
In de week van een van de belangrijkste autoshows in het land waar men denkt dat diesels alleen voor vrachtwagens is, zijn hier de Audi S5 TDI en Audi S5 Sportback TDI. De S5 is het vijfde wapenfeit in de dieselificatie van sportieve Audi’s, naast de SQ7 TDI, SQ5 TDI, S7 TDI en S6 TDI. Diesel dood? Audi denkt van niet.
De Audi S5 TDI en S5 Sportback TDI krijgen dezelfde motor als de S6 en S7, maar dan met 3 hele pk’s minder. Het totale vermogen is 347 pk en het koppel bedraagt 700 Nm. Onderin de toeren blaast een elektrische compressor lucht de motor in en verderop in het toerenbereik neemt een variabele turbo het stokje over.
Mild hybride-spul
In 4,8 seconden sprint de Audi S5 TDI naar de 100 km/u. De Sportback, met twee deuren extra, doet dezelfde sprint in 4,9 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Tussen de 55 en 160 km/u schakelt de motor bij gas los maximaal 40 seconden uit om brandstof te besparen.
De 48-volt startmotor en generator neemt dan de aandrijving voor zijn rekening. Dezelfde startmotor wint ook energie terug met remmen, wat weer gebruikt kan worden voor de elektrische compressor of het zogenoemde zeilen tussen de 55 en 160 km/u.
De benzineslurpende S5 is nergens meer te bespeuren op de site van Audi. Die had 354 pk en 500 Nm koppel en sprintte in 4,7 seconden naar de 100 km/u. Iets, maar haast verwaarloosbaar, sneller dus. Een ramp? De koppelrijke V6 TDI zal ongetwijfeld moeiteloos en snel door de toeren klimmen. En dat is wat je wilt in een Audi S5.
Meer van TopGear


De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Nieuwe Audi A5: de A4 heet na 30 jaar geen A4 meer

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
