
In de week van een van de belangrijkste autoshows in het land waar men denkt dat diesels alleen voor vrachtwagens is, zijn hier de Audi S5 TDI en Audi S5 Sportback TDI. De S5 is het vijfde wapenfeit in de dieselificatie van sportieve Audi’s, naast de SQ7 TDI, SQ5 TDI, S7 TDI en S6 TDI. Diesel dood? Audi denkt van niet.
De Audi S5 TDI en S5 Sportback TDI krijgen dezelfde motor als de S6 en S7, maar dan met 3 hele pk’s minder. Het totale vermogen is 347 pk en het koppel bedraagt 700 Nm. Onderin de toeren blaast een elektrische compressor lucht de motor in en verderop in het toerenbereik neemt een variabele turbo het stokje over.
Mild hybride-spul
In 4,8 seconden sprint de Audi S5 TDI naar de 100 km/u. De Sportback, met twee deuren extra, doet dezelfde sprint in 4,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Tussen de 55 en 160 km/u schakelt de motor bij gas los maximaal 40 seconden uit om brandstof te besparen.
De 48-volt startmotor en generator neemt dan de aandrijving voor zijn rekening. Dezelfde startmotor wint ook energie terug met remmen, wat weer gebruikt kan worden voor de elektrische compressor of het zogenoemde zeilen tussen de 55 en 160 km/u.
De benzineslurpende S5 is nergens meer te bespeuren op de site van Audi. Die had 354 pk en 500 Nm koppel en sprintte in 4,7 seconden naar de 100 km/u. Iets, maar haast verwaarloosbaar, sneller dus. Een ramp? De koppelrijke V6 TDI zal ongetwijfeld moeiteloos en snel door de toeren klimmen. En dat is wat je wilt in een Audi S5.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Nieuwe Audi A5: de A4 heet na 30 jaar geen A4 meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten
