
In de week van een van de belangrijkste autoshows in het land waar men denkt dat diesels alleen voor vrachtwagens is, zijn hier de Audi S5 TDI en Audi S5 Sportback TDI. De S5 is het vijfde wapenfeit in de dieselificatie van sportieve Audi’s, naast de SQ7 TDI, SQ5 TDI, S7 TDI en S6 TDI. Diesel dood? Audi denkt van niet.
De Audi S5 TDI en S5 Sportback TDI krijgen dezelfde motor als de S6 en S7, maar dan met 3 hele pk’s minder. Het totale vermogen is 347 pk en het koppel bedraagt 700 Nm. Onderin de toeren blaast een elektrische compressor lucht de motor in en verderop in het toerenbereik neemt een variabele turbo het stokje over.
Mild hybride-spul
In 4,8 seconden sprint de Audi S5 TDI naar de 100 km/u. De Sportback, met twee deuren extra, doet dezelfde sprint in 4,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Tussen de 55 en 160 km/u schakelt de motor bij gas los maximaal 40 seconden uit om brandstof te besparen.
De 48-volt startmotor en generator neemt dan de aandrijving voor zijn rekening. Dezelfde startmotor wint ook energie terug met remmen, wat weer gebruikt kan worden voor de elektrische compressor of het zogenoemde zeilen tussen de 55 en 160 km/u.
De benzineslurpende S5 is nergens meer te bespeuren op de site van Audi. Die had 354 pk en 500 Nm koppel en sprintte in 4,7 seconden naar de 100 km/u. Iets, maar haast verwaarloosbaar, sneller dus. Een ramp? De koppelrijke V6 TDI zal ongetwijfeld moeiteloos en snel door de toeren klimmen. En dat is wat je wilt in een Audi S5.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Nieuwe Audi A5: de A4 heet na 30 jaar geen A4 meer

De Nederlandse politie rijdt ook met deze onopvallende Audi S5 TDI

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
