Het grootste verkoopargument voor SUV’s en crossovers is de hoge zit. Prinsheerlijk tuur je boven het overige verkeer uit op je met leer beklede troon. En daar betalen mensen graag wat meer voor. Ook in het geval van de Audi Q2. En dat de sportievere Audi SQ2 dan weer 20 millimeter lager bij de grond ligt, maakt dan weer niets uit, blijkbaar.
Zie de Audi SQ2 als een hoogpotige hot hatch met vierwielaandrijving. En wel eentje met een zeer chic interieur. De compacte afmetingen en de zwarte hemel maken het binnenin een knusse bedoening. Maar voordat je naar de dealer rent om er in januari eentje te mogen rijden: kijk eerst even naar de prijs van de Audi SQ2.
Wat maakt de Audi SQ2 bijzonder?
Volkswagen propt de aandrijflijn van de Volkswagen Golf R met 300 pk in de kleinste SUV die ze hebben. Dat maakt ‘m serieus snel: 4,8 seconden naar de 100 km/u en een top van 250 km/u. Het maakt hem, in Nederland in ieder geval, direct ook serieus duur: je mag minimaal 61.110 euro aftikken voor de kleine Audi SQ2.
Is de Audi SQ2 zo’n hoge prijs waard?
De blije gezichten van de mensen bij de Belastingdienst. Daar doen autoliefhebbers het toch voor? In Duitsland kost ie bijvoorbeeld ‘maar’ 44.500 euro. Als je het in perspectief zet, kost ie net iets meer dan een Volkswagen Golf R (59.221 euro) die hetzelfde vermogen heeft.
Wat zijn de concurrenten?
De Q2, en dus de Audi SQ2, is een vreemd middenmaatje. Hij is kleiner dan bijvoorbeeld een BMW X1, en daar bestaat niet eens een potente uitvoering van. De Mercedes GLA, die ook niet helemaal in hetzelfde segment zit, is oud. Directe concurrenten heeft ie van de andere Duitse grootmachten niet. Zoek het dus eerder in de hoek van de eerdergenoemde Volkswagen Golf R. Of koop een BMW M140i en drift om andere auto’s heen in plaats van eroverheen te kijken.
Reacties