Vergeet even alles wat je weet over brandstofprijzen, onderhoudskosten en verzekeringskosten. Ervaar vervolgens een euforisch gevoel en laat je fantasie de vrije loop als je hoort dat deze Audi RS 6 met V10-motor en 730 pk net zoveel kost als een Audi A1 met een stel opties. Een tiencilinder voor supermini-geld. Onwetendheid is een zegen.

De Audi RS 6 bracht in 2018 een bezoekje aan JDEngineering. Toen hij de parkeerplaats op kwam rollen, produceerde de 5,0-liter V10 nog 580 pk en 650 Nm. Na vertrek verdeelde de quattro-vierwielaandrijving 732 pk en 926 Nm over de wielen. De software van de motor en de transmissie werd aangepast om de prestaties te bereiken.

Autobedrijf Schouten vraagt 29.900 euro voor de Audi RS 6 uit 2008 met 158.863 op de teller en dat komt qua prijs overeen met andere RS’jes uit die generatie. Voor 10.000 euro meer heb je trouwens ook een RS 6 sedan van dezelfde generatie met 750 pk en 1.000 Nm koppel. Ook leuk.

Deze generatie Audi RS 6 is misschien wel de tofste dankzij zijn subtiele styling en uiteraard die heerlijke V10. Het probleem was altijd dat ie voorbijgereden werd door de nieuwere RS 6 met zijn 4,0-liter V8. Nu heb je eigenlijk geen reden meer om niet voor deze generatie Audi RS 6 te kiezen.

Alhoewel, een nieuwe 0-100-tijd van de Audi RS 6 met 730 pk is niet opgegeven. Vanuit de fabriek duurt het sprintje 4,6 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Of ie daadwerkelijk sneller is, zou je in de praktijk moeten testen.

Reacties

  • Jaap heeft op 30 mei 2019 geschreven:

    Veel pk’s maar een wel erg saai uiterlijk

    Reageer
  • Jacco heeft op 23 mei 2019 geschreven:

    Petjes in een golfje GTI zijn cool! Kakkers met een maatpak en dito schoenen in een RS6 getver..

    • Ray heeft op 29 mei 2019 geschreven:

      Audi typisch voor criminele mocros, VW zoals het onderzoek zegt voor domme mensen met of zonder perje

      Reageer
    • Jeroni heeft op 23 mei 2019 geschreven:

      Gelijk heb je! Al zie ik liever kakkers dan bontkraagjes in een RS6. #jeweetzelf. 🙂

      Reageer
    Reageer
  • Jeroen heeft op 22 mei 2019 geschreven:

    Mijn oude wagen! Heerlijke knalbak. De tuning deed m goed. Over die 250-limiet geen zorgen maken. Ook niet over petjes in die Golf naast je bij het verkeerslicht. In Duitsland gewoon bier e.d. kopen en zo hard als je durft weer naar huis. Of Oostenrijk. Die V10 maakt gaat krijsen boven in de toeren. Erg vermakelijk allemaal.

    • Tom Aarnoutse heeft op 20 juli 2021 geschreven:

      Hoi Jeroen, Ik overweeg deze auto nu te kopen.
      Kun je mij er wat meer over vertellen?

      Reageer
    • Thomas heeft op 22 mei 2019 geschreven:

      Petjes really..

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)