Audi S6 TDI en S7 TDI zijn de nieuwe dieselbeukers

In Europa zijn de Audi S6 en S7 nu dieselmotoren. In Amerika niet

Audi S6 TDI Avant Tango Rood
Audi S6 TDI Avant Tango Rood
Audi S6 TDI Avant Tango Rood
Audi S6 TDI Avant Tango Rood
Audi S6 TDI Avant Navarra Blauw
Audi S6 TDI Avant Navarra Blauw
Audi S6 TDI Avant Navarra Blauw
Audi S6 TDI Avant Navarra Blauw
Audi S6 TDI Avant Tango Rood
Audi S6 TDI Avant Tango Rood
Audi S6 TDI Avant Tango Rood
Audi S6 TDI Avant Tango Rood
Audi S6 TDI Avant Navarra Blauw
Audi S6 TDI Avant Navarra Blauw
Audi S6 TDI Avant Navarra Blauw
Audi S6 TDI Avant Navarra Blauw

Oké, die hadden we even niet zien aankomen. Terwijl de Volkswagen Groep nog aan het puinruimen is na de Dieselgate, zijn hier de nieuwe Audi S6 TDI en Audi S7 TDI – het zijn dus diesels. Ze durven zelfs een verbastering van de gevleugelde uitspraak ‘Clean Diesel’ weer van stal te halen.

Clean power haalt Audi aan in het Engelstalige persbericht, wanneer ze spreken over de elektrische compressor op de V6-dieselmotor. Je moet het maar durven. De 3,0-liter dieselmotor krijgt naast de elektrische compressor een reguliere turbo met variabele geometrie. Volgens Audi elimineert deze combinatie elke vorm van turbogat.

Audi S6 TDI en S7 TDI: de specificaties

De V6-dieselmotor produceert al tussen de 2.500 en 3.100 tpm een forse 700 Nm koppel. Daarbij produceert de motor 349 pk. De elektrische compressor spoelt op met een reactietijd van 250 milliseconden en spint tot 70.000 tpm. Dit allemaal zorgt voor een 0-100-tijd van 5 seconden voor de sedanversie van de Audi S6 TDI en 5,1 seconden voor de S6 TDI Avant en de Audi S7 TDI.

Hybridetechniek

Om de nodige grammetjes CO2 te schrappen, monteert Audi een 48-volt hybridesysteem in de Audi S6 en S7. Een kleine elektromotor op de krukas fungeert als generator, startmotor en klein elektrohulpje bij het optrekken. Een achttrapsautomaat en permanente vierwielaandrijving (quattro, uiteraard) zijn standaard op de performancemodellen.

Tot 70 procent van het vermogen kan naar de voorwielen en 85 procent kan naar de achterwielen. Een beetje spelen bij het uitkomen van een bocht met de Audi S6 TDI en S7 TDI zal dus geen probleem zijn. De S6 staat 20 millimeter lager dan de normale A6 dankzij een sportonderstel en de S7 staat 10 millimeter lager dan de A7.

Audi S6 TDI en S7 TDI: de prijs

De prijzen van de nieuwe performancemodellen zijn nog niet bekend, alleen dat ze binnenkort te bestellen zijn. We zouden graag een schatting geven, maar met de nieuwe motoren is het lastig vergelijken met de vorige generatie S-modellen. De vorige S6 schommelde rond de 130.000 euro en de S7 rond de 140.000 euro.

In Amerika

In Amerika, Azië en het Midden-Oosten krijgen ze wél een benzineversie van de Audi S6 en S7. Dit vanwege ‘de voorkeuren en rijprofielen van de lokale klanten’. Juist. De S-jes krijgen daar de aandrijflijn uit de RS 4 en RS 5: een 2,9-liter V6 met 450 pk en 600 Nm koppel. Iemand die nog een leuk object kocht om te importeren en in Nederland door te verkopen: alsjeblieft.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Tests