Audi RS 6 GTO eert de 90 IMSA

Met een trekhaak?

Audi RS 6 GTO en Audi 90 IMSA GTO
Audi RS 6 GTO
Audi RS 6 GTO
Audi RS 6 GTO
Audi RS 6 GTO
Audi RS 6 GTO
Audi RS 6 GTO
Audi RS 6 GTO en Audi 90 IMSA GTO
Audi RS 6 GTO
Audi RS 6 GTO
Audi RS 6 GTO
Audi RS 6 GTO
Audi RS 6 GTO
Audi RS 6 GTO

Zeker, die Audi RS 6 GTO ziet er tof uit. Maar voordat we daar over beginnen, moeten we je vertellen over de Audi 90 quattro IMSA GTO – een van de mooiste raceauto’s ooit gebouwd. Hij dient als inspiratiebron voor deze opgepepte RS 6 en überhaupt is hij voor de autokenner een onmisbaar stukje autogeschiedenis. Het begon in 1988, toen het merk met de Audi 200 meedeed aan de Amerikaanse TransAm-raceklasse. De 200 met een vijfcilinder met 510 pk was zo dominant dat vierwielaandrijving verboden werd. Geen probleem, want dan stapte Audi toch gewoon over naar de IMSA-klasse?

Audi bouwde een buizenframe en monteerde daar een koets op die in de verte iets weg had van een platgeslagen Audi 90. Dit noemen ze ook wel een silhouette racer – een auto die lijkt op een straatvariant, maar technisch weinig deelt. De breedgeschouderde Audi 90 quattro IMSA GTO was een van de meest intimiderende racers. Niet alleen voor andere circuitbezoekers, maar net zo voor de coureur. De 2,2-liter vijfcilinder produceerde meer dan 700 pk dankzij een enorme turbo. De uitlaat komt naar buiten waar ooit de passagier zou uitstappen. Schakelen? Dat deden coureurs in die tijd gewoon zelf.

Zeven van de dertien races

Hurley Haywood en Hans-Joachim Stuck klommen achter het stuur om zeven van de dertien races te winnen in 1989. Uiteindelijk wist Audi het seizoen niet te winnen, die eer ging naar het Amerikaanse merk Mercury. De Audi 90 quattro IMSA GTO beleefde slechts één glorieus seizoen, omdat het merk besloot zich liever te focussen op de DTM in het thuisland. Maar het was genoeg om de geweldige Audi 90 een prominente plek in de racegeschiedenis te geven. Tegenwoordig is de auto favoriet bij de marketingafdeling van het merk om zo nu en dan even naar te verwijzen met een speciaal modelletje. Bijvoorbeeld de Audi e-tron Vision Gran Turismo of de Audi TT Clubsport Turbo.

En nu is er dus de Audi RS 6 GTO, die ter ere van 40 jaar quattro is gebouwd. De parelmoerwitte koets met zwarte, donkergrijze en rode strepen zijn onmiskenbaar GTO, net als de zij-uitlaat (die niet uit de deur komt, maar uit de zijskirt) en de dichte velgen. Geheel in stijl wordt er een bredere bodykit op de Audi RS 6 GTO gemonteerd. Binnenin verwijderde Audi het interieur om plaats te maken voor een rolkooi en twee kuipstoelen. Vier had volgens ons ook prima gepast. Over motorische aanpassingen wordt niets gezegd.

Wat is de prijs van de Audi RS 6 GTO?

Oh, ja, ga maar eventjes zitten. We hebben slecht nieuws, want deze Audi RS 6 GTO gaat niet in productie. Het is een vingeroefening voor Audi-stagiaires in Neckarsulm. De enige hoop die bestaat, is dat tuners met het concept aan de slag gaan. We hopen het van harte.

Reacties
  1. Sim zegt op 11 november 2020 om 21:07:

    Die “dichte velgen” zijn turbofans, een aerodynamisch trucje uit de jaren ’80 om warme lucht (van de remmen) uit de wielkasten te onttrekken en tegelijkertijd downforce te creëren (doordat lucht onttrokken wordt uit de wielkasten ontstaat een onderdruk).
    Feitje: De Brawn BGP 001 waarmee Button in 2009 wereldkampioen F1 werd had ook turbofans op de wielen zitten.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws