Hoe maakt led-trendsetter Audi een topmodel nog beter? Door nieuwe licht-technologieën toe te voegen, natuurlijk. En nog een paar andere dingen ook, hoor, dat je niet denkt dat ze daar in Ingolstadt de hele tijd zitten te niksen.
Niksen en lui achterover leunen, dat doen wij wel voor ze. We zijn net in de nieuwe Audi S8 gestapt, en het voelt een beetje als thuiskomen; als we in een huis van leer, alcantara en aluminium zouden wonen. Er zit sfeerverlichting in het plafond, het is er stil en het ruikt lekker. We zitten vorstelijk, en nog vorstelijker wanneer de stoelen ons beginnen te masseren. Zo houden we het wel even uit. Het is bijna jammer dat we aan het werk moeten.
We starten de biturbo V8 en horen ergens in de verte iets rommelen. We hebben net van een onberispelijke man die boos keek als we kauwgom kauwden een spoedcursus ‘nieuwe A8 en S8’ gekregen. Daarbij hebben we geleerd dat alle versies van Audi’s topsedan nu zuiniger, schoner en krachtiger zijn, behalve de S8 met z’n cilinder-uitschakelende biturbo V8; die is alleen zuiniger en schoner. Nou ja, het is niet zo dat er niet al genoeg kracht voorhanden was.
Ondanks al het geweld tijdens het accelereren, blijft het interieur van de S8 sereen. De auto is in alles zo subtiel dat je goed moet opletten om iets van snelheid en sensatie mee te krijgen. Zelfs de ploffen bij het opschakelen en roffels bij het uitrollen klinken in het interieur als beschaafde kuchjes. Door de rij-modus via het grote scherm op ‘dynamic’ te zetten, maak je alles wat rauwer, en met de automaat in de sportstand wordt de S8 zowaar wat giftig – iets wat ‘m niet eens misstaat. Maar het mooist blijft ie toch met alle snuisterijen in de comfortstand. Zo is ie bedoeld.
Het pronkstuk van de nieuwe S8 prijkt voor op z’n neus. Daar zit een stel nieuwe koplampen die er uitzien alsof ze door een architect zijn ontworpen. Ze bestaan uit matrix-led’jes, 50 stuks in totaal, die er eigenlijk voor zorgen dat je continu met grootlicht kunt rijden. De navigatie bepaalt het lichtbeeld en sensoren houden de boel in de gaten: als ze een voor- of tegenligger spotten, schakelen ze precies die leds uit die hem of haar in de ogen schijnen. In demonstraties lijkt het verbluffend accuraat te werken, maar helaas rijden we de auto zelf op klaarlichte dag, en hebben we dus geen idee hoe het is om met zo’n lichtshow onderweg te zijn. Een praktijktest houd je tegoed.
Wat er nog meer nieuw is? Wat dacht je van leer dat niet met verf is behandeld, maar met aardbeienbladeren? Het heet Unicum en het ademt beter, wordt minder warm in de zon en wordt mooier oud, zegt Audi. De carrosserie is op punten wat aangepast, waarmee ie wat breder en sierlijker oogt, en er zijn verbeterde veiligheidssystemen. Heel mooi allemaal, maar al verwerkte Audi deze motor, sfeer en rijervaring in een bolderkar; we zouden er nog steeds weg van zijn.
Audi S8
17/20
Motor
3.993 cc
V8 biturbo
520 pk / 650 Nm
Aandrijving
vierwiel
8v automaat
Prestaties
0-100 in 4,1 s
top 250 km/u
Verbruik/milieu
9,6 l/100 km
225 g/km CO2, E-label
Afmetingen
5.136 x 1.949 x 1.458 mm (L x B x H)
2.994 mm (wielbasis)
2.065 kg
82 l (benzine)
520 l (bagage)
Prijzen
NL € 154.900 (25%)
BE n.n.b.
Het vonnis
Je mag nog zo’n fan zijn van hete hatchbacks of ander klein grut, één minuut in de S8 maakt van jou een verlichte geest. Bentley-achtige kracht en weelde voor ‘slechts’ anderhalve ton
Reacties