
Na de plug-in-versie van de nieuwe Audi Q7 was het wachten op het andere uiterste: een ongegeneerd snelle S-versie met dikke bumpers, vier uitlaten en velgen als boomstammen. Hier heb je ‘m: de SQ7 TDI.
Z’n hart bestaat uit een 4,0-liter diesel-V8 met twee turbo’s én – om er toch nog een licht eco-gehalte aan te geven – een elektrische compressor. Deze staat de turbo’s bij wanneer ze nog niet helemaal op stoom zijn (en heeft daar slechts 250 milliseconden voor nodig), zodat de SQ7 meteen vlot van z’n plek komt en daarbij inderdaad efficiënter is. De 4.0 TDI is daarnaast de eerste Audi-diesel met variabele kleplichthoogte. Het resultaat van al dit moois: 435 pk, maar liefst 900 Nm en een 0-naar-100-sprint van 4,8 seconden. En voor de groengemutsten onder jullie: 7,4 l/100 km en 194 g/km CO2.
Net als andere Q7’s beschikt de SQ7 over zaken als een 48-voltsysteem, aluminium ophanging, de bekende virtual cockpit en een achttraps Tiptronic-automaat met vrijloop-modus. Er zijn koolstof-keramische remmen beschikbaar en de standaard luchtvering werd aangepast voor sportiever gedrag. Optioneel kun je verder kiezen voor heel veel veiligheidsgimmicks; of heb je toch liever een driving dynamics-pakket met sportdifferentieel, vierwielbesturing en actieve rolstabilisatie? Uiteraard hangt elke SQ7 vol met led’jes (matrix-led is een optie) en kun je kiezen voor vijf of zeven zitplaatsen.
De SQ7 TDI is dit voorjaar te krijgen. De Duitse prijzen beginnen bij 89.900 euro – ga voor Nederland dus maar uit van anderhalf keer zo veel.
Meer van TopGear


Audi brengt de SQ7 met dikke V8 terug naar Nederland (maar niet de diesel)

Deze ruige Audi Q7 Overland is gemaakt als speelgoed voor in de woestijn

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Audi Q7 vs Land Rover Defender

Gebruikte Audi Q7 kost ook niets meer

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook
