Hebben we het toppunt van de hete hatchbacks bereikt? De nieuwe Audi S3 is hier, als Limousine en als Sportback. Net als bij de vorige generatie legt Audi de 2.0 TSI in de neus; het vermogen van 310 pk is gelijk gebleven. Opvallend is de 0-100-tijd, die is 0,2 seconden langzamer geworden. Zowel de hatchback als de sedan sprinten in 4,8 seconden naar de 100 km/u – de vorige deed dat in 4,6 seconden. Vierwielaandrijving en een automaat zijn standaard op beide Audi S3’s.
Een reden voor de mindere prestaties wordt niet gegeven, maar we hebben zo het vermoeden dat Audi prestaties moest inleveren om de uitstoot iets omlaag te krijgen. Een partikelfilter speelde vast een bijrol. Makkelijk zou zijn om de uitstootcijfers van de huidige Audi S3 en de vorige naast elkaar te leggen, maar de vorige generatie werd nog gemeten via de NEDC-meetmethode. Appels met peren, dus. De WLTP-cyclus was wel de reden dat de RS 3 vroegtijdig uit de prijslijsten verdween.
Goed, we kunnen blijven hangen op die 0,2 seconden, maar in de praktijk ga je daar weinig van merken. Bovendien zijn Audi’s vaak net iets sneller in de praktijk dan op papier. De topsnelheid van de Audi S3 is in ieder geval wederom begrensd op 250 km/u. Verder is de nieuwe Audi S3 voorzien van de nieuwste snufjes van de Volkswagen Groep. Er is een krachtig infotainmentsysteem, een wifi-hotspot en zaken als Apple CarPlay en Android Auto. Plus een rits rij-assistenten.
En de Audi RS 3?
Hoewel de vorige Audi RS 3 geschrapt werd vanwege de strengere emissie-eisen, hoef je je geen zorgen te maken. Deze generatie van de A3 krijgt gewoon een topuitvoering, inclusief de vijfcilinder met meer dan 400 pk. Anders zouden ze het Mercedes wel erg makkelijk maken. Verdere informatie over de RS 3 is nog niet bekend. De nieuwe Audi S3 is vanaf oktober leverbaar in Nederland. Prijzen van de hete hatch en sedan volgen tegen die tijd.
Reacties