
Hebben we het toppunt van de hete hatchbacks bereikt? De nieuwe Audi S3 is hier, als Limousine en als Sportback. Net als bij de vorige generatie legt Audi de 2.0 TSI in de neus; het vermogen van 310 pk is gelijk gebleven. Opvallend is de 0-100-tijd, die is 0,2 seconden langzamer geworden. Zowel de hatchback als de sedan sprinten in 4,8 seconden naar de 100 km/u – de vorige deed dat in 4,6 seconden. Vierwielaandrijving en een automaat zijn standaard op beide Audi S3’s.
Een reden voor de mindere prestaties wordt niet gegeven, maar we hebben zo het vermoeden dat Audi prestaties moest inleveren om de uitstoot iets omlaag te krijgen. Een partikelfilter speelde vast een bijrol. Makkelijk zou zijn om de uitstootcijfers van de huidige Audi S3 en de vorige naast elkaar te leggen, maar de vorige generatie werd nog gemeten via de NEDC-meetmethode. Appels met peren, dus. De WLTP-cyclus was wel de reden dat de RS 3 vroegtijdig uit de prijslijsten verdween.
Goed, we kunnen blijven hangen op die 0,2 seconden, maar in de praktijk ga je daar weinig van merken. Bovendien zijn Audi’s vaak net iets sneller in de praktijk dan op papier. De topsnelheid van de Audi S3 is in ieder geval wederom begrensd op 250 km/u. Verder is de nieuwe Audi S3 voorzien van de nieuwste snufjes van de Volkswagen Groep. Er is een krachtig infotainmentsysteem, een wifi-hotspot en zaken als Apple CarPlay en Android Auto. Plus een rits rij-assistenten.
En de Audi RS 3?
Hoewel de vorige Audi RS 3 geschrapt werd vanwege de strengere emissie-eisen, hoef je je geen zorgen te maken. Deze generatie van de A3 krijgt gewoon een topuitvoering, inclusief de vijfcilinder met meer dan 400 pk. Anders zouden ze het Mercedes wel erg makkelijk maken. Verdere informatie over de RS 3 is nog niet bekend. De nieuwe Audi S3 is vanaf oktober leverbaar in Nederland. Prijzen van de hete hatch en sedan volgen tegen die tijd.


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Geen BMW meer nodig: Met de vernieuwde Audi S3 kun je nu ook driften

Is de nieuwe Audi S3 wel echt beter dan de originele uit 1999?

Inhalen vóór blinde bocht is niet slim

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
