In de week van een van de belangrijkste autoshows in het land waar men denkt dat diesels alleen voor vrachtwagens is, zijn hier de Audi S5 TDI en Audi S5 Sportback TDI. De S5 is het vijfde wapenfeit in de dieselificatie van sportieve Audi’s, naast de SQ7 TDI, SQ5 TDI, S7 TDI en S6 TDI. Diesel dood? Audi denkt van niet.

De Audi S5 TDI en S5 Sportback TDI krijgen dezelfde motor als de S6 en S7, maar dan met 3 hele pk’s minder. Het totale vermogen is 347 pk en het koppel bedraagt 700 Nm. Onderin de toeren blaast een elektrische compressor lucht de motor in en verderop in het toerenbereik neemt een variabele turbo het stokje over.

Mild hybride-spul

In 4,8 seconden sprint de Audi S5 TDI naar de 100 km/u. De Sportback, met twee deuren extra, doet dezelfde sprint in 4,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Tussen de 55 en 160 km/u schakelt de motor bij gas los maximaal 40 seconden uit om brandstof te besparen.

De 48-volt startmotor en generator neemt dan de aandrijving voor zijn rekening. Dezelfde startmotor wint ook energie terug met remmen, wat weer gebruikt kan worden voor de elektrische compressor of het zogenoemde zeilen tussen de 55 en 160 km/u.

De benzineslurpende S5 is nergens meer te bespeuren op de site van Audi. Die had 354 pk en 500 Nm koppel en sprintte in 4,7 seconden naar de 100 km/u. Iets, maar haast verwaarloosbaar, sneller dus. Een ramp? De koppelrijke V6 TDI zal ongetwijfeld moeiteloos en snel door de toeren klimmen. En dat is wat je wilt in een Audi S5.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)