Audi SQ7 TDI komt dieselbeuken

Na de plug-in-versie van de nieuwe Audi Q7 was het wachten op het andere uiterste: een ongegeneerd snelle S-versie met dikke bumpers, vier uitlaten en velgen als boomstammen. Hier heb je ‘m: de SQ7 TDI.

Z’n hart bestaat uit een 4,0-liter diesel-V8 met twee turbo’s én – om er toch nog een licht eco-gehalte aan te geven – een elektrische compressor. Deze staat de turbo’s bij wanneer ze nog niet helemaal op stoom zijn (en heeft daar slechts 250 milliseconden voor nodig), zodat de SQ7 meteen vlot van z’n plek komt en daarbij inderdaad efficiënter is. De 4.0 TDI is daarnaast de eerste Audi-diesel met variabele kleplichthoogte. Het resultaat van al dit moois: 435 pk, maar liefst 900 Nm en een 0-naar-100-sprint van 4,8 seconden. En voor de groengemutsten onder jullie: 7,4 l/100 km en 194 g/km CO2.

Net als andere Q7’s beschikt de SQ7 over zaken als een 48-voltsysteem, aluminium ophanging, de bekende virtual cockpit en een achttraps Tiptronic-automaat met vrijloop-modus. Er zijn koolstof-keramische remmen beschikbaar en de standaard luchtvering werd aangepast voor sportiever gedrag. Optioneel kun je verder kiezen voor heel veel veiligheidsgimmicks; of heb je toch liever een driving dynamics-pakket met sportdifferentieel, vierwielbesturing en actieve rolstabilisatie? Uiteraard hangt elke SQ7 vol met led’jes (matrix-led is een optie) en kun je kiezen voor vijf of zeven zitplaatsen.

De SQ7 TDI is dit voorjaar te krijgen. De Duitse prijzen beginnen bij 89.900 euro – ga voor Nederland dus maar uit van anderhalf keer zo veel.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken