
Na de plug-in-versie van de nieuwe Audi Q7 was het wachten op het andere uiterste: een ongegeneerd snelle S-versie met dikke bumpers, vier uitlaten en velgen als boomstammen. Hier heb je ‘m: de SQ7 TDI.
Z’n hart bestaat uit een 4,0-liter diesel-V8 met twee turbo’s én – om er toch nog een licht eco-gehalte aan te geven – een elektrische compressor. Deze staat de turbo’s bij wanneer ze nog niet helemaal op stoom zijn (en heeft daar slechts 250 milliseconden voor nodig), zodat de SQ7 meteen vlot van z’n plek komt en daarbij inderdaad efficiënter is. De 4.0 TDI is daarnaast de eerste Audi-diesel met variabele kleplichthoogte. Het resultaat van al dit moois: 435 pk, maar liefst 900 Nm en een 0-naar-100-sprint van 4,8 seconden. En voor de groengemutsten onder jullie: 7,4 l/100 km en 194 g/km CO2.
Net als andere Q7’s beschikt de SQ7 over zaken als een 48-voltsysteem, aluminium ophanging, de bekende virtual cockpit en een achttraps Tiptronic-automaat met vrijloop-modus. Er zijn koolstof-keramische remmen beschikbaar en de standaard luchtvering werd aangepast voor sportiever gedrag. Optioneel kun je verder kiezen voor heel veel veiligheidsgimmicks; of heb je toch liever een driving dynamics-pakket met sportdifferentieel, vierwielbesturing en actieve rolstabilisatie? Uiteraard hangt elke SQ7 vol met led’jes (matrix-led is een optie) en kun je kiezen voor vijf of zeven zitplaatsen.
De SQ7 TDI is dit voorjaar te krijgen. De Duitse prijzen beginnen bij 89.900 euro – ga voor Nederland dus maar uit van anderhalf keer zo veel.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Audi brengt de SQ7 met dikke V8 terug naar Nederland (maar niet de diesel)

Deze ruige Audi Q7 Overland is gemaakt als speelgoed voor in de woestijn

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Audi Q7 vs Land Rover Defender

Gebruikte Audi Q7 kost ook niets meer

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
