Winkeleigenaren opgelet. Binnenkort moet je niet enkel waakzaam zijn voor het geluid van een naderende Audi V8, maar ook voor dat van een V6. De volgende Audi RS5 Coupé, Audi RS5 Sportback en RS4 Avant verliezen hun atmosferische V8. Het favoriete gereedschap van elke ramkraker krijgt daar een geblazen V6 voor terug. Dat vertelt een bron aan Motor1, dat het op zijn beurt tijdens een dealerpresentatie opving.
De RS-modellen krijgen het blok van de Porsche Panamera 4S. De 2,9-liter TFSI geeft de Porsche 440 pk. Door wat aan de turbodruk te klieren, geeft Audi de RS4 en RS5 450 pk en 600 Nm. Zonder kluis achterin moeten de RS-krakers in minder dan vier seconden naar de 100 km/u schieten.
Het vermogen van de hete Audi’s blijft dus gelijk, maar het koppel neemt flink toe – en dat hebben ze nodig. De 4,2-liter V8 leverde een matige 430 Nm, waarmee de RS-modellen het nu zelfs verliezen van een BMW 750i. Voor de Audi RS5 is het de eerste keer dat hij het met slechts zes cilinders moet doen. De Audi RS4 gaat terug naar zijn roots: de eerste RS4 had een 2,7-liter V6 met twee turbo’s.
In dezelfde presentatie vertelt Audi dat de RS4 Avant in december van dit jaar komt en de RS5 Coupé al in juni. Waarschijnlijk staat de Audi RS5 Coupé in maart op de autoshow van Genève en de RS4 Avant in september op de autoshow van Frankfurt.
Foto: X-Tomi Design
Reacties