
Hebben we het toppunt van de hete hatchbacks bereikt? De nieuwe Audi S3 is hier, als Limousine en als Sportback. Net als bij de vorige generatie legt Audi de 2.0 TSI in de neus; het vermogen van 310 pk is gelijk gebleven. Opvallend is de 0-100-tijd, die is 0,2 seconden langzamer geworden. Zowel de hatchback als de sedan sprinten in 4,8 seconden naar de 100 km/u – de vorige deed dat in 4,6 seconden. Vierwielaandrijving en een automaat zijn standaard op beide Audi S3’s.
Een reden voor de mindere prestaties wordt niet gegeven, maar we hebben zo het vermoeden dat Audi prestaties moest inleveren om de uitstoot iets omlaag te krijgen. Een partikelfilter speelde vast een bijrol. Makkelijk zou zijn om de uitstootcijfers van de huidige Audi S3 en de vorige naast elkaar te leggen, maar de vorige generatie werd nog gemeten via de NEDC-meetmethode. Appels met peren, dus. De WLTP-cyclus was wel de reden dat de RS 3 vroegtijdig uit de prijslijsten verdween.
Goed, we kunnen blijven hangen op die 0,2 seconden, maar in de praktijk ga je daar weinig van merken. Bovendien zijn Audi’s vaak net iets sneller in de praktijk dan op papier. De topsnelheid van de Audi S3 is in ieder geval wederom begrensd op 250 km/u. Verder is de nieuwe Audi S3 voorzien van de nieuwste snufjes van de Volkswagen Groep. Er is een krachtig infotainmentsysteem, een wifi-hotspot en zaken als Apple CarPlay en Android Auto. Plus een rits rij-assistenten.
En de Audi RS 3?
Hoewel de vorige Audi RS 3 geschrapt werd vanwege de strengere emissie-eisen, hoef je je geen zorgen te maken. Deze generatie van de A3 krijgt gewoon een topuitvoering, inclusief de vijfcilinder met meer dan 400 pk. Anders zouden ze het Mercedes wel erg makkelijk maken. Verdere informatie over de RS 3 is nog niet bekend. De nieuwe Audi S3 is vanaf oktober leverbaar in Nederland. Prijzen van de hete hatch en sedan volgen tegen die tijd.


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Geen BMW meer nodig: Met de vernieuwde Audi S3 kun je nu ook driften

Is de nieuwe Audi S3 wel echt beter dan de originele uit 1999?

Inhalen vóór blinde bocht is niet slim

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je kunt straks ook rode verlichting aan de voorkant van een auto gaan zien – dit is waarom

Waarom 1160 matrixborden in Nederland niet aan geven hoe hard jij mag rijden (terwijl de snelheid wel geldt)

Zo weet je alle over de GP Oostenrijk 2025 in minder dan 120 seconden

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer
