
In de week van een van de belangrijkste autoshows in het land waar men denkt dat diesels alleen voor vrachtwagens is, zijn hier de Audi S5 TDI en Audi S5 Sportback TDI. De S5 is het vijfde wapenfeit in de dieselificatie van sportieve Audi’s, naast de SQ7 TDI, SQ5 TDI, S7 TDI en S6 TDI. Diesel dood? Audi denkt van niet.
De Audi S5 TDI en S5 Sportback TDI krijgen dezelfde motor als de S6 en S7, maar dan met 3 hele pk’s minder. Het totale vermogen is 347 pk en het koppel bedraagt 700 Nm. Onderin de toeren blaast een elektrische compressor lucht de motor in en verderop in het toerenbereik neemt een variabele turbo het stokje over.
Mild hybride-spul
In 4,8 seconden sprint de Audi S5 TDI naar de 100 km/u. De Sportback, met twee deuren extra, doet dezelfde sprint in 4,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Tussen de 55 en 160 km/u schakelt de motor bij gas los maximaal 40 seconden uit om brandstof te besparen.
De 48-volt startmotor en generator neemt dan de aandrijving voor zijn rekening. Dezelfde startmotor wint ook energie terug met remmen, wat weer gebruikt kan worden voor de elektrische compressor of het zogenoemde zeilen tussen de 55 en 160 km/u.
De benzineslurpende S5 is nergens meer te bespeuren op de site van Audi. Die had 354 pk en 500 Nm koppel en sprintte in 4,7 seconden naar de 100 km/u. Iets, maar haast verwaarloosbaar, sneller dus. Een ramp? De koppelrijke V6 TDI zal ongetwijfeld moeiteloos en snel door de toeren klimmen. En dat is wat je wilt in een Audi S5.
Meer van TopGear


Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
