
Audi bouwde zijn e-tron GT naast de oude R8 in de fabriek in Bollinger Höfe. De supercar van Audi is niet meer, maar gelukkig werd het superhelden-DNA van de R8 overgedragen aan het elektrische wonderkind. Deze nieuwe Audi RS e-tron GT Performance is de krachtigste productieauto die het merk ooit heeft gemaakt. Ook de verstandigere uitvoeringen van de e-tron GT krijgen een kleine update.
De Audi RS e-tron GT Performance (groen op de foto’s) heeft 925 pk en zoeft van 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden. De auto deelt zijn technische basis met de Porsche Taycan, maar die auto moet koning blijven. De Taycan Turbo GT heeft 1.034 pk en doet het sprintje in 2,3 seconden. Helaas kun je bij EV’s niet met wat software de turbodruk verhogen naar hetzelfde niveau.
De andere nieuwe e-tron GT-uitvoeringen
Is 925 te veel? De Audi S e-tron GT en heeft 679 pk. De 0-naar-100-tijd is nog steeds vrij kort met 3,4 seconden en de topsnelheid is 245 km/u. De RS e-tron GT is de volgende stap met 856 pk, een sprintsnelheid naar 100 km/u van 2,8 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Ook de Performance stopt bij 250 km/u met accelereren.
De goedkoopste nieuwe e-tron GT herken je straks aan het simpele ontwerp van de voorbumper. Daarnaast zijn de inzetstukken op de hoeken meegespoten in de carrosseriekleur. De RS-modellen hebben een andere grille en een sportiever ogende diffuser. In het midden van die achterbumper vind je een rode reflector. Is dit de eerste F1-referentie op een straatauto in het nieuwe F1-tijdperk van Audi?
De gewichtsbesparingen van de nieuwe e-tron GT
Blijkbaar zijn de elektromotoren niet alleen sterker, maar ook tien kilo lichter dan voorheen. Mocht je hierin geïnteresseerd zijn: de motoren komen van het PPE-platform van Porsche af. Het zijn dus de motoren van de nieuwe Macan. Het accupakket met een capaciteit van 97 kWh is ook lichter. Dankzij het negen kilo lagere gewicht weegt de batterij nu 625 kilo. Het accupakket opladen kan met 320 kW. Opladen van 10 naar 80 procent moet in 18 minuten kunnen.
Daarnaast zijn de remschijven groter en zijn ze optioneel carbon-keramisch. De elektromotoren kunnen nu 400 kW aan kracht terugwinnen en naar de batterij sturen. Voorheen was dit 290 kW. Verder is er nieuwe luchtvering en staat er een actief onderstel op de optielijst. De koets kan 77 millimeter omhoog komen wanneer je in- of uitstapt. Dit onderstel houdt de carrosserie recht in bochten, bij het remmen en bij het accelereren.
Alle nieuwe e-tron GT-modellen hebben een stuur dat aan de boven- en onderkant is afgevlakt. Bij de RS-uitvoeringen heeft het stuur rode knoppen. Een 12-uur markering is optioneel. Voor de bekleding worden duurzame materialen gebruikt. Op het bestuurdersscherm kun nu de laadsnelheid zien. Bij de Performance-versie heeft het display voor de bestuurder witte wijzerplaten zoals in de oude Audi RS 2 Avant.
Wat kosten de nieuwe Audi e-tron GT’s?
Op een later moment vertelt Audi wanneer de nieuwe e-tron GT’s naar Nederland komen en wat we er dan voor gaan betalen. De oude instapper kostte minimaal 112.980 euro en de RS e-tron GT had een startprijs van 156.700 euro. Daar zullen deze opgefriste modellen wel overheen gaan.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “De nieuwe RS e-tron GT Performance is de snelste Audi ooit gemaakt (925 pk)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Audi legt het gereedschap om de frunk van de e-tron GT te openen… in de frunk

Welke van deze prachtbakken is de beste driftauto?

Dit is de Audi RS e-tron GT van Ken Block

Audi RS e-tron GT: heel anders dan de Porsche Taycan?

Autohoes Audi e-tron GT lijkt op de conceptcar

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Zo zonde dat dit een EV is. Het is een zeldzame verschijning, maar zo mooi in het echt.
Milieu? Stop met die pk onzin van EV en ga echt voor duurzaam. Elke keer blijkt de minst sterke uitvoering het zuinigst….. Er zou een belastingheffing moeten komen op verbruik in kWh.
Pak de fiets, 0.3 pk. Als je duurzaam wilt gaan, neem een diesel. Die van mij, 2.0 TDI, doet dat al ruim 800.000 km, 18 jaar lang.