Audi bouwde zijn e-tron GT naast de oude R8 in de fabriek in Bollinger Höfe. De supercar van Audi is niet meer, maar gelukkig werd het superhelden-DNA van de R8 overgedragen aan het elektrische wonderkind. Deze nieuwe Audi RS e-tron GT Performance is de krachtigste productieauto die het merk ooit heeft gemaakt. Ook de verstandigere uitvoeringen van de e-tron GT krijgen een kleine update.

De Audi RS e-tron GT Performance (groen op de foto’s) heeft 925 pk en zoeft van 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden. De auto deelt zijn technische basis met de Porsche Taycan, maar die auto moet koning blijven. De Taycan Turbo GT heeft 1.034 pk en doet het sprintje in 2,3 seconden. Helaas kun je bij EV’s niet met wat software de turbodruk verhogen naar hetzelfde niveau.

De andere nieuwe e-tron GT-uitvoeringen

Is 925 te veel? De Audi S e-tron GT en heeft 679 pk. De 0-naar-100-tijd is nog steeds vrij kort met 3,4 seconden en de topsnelheid is 245 km/u. De RS e-tron GT is de volgende stap met 856 pk, een sprintsnelheid naar 100 km/u van 2,8 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Ook de Performance stopt bij 250 km/u met accelereren.

De goedkoopste nieuwe e-tron GT herken je straks aan het simpele ontwerp van de voorbumper. Daarnaast zijn de inzetstukken op de hoeken meegespoten in de carrosseriekleur. De RS-modellen hebben een andere grille en een sportiever ogende diffuser. In het midden van die achterbumper vind je een rode reflector. Is dit de eerste F1-referentie op een straatauto in het nieuwe F1-tijdperk van Audi?

De gewichtsbesparingen van de nieuwe e-tron GT

Blijkbaar zijn de elektromotoren niet alleen sterker, maar ook tien kilo lichter dan voorheen. Mocht je hierin geïnteresseerd zijn: de motoren komen van het PPE-platform van Porsche af. Het zijn dus de motoren van de nieuwe Macan. Het accupakket met een capaciteit van 97 kWh is ook lichter. Dankzij het negen kilo lagere gewicht weegt de batterij nu 625 kilo. Het accupakket opladen kan met 320 kW. Opladen van 10 naar 80 procent moet in 18 minuten kunnen.

Daarnaast zijn de remschijven groter en zijn ze optioneel carbon-keramisch. De elektromotoren kunnen nu 400 kW aan kracht terugwinnen en naar de batterij sturen. Voorheen was dit 290 kW. Verder is er nieuwe luchtvering en staat er een actief onderstel op de optielijst. De koets kan 77 millimeter omhoog komen wanneer je in- of uitstapt. Dit onderstel houdt de carrosserie recht in bochten, bij het remmen en bij het accelereren.

Alle nieuwe e-tron GT-modellen hebben een stuur dat aan de boven- en onderkant is afgevlakt. Bij de RS-uitvoeringen heeft het stuur rode knoppen. Een 12-uur markering is optioneel. Voor de bekleding worden duurzame materialen gebruikt. Op het bestuurdersscherm kun nu de laadsnelheid zien. Bij de Performance-versie heeft het display voor de bestuurder witte wijzerplaten zoals in de oude Audi RS 2 Avant.

Wat kosten de nieuwe Audi e-tron GT’s?

Op een later moment vertelt Audi wanneer de nieuwe e-tron GT’s naar Nederland komen en wat we er dan voor gaan betalen. De oude instapper kostte minimaal 112.980 euro en de RS e-tron GT had een startprijs van 156.700 euro. Daar zullen deze opgefriste modellen wel overheen gaan.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 19 juni 2024 geschreven:

    Zo zonde dat dit een EV is. Het is een zeldzame verschijning, maar zo mooi in het echt.

    Reageer
  • Adje heeft op 18 juni 2024 geschreven:

    Milieu? Stop met die pk onzin van EV en ga echt voor duurzaam. Elke keer blijkt de minst sterke uitvoering het zuinigst….. Er zou een belastingheffing moeten komen op verbruik in kWh.

    • Ronnie heeft op 18 september 2024 geschreven:

      Pak de fiets, 0.3 pk. Als je duurzaam wilt gaan, neem een diesel. Die van mij, 2.0 TDI, doet dat al ruim 800.000 km, 18 jaar lang.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)