
Na de plug-in-versie van de nieuwe Audi Q7 was het wachten op het andere uiterste: een ongegeneerd snelle S-versie met dikke bumpers, vier uitlaten en velgen als boomstammen. Hier heb je ‘m: de SQ7 TDI.
Z’n hart bestaat uit een 4,0-liter diesel-V8 met twee turbo’s én – om er toch nog een licht eco-gehalte aan te geven – een elektrische compressor. Deze staat de turbo’s bij wanneer ze nog niet helemaal op stoom zijn (en heeft daar slechts 250 milliseconden voor nodig), zodat de SQ7 meteen vlot van z’n plek komt en daarbij inderdaad efficiënter is. De 4.0 TDI is daarnaast de eerste Audi-diesel met variabele kleplichthoogte. Het resultaat van al dit moois: 435 pk, maar liefst 900 Nm en een 0-naar-100-sprint van 4,8 seconden. En voor de groengemutsten onder jullie: 7,4 l/100 km en 194 g/km CO2.
Net als andere Q7’s beschikt de SQ7 over zaken als een 48-voltsysteem, aluminium ophanging, de bekende virtual cockpit en een achttraps Tiptronic-automaat met vrijloop-modus. Er zijn koolstof-keramische remmen beschikbaar en de standaard luchtvering werd aangepast voor sportiever gedrag. Optioneel kun je verder kiezen voor heel veel veiligheidsgimmicks; of heb je toch liever een driving dynamics-pakket met sportdifferentieel, vierwielbesturing en actieve rolstabilisatie? Uiteraard hangt elke SQ7 vol met led’jes (matrix-led is een optie) en kun je kiezen voor vijf of zeven zitplaatsen.
De SQ7 TDI is dit voorjaar te krijgen. De Duitse prijzen beginnen bij 89.900 euro – ga voor Nederland dus maar uit van anderhalf keer zo veel.
Meer van TopGear


Audi brengt de SQ7 met dikke V8 terug naar Nederland (maar niet de diesel)

Deze ruige Audi Q7 Overland is gemaakt als speelgoed voor in de woestijn

De 10 snelste SUV’s ter wereld

Audi Q7 vs Land Rover Defender

Gebruikte Audi Q7 kost ook niets meer

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie
