
Liefhebbers van benzinemotoren (en daar rekenen we onszelf ook toe) hebben stille hoop dat verbrandingsmotoren in de toekomst ook hun plekje op de weg kunnen behouden. Bijvoorbeeld door duurzame synthetische brandstoffen. Audi heeft nu gezegd dat synthetische brandstoffen voor hen niet de toekomst zijn. Het Duitse merk zet volledig in op de elektromotor en schuift de benzinemotor door naar de geschiedenisboeken.
‘Synthetische brandstoffen zijn voor ons slechts een overbruggingstechnologie’, vertelt Audi’s hoofd van techniek Oliver Hoffmann aan TopGear. ‘Voor andere industrieën – boten en vliegtuigen et cetera – kan dit een oplossing zijn voor de toekomst. Onze toekomst, en om eerlijk te zijn, de toekomst van persoonlijke mobiliteit, zullen batterij-elektrische voertuigen zijn.’
Concerngenootje Porsche werkt hard aan synthetische brandstoffen en dat hield de hoop levend voor toekomstige benzinemotoren van Audi. Maar eigenlijk is het geen verrassing: het merk zei vorig jaar al dat er van hen geen nieuwe verbrandingsmotoren meer zouden komen.
De synthetische brandstof zelf is het probleem niet, maar meer de manier waarop het gemaakt moet worden. Hetzelfde geldt voor waterstof. De hoeveelheid energie die er nodig is om deze brandstoffen te genereren, is een veelvoud van wat je gebruikt als je batterij-elektrisch rijdt. ‘Waterstoftechnologie is geen raketwetenschap. We kunnen deze technologie ontwikkelen, maar het probleem is om groene waterstof te krijgen. De meest efficiënte manier voor ons om de CO2-uitstoot te verminderen, is elektrische mobiliteit op batterijen’, zegt Hoffmann.
Dat wil echter niet zeggen dat Audi helemaal de neus ophaalt voor de synthetische brandstoffen. Vorige week maakte het merk enkele positieve geluiden over mogelijke toetreding tot de F1. De sport schakelt in 2026 over naar naar een volledig duurzame brandstof. Wie weet vinden ze nog wel een doorbraak. De Duitse overheid ziet synthetische brandstof in ieder geval nog wel zitten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

Is het echt zo goedkoop om op LPG te rijden? En waarom doen we het dan niet allemaal?

Vanaf deze week komt er andere benzine uit de pomp (en dit merk je ervan)

Overzicht: Bij deze tankstations haal je E5-benzine zonder ethanol

Accijnskorting op brandstof blijft in 2025 bestaan: zo hoog is de korting

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

De eerste camera’s voor kilometerheffing zijn opgehangen op de A12 en volgend jaar gaan ze werken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet
