audi 90 IMSA GTO. Dat project was net iets wilder dan deze productieversie met dichte velgen, een rolkooi, kuipstoelen en een zij-uitlaat, maar de achterspoiler is vrijwel één op één overgenomen van de GTO.
Voor het eerst een koolstofvezel motorkap van Audi
Dit wil niet zeggen dat Audi zich er gemakkelijk vanaf maakt met een stickersetje en wat logootjes. De bumpers, grille, zijskirts en diffuser zijn anders dan bij de normale RS 6 en voor het eerst monteert Audi een koolstofvezel motorkap op een productiemodel. Ze laten zelfs een stukje ongespoten zodat je kunt zien dat het echt koolstofvezel is. Ook de brede voorspatborden met luchtuitlaten zijn gemaakt van koolstofvezel en speciaal ontworpen voor de Audi RS 6 GT.
De dempers zijn vervangen door een handmatig instelbare schroefset. Omdat ze nu meer instelmogelijkheden hebben, kun je de auto beter tweaken als je bijvoorbeeld het circuit op gaat. Goed, niemand die dat doet, maar het idee is leuk. Je mag overigens de schroefset achterwege laten en gaan voor de adaptieve dempers of de luchtvering van de normale RS 6. Het achterdifferentieel is aangepast zodat het kontje wat meer geneigd is om uitstapjes te maken. Wel zo leuk. De auto staat niet op racebanden, maar gewoon op sportieve Continentals.
Geen extra vermogen voor de Audi RS 6 GT
Laten we het vooral nog even hebben over het vermogen. Audi leeft zich niet volledig uit en geeft de 4,0-liter V8 een bescheiden 30 pk en 50 Nm extra voor een totaal van 630 pk en 850 Nm. Inderdaad, hetzelfde vermogen als de RS 6 Performance heeft. De 0-naar-100-tijd van 3,3 seconden is wel 0,1 seconde lager dan die van de Performance. De 0-naar-200-tijd is 11,5 seconden. De topsnelheid is 305 km/u en je krijgt altijd keramische remmen om de boel tot stilstand te brengen.
Als je de Audi RS 6 GT in het wit bestelt, kun je de stickers in de kleuren van Audi Sport aanvinken (zwart, grijs en rood). Ga je voor een zwarte of Nardogrijze auto, dan krijg je een stickerset zonder rode tonen. Bij de witte auto krijg je altijd witte velgen; bij de andere lakkleuren zijn ze mat- of hoogglans zwart.
Koolstofvezel kuipstoelen
Binnenin monteert Audi kuipstoelen met een koolstofvezel achterkant. Daarnaast is er veel Dinamica-stof, wat een soort alcantara is, en een boel rode stiksels. Ook de gordels zijn in het rood uitgevoerd. Op de middenconsole zie je welke van de 660 exemplaren jij hebt. Als je het mooi vindt, kun je decoratiestukken van koolstofvezel laten monteren.
De Nederlandse prijs van de Audi RS 6 GT is nog niet bekend. In Duitsland kost ie zo’n 80.000 euro meer dan de Performance. Dat zou betekenen dat je in Nederland uitkomt op een prijs van ergens boven de 300.000 euro.
Walter heeft op 7 februari 2024 geschreven:
Iets voor de politie?